Klein maar dapper

kansberg

Forumguru
Gisteren heb ik deze kleine rakker aan de tand mogen voelen. Ben echt onder de indruk van het geheel. Sowieso erg gecharmeerd van het design en uitstraling, maar zeker ook van het rijgenot (Twin Turbo Automaat) en prestaties. Heel mooi en chique afgewerkt! Wat mij het meeste opviel was de stilte tijdens het rijden, bij fors optrekken laat de kleine guit wel even van zich horen, maar op tempo is de 500 zeer stil, zeker in vergelijking met de 107 van ma femme. Lekker hoge zit in zeer comfortabele stoelen en de bediening van alles is kinderspel. Ook de bagageruimte is zeker niet klein voor een auto in dit segment. Zou er zo mee naar zuid Frankrijk rijden. Echt een toppertje!

Fiat 500 M.jpg
 

kansberg

Forumguru
@Blackokkie2 : Mocht je in de markt zijn voor een 'A segmenter,' dan mag je deze zeker niet overslaan. Vooral de rust en het comfort hebben diepe indruk op mij gemaakt. Beter dan in de huidige C1/Aygo/107. Bovendien zeer mooie afweking sinds de facelift van eind vorig jaar. Enige nadeel is misschien dat de 500 niet met 5 deuren leverbaar is, maar dat kan ook niet in deze retro.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat veel mensen zich vergissen in de buitenmaten van zo'n moderne 500, eigenlijk net als met de Mini, hoewel de huidige Mini nog wel een klasse groter is dan de 500.

Doet me trouwens denken aan de middelbare school: de leraar Nederlands had de opvolger van 500: de Fiat 126 die ie aan moest trekken:
th
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : In tegenstelling tot het imago vind ik het echt een volwassen auto, waar je ook mee fatsoenlijk een langere reis mee kunt maken.
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : Prachtig, zo'n 126, maar heeft het nooit gehaald bij de 500. In Epe heeft in de jaren '80 nog een 'importeur' (van Rijn) gezeten van de Poolse 126 in Cabrio uitvoering. Ook nooit een succesnummer geworden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben het helemaal met je eens @kansberg alleen zijn er mensen die nog te veel denken aan het oeroude origineel (net zoals er nog steeds mensen zijn die denken dat Skoda een ouderwetse Oost-europese 2-takt rammelkast is)
 

edero

Forumguru
Over het oeroude origineel gesproken! Ik sla de Autovisie van vorige maand open, en wat denk je... :deuk: IMG_20160420_234109.jpg

Maar ik moet zeggen dit zwarte rugzakkie ziet er wel tof uit hoor @kansberg :thumbsup:
Zowiezo stukken beter als die XXXXXL (of zoiets:pieker:) uitvoering :tongue:!
 

ertromp

Forumguru
Niet te enthousiast @kansberg :D
M'n dochter rijdt ook een 500 maar de stoelen zijn erg vlak en bieden op de lange afstand niet echt veel comfort.
De dualogic automaat is niet echt toonbeeld souplesse. Bediening is zeker logisch maar moment wanneer airco begint in te komen na een start incl. ventilator motor kan afh. weersomstandigheden even duren bij een koude start.
Voor stadsgebruik en omgeving inderdaad een toppertje. Rijdt echt zuinig
En onderdelen (filters etc) zijn super goedkoop.

Foto02.jpg
 

kansberg

Forumguru
@ertromp : Wellicht is het bij de facelift herzien, geen idee eigenlijk, maar persoonlijk vind ik de stoelen heerlijk zitten en ook het automaatje schakelde soepel tijdens mijn rit.
 

ertromp

Forumguru
Nog steeds dezelfde stoelen en dezelfde automaat en hetzelfde motorblokkie
Entertainment systeem is wel weer anders en de led dagrijlichten en achterlichten zijn anders gestyled
 

ertromp

Forumguru
Het smoelt wel gaaf zo'n 500 maar de prijzen nieuw :nailbiting:
Die van m'n dochter is een Lounge met automatische airco en panoramadak en Dualogic. Gelukkig kon pa een 2e handse via een leasemaatschappij scoren met super weinig km's. Zonder garantie of wat dan ook maar dat scheelt een hoop
M'n dochter hoor ik ook niet over de stoelen of versnellingsbak. Wel over de zijwindgevoeligheid.
Tja als je DSG gewend was en je zit dan in zo'n notendop met niets meer dan een gerobotiseerde handbak dat is wel afzien :D
M'n dochter knart er zo mee naar diverse Duitse steden of Maastricht of Antwerpen vanaf de Veluwe. Ik kom niet verder dan in stijl een stel pizza's halen in het centrum van Apeldoorn met dat doppie want die is zo makkelijk weg te zetten overal
 

kansberg

Forumguru
De 500 is 'hot' in de private lease, Media Markt, ANWB, Athlon.....de één nog scherper geprijsd dan de ander. Dat is ook een reden dat je ze zoveel ziet rijden. Maar nieuw zijn ze best aan de prijs inderdaad.
 

sitechris

Donateur
Ik vind het leuke autootjes om te zien en ze verkopen lekker. Ik vind het niet echt een mannenauto, of je moet natuurlijk voor de Abarth gaan.
 

kansberg

Forumguru
Vorig jaar hadden we plannen een 500 aan te schaffen voor mijn vrouw, maar toen veranderde ik van werkplek en kan het op de fiets af (mijn betere helft rijdt nu in de Superb voor w/w, 3 dagen per week). Nu staat de 107 eigenlijk 24/7 voor de deur en wordt alleen voor korte ritjes gebruikt, is nog in zeer goede staat en heeft nog geen 70.000 km. gereden. Zonde om (veel) geld te investeren in een andere auto derhalve. Maar het blijft de favoriet wat ma femme betreft.
 
Bovenaan Onderaan