Hoe was ik mijn auto

laagvlieger

Forumguru
Zo 'fanatiek' als in de eerste post beschreven zal ik nooit een auto wassen. Daar ligt mijn interesse niet, en ik besteed mijn vrije tijd liever anders... Mijn auto wordt om de 2 maanden gewassen, door mezelf uiteraard, maar heel eenvoudig met allesreiniger van boven naar onder, van proper naar vuil. Met regenwater dan nog wel. Waarschijnlijk huiveren de autogekken hierbij, maar mijn auto ziet er volgens mij altijd netjes verzorgd uit, zonder strepen op de ramen en met blinkende velgen. Krasjes zijn voor mij niet zichtbaar maar ze zullen er wel zijn. Ik ga niet met mijn neus op de lak naar krassen zoeken ... Het heeft voor de rest ook weinig te lijden onder weersomstandigheden want het staat warmpjes in de garage.
 

turboturbo

Forumguru
@laagvlieger ik ben zelf ook meer een pragmatisch ingesteld type wasser, hoor.

Ik heb de tijd niet voor alle stappen en wekelijks wassen. Noch het geld om een inloopkast aan spulletjes te aan te leggen.

Toch volg ik minimaal de stappen handmatig wassen, kleien, waxen. Mijn huidige auto moet daarbij eerst ook nog een keer gepolijst worden (dat hoeft volgens mij maar een keer per jaar of kan zelfs minder vaak)
Evenzo is kleien en waxen niet eens elke keer nodig; ik deed dat na elke 3e wasbeurt, dus ong elke 4 à 6 maanden.

Resultaat is als je deze minimale stappen op een gepolijste auto volgt:
  • vuil hecht minder aan auto (want lak is spiegelglad en zo mogelijk iets hydro-fobisch) dus auto wordt minder vies en dus
  • sneller schoon tijdens het wassen (ik was de auto een keer per 2 à 3 maanden - met de hand) of minder vaak hoeven wassen, net wat je wilt.
  • Goedkoper / op z'n minst even duur uit; met een wasstraat programma van 8,- per keer was ik toch ook wel elke 6 à 8 weken aan de beurt.
  • Meer bevrediging: de wasstraat krijgt mijn auto a) nooit helemaal schoon en b) die wax laag van de wasstraat heeft maar een standdtijd van ong 4 tot 7 dagen dus de auto wordt daarna ook weer vlot vuil / weinig plezier van.
 
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
Zo 'fanatiek' als in de eerste post beschreven zal ik nooit een auto wassen. Daar ligt mijn interesse niet, en ik besteed mijn vrije tijd liever anders... Mijn auto wordt om de 2 maanden gewassen, door mezelf uiteraard, maar heel eenvoudig met allesreiniger van boven naar onder, van proper naar vuil. Met regenwater dan nog wel. Waarschijnlijk huiveren de autogekken hierbij, maar mijn auto ziet er volgens mij altijd netjes verzorgd uit, zonder strepen op de ramen en met blinkende velgen. Krasjes zijn voor mij niet zichtbaar maar ze zullen er wel zijn. Ik ga niet met mijn neus op de lak naar krassen zoeken ... Het heeft voor de rest ook weinig te lijden onder weersomstandigheden want het staat warmpjes in de garage.
Regenwater is niets mis mee (mits door een filtertje gehaald ivm zand en zooi) en idd, een ieder zal een eigen mate van belang bij het wassen van de auto hebben.
Voor mij is de auto absoluut niet alleen om van A naar B te rijden, voor een ander wel.
Zolang iedereen zelf kijkt wat er voor hem/haar oke is in hoeveel moeite er gestopt wordt in iets (ook wasstraat) en de klachten over dat de auto er niet meer uit ziet enzo blijven uit (want logisch verklaarbaar maar klaarblijkelijk niet de moeite waard om te voorkomen), zal het wel goed zijn toch?
 

laagvlieger

Forumguru
Regenwater is niets mis mee (mits door een filtertje gehaald ivm zand en zooi) en idd, een ieder zal een eigen mate van belang bij het wassen van de auto hebben.
Voor mij is de auto absoluut niet alleen om van A naar B te rijden, voor een ander wel.
Zolang iedereen zelf kijkt wat er voor hem/haar oke is in hoeveel moeite er gestopt wordt in iets (ook wasstraat) en de klachten over dat de auto er niet meer uit ziet enzo blijven uit (want logisch verklaarbaar maar klaarblijkelijk niet de moeite waard om te voorkomen), zal het wel goed zijn toch?

Ieder zijn ding inderdaad. Ik twijfel er ook niet aan dat jouw auto mooier zal blinken dan de mijne, maar dat is dan ook het verdiende resultaat van jouw werk :)
 

Zjaak

Actief lid
Vandaag m'n 2maand oude Faabje 3 Combi opnieuw gesopt:

Afspuiten met HD en foamen met een foamsetje van Karcher, ondertussen emmertjes vol laten lopen zodat het foam zijn werk kon doen.
Opnieuw afspuiten met de hd en wassen maar!
Velgjes met een aparte emmer/wasmitt en de auto volgens het 2 emmer principe, ook weer een aparte wasmitt.
Afspuiten,. laten uitlekken en afdrogen met een... jawel! Droogdoek, 2e inmiddels aangeschaft en werkt perfect.
Voor de velgjen gebruik ik verkrijgbare kleine droogdoekjes, dan wel weer 2 stuks, achter voor de trommelremmen 1 en voor voor de schijfremmen 1 (schijfremmen geven meer stof)

Bij alle stappen, veel schuim. Heerlijk.

Daarna in de was gezet, helaas even geen foto's gemaakt.

De merken schuim, shampoo en was laat ik in het midden, iedereen "geloofd" in zijn eigen middelen zoals een visser vertrouwen heeft in zijn eigen samengestelde lokvoer.

Verder blij met het resultaat.
 

Zjaak

Actief lid
Schuim is leuk! :yeehaa:

Resultaat van een voordelige sjampoo gebruikt met een voordelige foamer voor op de Karcher:

100_1861_zpseubvj7pr.jpg


Als je zoiets ziet wil je nog maar 1 ding:

AUTOWASSEN!!! :yeah:
 
Bovenaan Onderaan