Verlichting voorkant vervangen, Xenon en Led

Rutger0706

Senior Member
Hoi Maurits,

Ziet er goed uit. Ik denk dat er op het forum wel meer leden zijn die met hun O2 van halogeen naar xenon zouden willen. Mijn opa leest hier ook rond en rijdt bijvoorbeeld een O2 ambition. Hij heeft er ook wel oren naar, mits het probleemloos functioneert.

Om je bericht meer richting een how-to te bewegen ben ik benieuwd naar iets meer info.

- Wat voor lampen heb je gebruikt? Er zijn zogenaamde R lampen op de markt. Die lampen voorkomen strooilicht bij xenonverlichting in koplampunits die vanuit de fabriek niet voor xenon gemaakt zijn, dus voor xenon in units zonder xenonlens.
- Hoe is het afstellen van het lichtbeeld je vergaan en hoe reageert de handmatige hoogteregeling op je xenon?
- Waar heb je de xenon ballasten weggewerkt onder de kap? Kan je daar misschien een foto van plaatsen?
- Waar moet men rekening mee houden met inbouwen om canbus meldingen te voorkomen?

Voorheen was het zo dat wanneer een auto van na 01-01-2007 was, er automatische hoogteregeling en een sproeiinstallatie aanwezig moest zijn. Achteraf xenon inbouwen was dan ook bijna niet te doen. De artikelen in de regeling voertuigen mbt die verplichting is nu vervallen. Dat betekent dat het voor voertuigen die na 01-01-2007 op kenteken zijn gezet weer mogelijk is om zonder automatische hoogteregeling en sproeiers een xenonset in te bouwen. Dat de verplichte aanwezigheid daarvan nu vervallen is, betekent natuurlijk niet dat verlichting verblindend mag zijn. Dat artikel blijft ongehinderd van kracht en kan alleen al op basis van visuele controle beboet worden. Vandaar dat ik graag zou willen weten waar rekening mee gehouden moet worden in de normale units van de O2.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    11,1 KB · Weergaven: 51

Maurits1982

Actief lid
Dank je @GJ M, aan de hand dat topic heb ik ook mijn Xenon ingebouwd, erg duidelijk.

Verder heb ik de gewone H7 lampen besteld omdat de O2 fl projectielampen heeft en daardoor een mooi lichtbeeld geeft.

De afstelling heb ik door mijn broer laten nakijken, maar dat hoefde verder niet aangepast te worden.
Handmatige hoogteversteling werkt gewoon normaal.

Ik heb de ballasten aan de buitenkant van de koplampunit geplaatst (zoals als in het topic die hierboven wordt genoemd) o.a. voor de warmte.

Als je een Canbus geschikt setje neemt heb je geen last van foutmeldingen (ik niet in ieder geval).

Verwacht trouwens van de Xenon niet dat het qua looks aan de buitenkant er hetzelfde uitziet als af fabriek gemonteerde Xenon, dat ziet er net even wat strakker uit.

Mocht je nog meer willen weten @Rutger0706 laat het maar horen.
 

Rutger0706

Senior Member
Mooi! Ik ga me er eens in verdiepen. Wat voor lampen heb je gebruikt? De zgn R-lamp die ik als afbeelding had bijgevoegd of een normale lamp?
 

Foppurb

Actief lid
Idd, die R is voor reflectoren. Zijn iets korter dacht ik.

Ik vind de looks nagenoeg gelijk aan OEM xenons. Het lichtbeeld zal bij de OEM misschien beter zijn maar ik neem genoegen met een after-market setje.

Plaatje bij t praatje:

99ba515faa1e9daf77ac20b49af11d8a.jpg
 

Rutger0706

Senior Member
Idd, die R is voor reflectoren. Zijn iets korter dacht ik.

Ik vind de looks nagenoeg gelijk aan OEM xenons. Het lichtbeeld zal bij de OEM misschien beter zijn maar ik neem genoegen met een after-market setje.

Plaatje bij t praatje:

99ba515faa1e9daf77ac20b49af11d8a.jpg

Heb je R lampen gebruikt in je lens units?
 

chris01

Senior Member
ik heb er sinds 2 weken ook xenon ingezet, wat scheelt dat zeg ! kleur is 5000k.
nu zou ik mijn grootlicht ook graag wit willen hebben (H1) maar xenon lijkt me nu niet echt geweldig aangezien deze toch op moet warmen. wie heeft hier een goede oplossing voor ? auto heeft Canbus. en denk ook gelijk aan de mistlampen.
 

Foppurb

Actief lid
Xenon in grootlicht kan om te seinen maar moet idd opwarmen. Er bestaan tegenwoordig ook van die leds speciaal voor dimlicht, dus je mag een redelijke lichtopbrengst verwachten.

Ik heb de mistlampen handmatig aan gezet, denk niet dat ze op deze stand dimmen bij richtingaanwijzer aan/uit maar dat is ook meer een optie voor DRL. Ik zal eens kijken of dit via vcds in te stellen is voor de DRL.
 
Bovenaan Onderaan