EGR Octavia 1.6 TDI uitleren

kwillems

Donateur
Sinds vorige week is het tweemaal voorgekomen dat het 'voorgloeilampje' op het dashboard ging knipperen en mijn Octavia 1.6 TDI in de noodloop ging. Opnieuw starten was steeds de remedie.
Nu vertelt mijn garage me dat uit een uitlezing blijkt dat er een probleem is met de EGR. Vervangen of schoonmaken zou het probleem niet permanent en definitief oplossen.
Daarom houdt de garage mij de optie voor om de EGR 'uit te leren'. Ik begrijp daarvan dat eventuele foutmeldingen dan voortaan niet geregistreerd worden.
Mij werd echter ook verteld dat dit voor eigen risico is en dat dit mogelijk in strijd met milieuregels is.
Is dat zo? Ben ik in overtreding als die EGR 'uitgeleerd' wordt? En wat vinden jullie van de oplossing die de garage aanbiedt?
 
Laatst bewerkt:

Kempes

Forumguru
In nl wordt op dit moment alleen tijdens de apk gekeken of de auto aan bepaalde eisen voldoet..het wel of niet functioneren van een egr is geen reden voor afkeur. Of dat zo blijft is natuurlijk maar de vraag.

Wat in mijn ogen de beste oplossing is om van egr problemen af te komen is

-naar een gerenommeerde tuner en je egr softwarematig uit laten zetten.egr staat dan voor 95% dicht en geeft geen foutmeldingen.
-om hem 100% dicht te zetten kan er nog een metalen plaatje geplaats worden

Het voordeel van alleen punt 1 is dat bij gezeik je hem vrij eenvoudig weer aan kan zetten. Met punt twee erbij is beter (minder vervuiling in je blok ) maar is duurder en omslachtiger

Het eerste ga ik 4juni uit laten voeren tijdens de rollenbankmeeting bij jd enginering. Ik ben nu dus nog geen ervaringsdeskundige maar heb me er al wel in verdiept.
 

Spierings

Forumguru
Ze worden er steeds strenger op, dus kun je problemen krijgen in de toekomst...

Zou gewoon even informeren bij Vagtechniek of JD..

Bij de 2.0 TDI van mijn vader adviseerde Vagtechniek om dit niet te doen omdat deze de egr ook gebruikt voor het regenereren van het roetfilter. Weet niet of dit bij de 1.6 ook is...
 

kwillems

Donateur
Dank voor alle informatie.

En begrijp ik het dan goed dat de software-aanpassing weer ongedaan kan worden gemaakt in het geval de auto niet door de APK zou komen? Want dat lijkt me dan niet zo'n probleem.
Begrijp ik het verder goed dat er (op dit moment) verder geen sprake is van een strafbare overtreding van bepaalde milieuregels?

Jullie zijn het verder met mijn garage eens dat vervangen of schoonmaken niet de voorkeur verdient?

Het aanpassen van de software zou volgens de garage overigens 250 tot 300 euro kosten.
 

Kempes

Forumguru
Denk er trouwens wel aan dat deze auto nog opgeroepen gaat worden om te worden voorzien van nieuwe software ivm het dieselschandaal. Als je hier gehoor aan geeft wordt je egr weer aangezet.

Heb je er trouwens aan gedacht je auto te laten tunen voor meer vermogen? Het uitzetten van de egr kan dan vaak gratis meegepakt worden.
 

Spierings

Forumguru
Voor de volledigheid. Als er een lampje brand wat motor gerelateerd is, is dat niet toegestaan voor de APK.
Sommige storingen zijn afkeur, maar niet allemaal. In sommige gevallen moet je bij een storing gewoon roetmeten en is hij gewoon goedgekeurd als de meetwaarden goed zijn..

Bij wegschrijven van de egr zal er geen lampje meer branden...
 

kwillems

Donateur
@Kempes: Ik heb eigenlijk nog nooit over tuning nagedacht.

Nog even over vervangen of schoonmaken van de EGR? Dat heeft geen zin volgens jullie?
 

Spierings

Forumguru
Met vervangen is het probleem ook opgelost, schoonmaken zal waarschijnlijk niet veel uithalen... Maar dan is de kostenpost een stuk hoger en het blijft een zwak punt.
 

martijn v o

Forumguru
Sommige storingen zijn afkeur, maar niet allemaal. In sommige gevallen moet je bij een storing gewoon roetmeten en is hij gewoon goedgekeurd als de meetwaarden goed zijn..

Bij wegschrijven van de egr zal er geen lampje meer branden...

Ik was niet helemaal volledig dat klopt. Het lampje mag niet branden. Omdat het lampje brand wordt hij uitgelezen en daarna wordt er een roetmeting uitgevoerd. Nu zal een EGR hierop geen invloed hebben, dus zal hij worden goedgekeurd.

Ik heb hem al een jaar of vier geleden laten wegschrijven (2.0 TDI) en geen problemen ondervonden ook niet bij de regeneratie van het roetfilter.
 

Erwink

Lid
@Kempes: Ik heb eigenlijk nog nooit over tuning nagedacht.

Nog even over vervangen of schoonmaken van de EGR? Dat heeft geen zin volgens jullie?

Bij mijn vorige auto heb ik ook een EGR probleem gehad. Eerst compleet schoongemaakt, wat niet hielp. Vervolgens een nieuwe EGR klep geinstalleerd, alles schoongemaakt en ingeleerd. Ook dat was maar van korte duur.

Ik heb bij mijn Octavia de EGR-klep softwarematig laten uitschrijven. Dit was niet zomaar te doen, maar de computer moest er in zijn geheel uit. Ik weet niet waar je woont, maar een gespecialiseerd bedrijf in De Falom (Tussen Drachten en Dokkum) heeft het bij mij gedaan. Topservice en geen gedonder (meer). Het kostte wel wat, maar het scheelt een hoop ellende.
 
Bij mijn O2 facelift 1.6TDI zijn ze nu een nieuwe EGR-klep aan de monteren ;-(

Een jaar geleden een "aankoopkeuring" laten doen met als extra notitie dat ze de EGR-klep goed controleren... deze was goed bevonden. Nu 20dkm later (km-stand is nu 175000) klep volledig vol! Dus deze zat in mijn ogen al vol...
 

Spierings

Forumguru
Bij een aankoop keuring gaan ze niks los halen, een egr is ook lastig te beoordelen. Zit behoorlijk verstopt waardoor je er slecht bij kan. Als deze storingsvrij en niet lek is wordt deze goed bevonden.... In mijn ogen hebben ze niks fout gedaan en heb je gewoon pech..
 

Kempes

Forumguru
Egr kan zomaar defect raken, valt weinig aan te voorspellen.Meestal gaat er in de egr klep een printplaatje kapot, zou netter van VAG zijn als ze het printje los leveren dan hoeft niet de hele klep vervangen te worden.

@Spierings , ik ben er inmiddels achter dat je gelijk hebt. Bij de 1.6 tdi van een O2FL kan de EGR beter niet afgedopt worden omdat dan het regenereren van het roetfilter niet goed gaat.

Wat dus wel kan is hem softwarematig laten dichtzetten, de EGR klep zal dan alleen in werking treden als er een regeneratie proces gaat lopen (als je het bij een goede tuner laat doen)

Dit houd dus in dat de EGR nog steeds defect kan raken (al is de kans wel kleiner).

Ik heb vandaag bij JD een 1.6tdi o2fl zien staan welke een tijd geleden de klep dichtgeprogrammeerd had, echter de klep is toch defect geraakt. JD gaf mij aan dat zij de printplaat van de EGR hebbenn gerepareerd zodat vervangen van de EGR niet nodig is.
 
Laatst bewerkt:
bij de egr was een "geleidings" wieltje compleet weg... deze zat aan de buitenkant en is dus wel te zien bij een aankoopkeuring...
 
Bovenaan Onderaan