Nieuw adventuur Mazda CX -5 skyactive-G192 GTM 2.5

Zespri

Forumguru
Belofte maakt schuld bij deze het nieuwe avontuur van mij geloof dat ik ook een tikfoutje heb gemaakt in de titel slorry ben soms wat te snel of me vingers zijn te dik:pieker:



Mijn vorige auto was de Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Elegance bouwjaar 2010, Ik vergeleek hem in mijn eerdere autoreview op autoweek met een tuinhuisje. Ik was goed te spreken over zijn gebruiksgemak , handige dingetjes zoals tashaakjes in de bagageruimte, stoelen die op allerlei mogelijke manieren kon inklappen en zelfs er uit kon halen. Na 5 jaar en ca 69000 km ruil ik in.

De reden dat ik hem weg deed zijn een veelvoud van gebeurtenissen met de dealer en ergernissen die ik had met de auto en daarnaast was ik simpel weg was er op uitgekeken.

Toen ik voor mezelf besloten had om hem te gaan inruilen voor een andere auto had ik in één keer een grote uitdaging welke auto wordt het te meer dat alle auto’s met de trekkracht die ik zoek met automaten zijn uitgerust. Ik heb nog nooit met een automaat gereden vond dat altijd iets voor ..

Afijn Uiteindelijk waren er 3 kandidaten :

Mercedes Benz GLA 250 ( 211pk (op de voorwielen) 2WD, automaat)

Ford Kuga titanium plus ( 1,5 Ecoboost ,182 pk, 4WD automaat)

Mazda CX-5 GTM (2,5 l , 192 pk 4WD automaat)

De Ford viel af zonder er mee gereden te hebben, redenen : kleine navigatiescherm, geen vertrouwen in dus danige kleine motor voor zo’n grote wagen. Slordige afwerking van dashboard veel kieren beetje een ratjetoe van alles wat voor mij niet dat gene wat ik wilde.

De Mercedes dure keuze maar een fantastische interieur , lager en kleiner dan de overige kandidaten maar het ontwerp spraak me genoeg aan om daar over heen te kunnen stappen.

Proefrit beviel wel echter kleine opmerkingen over de automaat in Ecostand daar reed hij niet echt prettig. De automaat van de mercedes heeft 3 standen ; 1e ecostand (de zuinige stand) 2e Sportstand ( schakelt de bak wat sneller op , reageert wat sneller) 3e manueel ( schakelen via de flippers aan het stuur)

De ruimte achter in was achteraf ook erg klein en vond de dealer ook al niet echt prettig overkomen, had al direct het gevoel je bent nummer . Niet echt uitnodigend iets wat mij eigenlijk wel bij meer dealers tegenwoordig opvalt. Uiteindelijke sneuvelde de Mercedes .

De Mazda dealer was een totaal andere ervaring. Een kleiner dealer die twee merken voert Mazda en Alfa Romeo , familie bedrijf zoals ik begreep en erg vriendelijke en klantvriendelijk benadering van de klanten.

Proefrit was direct met de CX-5 uitvoering 2.5 liter die ik zocht. De auto beviel direct, ik voelde me er direct in thuis, goeie ambiance , mooi interieur vergelijkbaar met de Duitse auto’s , prettige reagerende automaat. Gewoon een complete auto. Doet exact wat je wil met rijden.

Ik was wel wat huiverig voor de automaat want ik had gelezen dat deze bij de 2 liter modellen nog wel eens wat traag was maar ik vond dat bij deze uitvoering niet het geval gewoon goed dus.

De deal was snel en pijnloos, levertijd was wel even slikken bijna half jaar wachten.

De officiële benaming van de auto is Mazda CX -5 skyactive-G192 GTM 2.5

Motor 2.5 liter benzine 141kw/195 pk

Max aanhangergewicht :1800 kg

Kleur auto Blue reflex mica

GTM pakket bevat oa :

  • Smart keyless Entry

  • Zwart lederen interieur

  • Elektrische verstelbare voorstoelen met geheugen, verwarmd 3standen

  • Bose premium audiosysteem met 9 boxen

  • Radio (DAB+ /FM/AM /CD/Mp3 speler ) MZD Connect multimedia

  • Navigatiesysteem geïntegreerd

  • Boordcomputer/ HMI commander

  • Lane Keep Assist

  • Achteruitrijcamera met parksensoren (voor& achter)

  • Blind Spot monitoring

  • Smart City Brake Support

  • Adaptieve bochtenverlichting

  • Led verlichting voor en achter & mistlampen

  • Adaptive High Beam Control

  • Lane keep assist

  • Mazda Radar Cruise control

  • Sunroof schuif/kanteldak

  • 19 inch lichtmetalen velgen

  • I-ELOOP regeneratief remsysteem / I-loop start- stop systeem

  • Hill Launch Assist

  • Traction Control System

  • Noodstopsignalering

  • Dynamic Stability Contol

  • Elektronische remkrachtverdeling / remassistent

  • Licht- & regen Sensor

  • Climat controle (Airconditioning met2 zones)

  • etc

Extra accessoires die ik liet monteren waren :
  • Skidplate voor en achter

  • Alarm

  • Verlichting RVS dorpels

  • Verlichting voetencompartimen

  • RVS achterbumperplaat

  • Mirror folder - dit houdt in dat de spiegels naar binnen klappen als de auto uit gezet wordt

  • Trekhaak afneembaar 13 plg

  • Wielslotbouten

  • Anti Steenmarter apparaat ( apparaatje dat hoge piep toon afgeeft waardoor steenmartens weg blijven uit je auto , ik woon in een buurt waar zeer veel overlast is van deze beesten ps bijkomend voordeeltje katten/ honden blijven ook weg van je auto)
Zoals je hebt kunnen lezen is dit een zeer complete , luxe , comfortabele auto.

Had het ook simpeler gekund ? Nee ,de 2.5 liter motor is alleen met het GTM pakket verkrijgbaar of je moet de 2 liter kiezen afhankelijk van het pakket wat je er op kiest goedkoper.

De vraag is natuurlijk “En bevalt het ?”

Ik heb hem nu een maand , ik heb ongeveer 1000 km mee gereden rijd in één woord geweldig, hij is stil en zeer comfortabel.

Ik heb wel moeten wennen aan het feit dat ik nu rij met een automaat. Dat wennen gaat vrij snel.

Ik rij regelmatig ook nog met een handbak en ik betrap me er wel eens op dat ik heel stiekem de automaat lekkerder vind. In mijn gevoel rij ik rustiger met de Mazda maar als ik naar de benzine verbruik kijk dan komt deze overeen met de Skoda. Ik rij nu steeds woonwerk verkeer ongeveer 17 km heen en 17 km terug en dan blijft het verbruik steken bij 1:11 . Wat neer komt dat het verbruik niet gunstiger is dan met de Skoda. Ja natuurlijk het ligt 100% aan de stand van mijn rechtervoet maar mens wil wel voor uit komen en dat gaat die Mazda. Hij heeft een “sport ” knop die knop zorgt ervoor dat tie nog sneller schakelt en dan krijg je toch een Super mooi motor geluid.

Je weet dan direct dat je met een 2.5 liter onderweg bent…

De Skoda vergeleek ik met een tuinhuisje op wielen deze mazda die vergelijk ik wel met een boot of zo.. Heel comfortabel en groot.

Maar het is niet helemaal zonneschijn, er zijn dingen die ik vind dat ze wel wat beter hadden mogen doen.

Dat is de kofferbak. De Skoda had allerlei handig haakjes om bagage netten of boodschaptas(sen) op te hangen

Dat heeft de Mazda niet, de kofferbak is groot maar vlak en nauwelijks haakjes om zaken vast te zetten. Je kunt een net spannen over de bagagevloer maar dat is alles.

Tenzij je de in de accessoireslijst vermelde aluminium strippen koopt die op de bagagevloer van de wagen moet worden vastgezet waarmee je dan allerlei hekwerken op kon plaatsen om de bagage vast te zetten.

Nadeel van die dingen was dat je dan niet echt meer kan spreken van een gladde vloer en de rubbermat die ik de achterbak heb kan er dan niet in.

Bovendien vond ik het er niet echt mooi uitzien.

Er is nog een dingetje waar ik niet zo op gerekend had. In het dashboardkast ligt de gebruikershandleiding van de auto. Geloof het niet die handleiding is net zo dik als het Nederlandse woordenboek van van Dalen 1000 bladzijden met tips en trucs. Het leest wel gemakkelijk dat weer wel.

Zoals ik zei de auto heeft een boardcomputer die je via het middenconsole via een grote knop kunt bedienen of via het touchscreen. De knop (HMI) werkt zo gemakkelijk dat je het scherm niet eens wilt aanraken.

Je kunt via dat systeem allerlei instellingen activeren deactiveren. Ik was laatst een beetje aan spelen met die knop, kom ik er achter dat er een pagina was voor de i-Eloopfunctie.

I-Eloop is een start stop systeem welke eigenlijk via het remmen energie oost voor het opladen van de accu en daar mee kun je dan weer de auto starten en tijdens de stop allerlei zaken als de Airco, radio laten spelen.

Ik zat dus op die pagina toen ik er achter kwam dat een nog een scherm te benaderen viel. Op dit twee scherm zie je groen boompje staan met daarnaast de tekst CO2 en een getal in %.

Hoe vaker je dus remt en stilstaat des te minder Co2 uitstoot en hoe groter het boompje groeit.. Complete flauwekul natuurlijk je hebt over SUV die zo’n 1500 Kg weegt met een dikke 2,5 liter benzinemotor en dan te gaan suggereren dat je goed bezig bent voor de natuur.

Totale waanzin vind ik het maar wel leuk ;)

boompje heeft al drie blaadjes of tie groter zal worden moet de toekomst uitwijzen… vroeg me direct af kan die ook uit het dashboard groeien …

Voor de rest rijdt de auto gewoon goed zoals ik ook verwachte.

Ik zal als ik meer kilometers met de auto heb gemaakt dan zal ik een update plaatsen :cheers: upload_2015-10-2_19-43-28.png
 

Bijlagen

  • 20150825_121227.jpg
    20150825_121227.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 62
  • 20150825_121239.jpg
    20150825_121239.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 65
  • upload_2015-10-2_19-44-1.png
    upload_2015-10-2_19-44-1.png
    1,3 MB · Weergaven: 66

RogerS

Forumguru
Leuk verslag en veel plezier ermee. Gezien km van de yeti heb je de auto weggedaan voor de olie problemen:)
 

jonbongoofy

Forumguru
Leuke update. Wat mij aan mijn CX5 het best beviel waren zowel de automaat als het navigatiesysteem. Regelmatig updates en actueler onderweg dan met mijn columbus. Veel plezier met je auto!
 

Tuulster

Forumguru
Nice!!!! :jaja::thumbsup:

Ik heb een aantal jaren Mazda 6 gereden. Probleemloos!! Goede auto's bouwen deze mannen, ga je geen spijt van krijgen.

Veel veilige kilometers gewenst.
 

kansberg

Forumguru
Mooie intro van de CX-5 en een goede keuze, een hele mooie auto! En wat betreft de blaadjes: Het is sowieso knap om in de herfst de blaadjes aan de bomen te laten groeien, dus dat komt wel goed ;)
 

Cordoba

Forumguru
Leuk verslag, maar wel een opmerking en een vraag:
  • leuk dat terugwinnen van energie via het remsysteem, maar er wordt blijkbaar vergeten dat je eerst snelheid moet maken voor je (effectief) kunt remmen, dus eigenlijk is dat remmen slecht voor het milieu.
  • op de foto te zien, ga je met de auto door de wasstraat. Nu is het in het algemeen zo dat de lak van Japanse auto's vrij zacht is, zeker als je het vergelijkt met de lakken van de VAG-groep. Merk je dat je meer krasjes op je lak krijgt als met de Yeti?
 

Zespri

Forumguru
Dat was niet de wasstraat , de auto stond toen bij de dealer waar ze hem aan het cleanen waren voor dat ze hem afleverde aan mij. Je ziet dat de nummerborden daar nog niet gemonteerd zijn.

Maar laat me duidelijk zijn over de lak kwaliteit van de Yeti die was slecht , ik heb nog nooit een wagen gehad die bij de deurgrepen zo kraste als de Yeti. Jij hebt over vrij zachte lak ik heb me wel eens afgevraagd of mijn wagen wel was afgelakt.

De lak kwaliteit van de Mazda kan ik niks van zeggen heb hem nog maar 1x gewassen.

Ik weet nog dat ik met een eerder auto van mij een VW Golf door de wasstraat reed en dat ik allemaal kleine krasjes op de wagen had. Dit werd toen door de wasstraat vergoed , foutje van hun. Ondanks dat ik lakkwaliteit van de Yeti slecht vond reed ik hem wel regelmatig door de wasstraat maar dit was wel zo'n textielwasstraat die gebruiken meer water dan de reguliere wasstraat geen problemen.

De logo's van de Yeti waren trouwens nog van veel slechter kwaliteit. Na half jaar hebben ze de logo's gewisseld voor nieuwe waarvan men zei dat deze beter bestand waren tegen de weersinvloeden. Half jaar later kreeg ik weer nieuwe tot 3 maal toe zijn die dingen gewisseld.

Als ik er nou zo over nadenk vond ik de gehele kwaliteit van de wagen wel goed maar ik vond sommige delen niet zo netjes in elkaar zitten. Met name die delen rond de ramen zaten niet geheel recht of gelijk met de andere kant.

Het zelfde had ik ook met de bekleding, het ziet er allemaal opzicht netjes uit maar ga niet exact kijken hoe iets is afgewerkt want dan zie je waar ze hebben bespaard. Dat was bij de VW Golf die ik had stukken beter. Maar ook die had zijn problemen.

Ja je moet remmen om die energie terug te winnen. Slecht voor het milieu kan zijn maar als je moet stoppen voor een stoplicht dan rem je ook of als je moet remmen voor het overige verkeer etc dus dat zijn de momenten waarbij je energie terug wint. Overigens laadt je accu gewoon extra op. De besparing moet ik nog zien maar ik heb de auto niet gekocht voor dat systeem maar omdat ik het gewoon een mooie goed rijdende auto vind.

Overigens zit zo'n start /stop systeem want dat is het feitelijk in bijna alle nieuwe auto's ook in de VAG wagens kom je ze tegen. Je kunt het bijna niet ontlopen hier in Nederland.

Wat mij meer aanspraak bij de Mazda was het feit dat ze niet aan downsizen doen , geen turbo's, geen blowers, geen intercoolers, geen ketting die langer worden, geen rare olie verhalen , geen rare olie verbruiken.

Ik weet niet waarom maar vooral dat laatste spraak me erg aan:deuk:

Het tweede ding wat mij ook aanspraak is de dealer en met name hoe hun de klant benadering doen geen nummer nee gewoon persoonlijk en oprecht tot nu toe want tja wat de toekomst brengt weet ik natuurlijk niet maar hij geeft een goed gevoel af.:arghh:

Als ik er aan denk zal ik van het weekend eens fotootje maken van de motor, je weet niet wat je ziet tis een knots van een ding ,niet zo'n lullig blokje en ik had een 1.8 blok liggen in het vooronder van de Yeti.

Ja bladjes aan bomen zal ook van dat schermpje eens even foto maken.

:cheers:
 

Blackokkie2

Forumguru
Mijn ouders hebben 20 jaar Mazda gereden, zonder noemenswaardige problemen. Ik heb er zelf ook 3 gehad, ook geen ernstige problemen.
 

ertromp

Forumguru
Lijkt me gewoon een goede no-nonsense auto met een technisch perfect motorblok. Uiterlijk spreekt mij ook wel aan. Veel rijplezier en leuk je 1e verslag. Hopelijk volgen er meer
 

Zespri

Forumguru
bijgaand de foto van de motor
upload_2015-10-4_23-1-47.png


Daar waar (aan de rechte kant) het rode draadje loopt zit het anti steenmarter apparaatje en daar voor zit de grote stekker van het Ieloop systeem

Nee ford heeft niks meer te doen met Mazda
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
Foto van het ieloop is ietsje mislukt door de flits die aan ging mot ik morgen ff over doen maar boompje staat er op


upload_2015-10-4_23-6-11.png
 

Bijlagen

  • upload_2015-10-4_23-5-58.png
    upload_2015-10-4_23-5-58.png
    652,6 KB · Weergaven: 8

Zespri

Forumguru
Je weet het toch tis nooit het rode draadje...........:maakmegek:

hopelijk is dat beest niet kleuren blind of zo
 

Zespri

Forumguru
bijgaand het Eiloop plaatje zonder flits

Wat je ziet is de pagina voor die met het boompje
dit geval was na een korte rit , de accu is dus niet opgeladen en dus geeft tie de melding niet gereed.
De motor blijft dus dan gewoon draaien en gaat niet uit

Het verbruik is van die korte rit die op dat moment van de opname had gereden.

upload_2015-10-5_21-40-26.png
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@Zespri en @Blackokkie2 Je schrijft geen problemen met Mazda. In 1982 kocht ik er een, Mazda 323 1,5 4drs. Pas nieuwe model.
Problemen: A/ Vering met 4 personene doorzakken tot aanslagrubbers. B/Dealer gaf niet thuis en beveelde Mad hulpveren aan. KwikFit leverde die en zette ze er gratis onder. Echter telkens bleven die veren hangen en schoten met 'n klap terug. 3 Maal eronderuit en weer erin en nog steeds hetzelfde. Na heel veel gebel en diverse weerstand van leveranciers terecht gekomen bij de ontwikkelaar in ik meen Achterberg tNv Veenendaal- Amerongen. Hij erkende het probleem en heeft in 2 uur er 'n nieuw pakket onder gezet en verder probleemloos. C/ LPG ingebouwd door dealer, Mazda liep perfect op gas, 1:12. D/ Olieverbruik 1 l op 2500 km soms 2000 km. Pluimen bij optrekken en schakelen. E/ Binnen 30.000 km net na 1 j garantie, koppakking kapot. Toen fl. 450,-. F/ Homokineten die tikten bij R- bochtje en langzaam rijden op woonerf. G/ Maar de lak was zeer goed. Ingeruild met tikkende homokineten op Nissan Sunny 1,7 diesel. Daarvoor reed ik Fiat 127, 128, 131 en Ritmo 1500 met toen 1978, voor 't eerst 5 versnellingen. Met die Fiats had ik echter nooit voorgaande problemen maar helaas wel roest. Daarna zal het met Mazda wel beter zijn gegaan want de Jappen leerden snel toendertijd.
Dit moest ik toch even kwijt. Succes met jullie bolides:D:bloemen:.
Groeten,
Joop
 

Zespri

Forumguru
Kleine update ...
De Mazda Cx-5 doet als verwacht uitstekend , benzine verbruik ehhh net zo beroerd als de yeti maaaaaaaaaaar het olieverbruik tig keer beter .. oftewel het gaat goed...

Waar het niet goed meegaat is het forum van de Mazda de u bekende of niet bekende Zoomzoomclub.nl

Tis nu overgenomen moeilijk bereikbaar foto's niet of nauwelijks plaatsbaar afijn niet alles is dus even goed ...

Wel jammer maar dat is het leven...


Ondertussen wel mooie plaatjes en filmpjes gezien van de VW en Seat Suvs ...
 
Bovenaan Onderaan