Aandrijfas hoes vervangen (wielzijde)

milanseegers

Forumguru
Ik heb gisteravond de wielzijde stofhoes van mijn linker aandrijfas vervangen wegens een mogelijk APK-afkeur-puntje door een piepkleine lekkage (spelden gaatje).

Mijn ervaring was dat dit redelijk eenvoudig zelf te doen is, mits enige handigheid en beetje ervaring.
Dit joetoeb filmpje :lezen: is vrij duidelijk in de procedure:
Klein verschil met hoe ik het heb gedaan: Ik zelf heb de as niet losgehaald van de versnellingsbak en zodoende ter plekke de homokineet er af gehaald en de hoes gewisseld.

Vanavond staat op de planning om de buitenste hoes aan de rechterzijde te doen. Ik zal in dit topic een foto how-to maken voor eventueel geïnteresseerde dhz-ers... :)
 

Adoks

Senior Member
Is het niet makkelijker om de as sowieso los te halen? Dit zijn maar een paar boutjes extra. Als je toch al zo ver bent? Stuk makkelijker sleutelen lijkt me. Anyway, altijd goed als forumgenoten zelf klussen. Heb net zelf m'n remmerij aan de voorkant gedaan. Leuk klusje.

Oh ja, als je de as er dan toch uit hebt, kun je dan beter niet beide zijden vervangen? Zo duur zijn die hoezen niet en als er een gaat, gaat de rest ook snel. Tenminste dat is mijn ervaring.

En nog een oh ja, gebruik wel een nieuwe centrale aandrijfasbout. Deze bouten mag je voor zo ver ik weet maar een keer gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag heb ik de hoes vervangen. Graag deel ik met jullie mijn avontuur.
Tips zijn van harte welkom; dit is de eerste keer dat ik deze klus doe.

Om de vragen van @Adoks te beantwoorden:
Is het niet makkelijker om de as sowieso los te halen?
Misschien wel, maar vond het toch al relatief eenvoudig gaan zo. Het voordeel is als je de as er uit hebt je er wat comfortabeler aan kunt werken. Maar je moet vervolgens ook weer in bochten wringen om de as weer vast te krijgen.. Ik denk dat voor beiden wat te zeggen is. Ik ging uit van de situatie waarin ik de as laat zitten.
Oh ja, als je de as er dan toch uit hebt, kun je dan beter niet beide zijden vervangen?
Heb ik gedaan. Van de week de linker zijde. Vandaag de rechter zijde.. beiden ±uurtje werk.
gebruik wel een nieuwe centrale aandrijfasbout.
Deze bout zat bijgeleverd bij de hoezen en is absoluut verplicht want de bout zet zich vast met een soort oortjes in de koppeling waar de as zich verbind met het wiellager (sorry kan het niet anders omschrijven). Die oortjes breken af op het moment dat je hem weer losdraait...

Hieronder dan mijn how-to/ bevindingen:

1. Haal de wielbouten + centrale aandijfasbout een slag los alvorens je de auto opkrikt. = makkelijk..

2. krik de voorkant van de auto op. Gebruik altijd assteunen!
IMG_1344.jpeg
3. Verwijder het wiel.

4. Draai de centrale aandrijfas-bout los met een diepe 12 kantige dop maatje 36.
. IMG_1345.jpeg IMG_1346.jpeg

4. Draaide 3 bevestigings-bouten van de fusee(kogel) aan de draagarm los. Gebruik wat WD40 en wees aardig voor ze. Ze zijn aan het weer onderhevig geweest en hebben kracht nodig los te komen. Hierbij kunnen ze breken! Voorzichtig dus.
IMG_1348.jpeg
5. Draai je oude centrale aandrijfas-bout weer een stuk op de as en plaats een dop of iets anders er tegen aan. Een aantal ferme klappen met de hamer zorgt ervoor dat je de aandrijf as uit het wiellager wordt geslagen. De reden dat je de bout terugplaatst en een dop gebruikt is omdat je geen schroefdraad of wat dan ook wilt beschadigen met de hamer. Na een paar klappen kun je de as er met de hand uittrekken.
IMG_1353.jpeg IMG_1355.jpeg
6. verwijder de metalen bevestiging bandjes met behulp van een nijptang of een schroevendraaier. Na een beetje trekken en draaien zullen ze losspringen.
IMG_1356.jpeg
7. Trek nu maar vast handschoenen aan voor zover je dit nog niet hebt gedaan want nu begint het vieze gedeelte.. Snij met een hobbymes de oude hoes open. en verwijder deze. Let op eventuele ringetjes die onder het vet aanwezig zijn. Deze moeten bij plaatsing van de nieuwe weer terug!
IMG_1359.jpeg
8. Nu zie je de homo-kineet. Deze moeten we van de as af zien te halen. De homokineet heeft een aantal ringen die je kunt raken met een hamer. Hou de homokineet altijd in het verlengde van de as. M.a.w. laat hem niet bungelen. Sla hem vervolgens, terwijl je met je andere hand de as vasthoud, van de as af. Let weer even op de ringetjes en bewaar deze. Maak de as schoon en controleer of de borg/klemring van de homokineet nog aanwezig/intact is en vervang deze wanneer nodig..
IMG_1362.jpeg
9. Vul de homokineet met eventueel nieuw (bijgeleverd) smeermiddel. Spuit dit in het gat waar de as uit is gekomen.

10. Plaats de nieuwe hoes. help hem eventueel een handje door hem te begeleiden met een schroevendraaier.

11. Plaats de homokineet weer terug op de as. Draai de oude centrale aandrijf as-bout er weer op. Een aantal slagen met de hamer maakt dat de homokineet weer terug op de as schuift.
IMG_1366.jpeg
12. Plaats nieuwe klembanden die de hoes op zijn plek houden. Knijp de banden stevig vast met bijvoorbeeld een nijptang.

13. Zet het uiteinde van de as nu tegen het lager/fusee aan en schuif hem er weer in. Smeer eventueel de doorgang in het lager om het e.e.a. te versoepelen.

14 zet het e.a.a. nu weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Houd hierbij de volgende momenten voor de bouten aan:

50nm + kwart slag voor 3 bouten die de fuseekogel koppelen met de draagarm.
90nm + kwart slag voor de NIEUWE centrale aandrijf as-bout.
120nm voor de wielbouten..

Gebruik bij voorkeur ook nieuwe bouten voor bij de fuseekogel.. Zo niet; zorg er dan voor dat je zowel de bouten als de het koppelstuk met 3 moeren goed schoon hebt en vrij van corrosie. Zodoende kun je de bouten weer goed vastzetten met bijbehorend aandraaimoment!
 

Bijlagen

  • IMG_1364.jpeg
    IMG_1364.jpeg
    354,3 KB · Weergaven: 79

milanseegers

Forumguru
Graag gedaan @Joske ! Het is eigenlijk een kleine moeite het werk even te fotograferen en er een tekstje over te schrijven. Hopelijk hebben anderen er wat aan!
 

Spierings

Forumguru
Er zit een kunstig ring en een metalen ring tussen de homokineet en de de aanslag (dat deze niet verder kan). Die ringen zitten om de as en je moet opletten hoe deze zitten..
 

Cordoba

Forumguru
@milanseegers Waarom heb je deze how-to niet in de kennisbank geplaatst Milan? (is in de toekomst makkelijker terugzoeken, en dan kun je het als PDF downloaden en eventueel uitprinten, voor je aan de slag gaat).
 

turboturbo

Forumguru
Ik zag onlangs dat er een ring of klem verdwenen lijkt te zijn op zo'n hoes van wat ik denk dat een aandrijfas is. Ik heb geprobeerd dat op de foto te zetten:
image-2018-02-18.jpg image-2018-02-18-2.jpg

Ik kan de hoes opzij bewegen als ik eraan trek. Nu had ik iets gelezen over dat deze hoezen niet lek of los mogen zitten (APK) en dat er vet in zit. En als dat open is, dat er dan vuil in kan komen en vet eruit kan lopen. Wie kan me precies vertellen wat ik hier zie? En mist er idd een klem oid?

Overigens, mogelijk niet onbelangrijk: bij de APK vorig jaar is een fuseekogelhoes en een stuurkogelhoes vervangen (ook ivm APK) Of staat dat er los van?

Edit: dit gaat over mijn O1 uiteraard, maar het leek me niet speciaal nodig een nieuw topic aan te maken voor zo een korte vraag, dus vandaar dat ik even aansluit op dit topic.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Dit is inderdaad een aandrijfashoes, en hier hoort zeker wel een klem omheen te zitten. De hoes moet niet kunnen schuiven want dan kan er ook vuil en vocht in komen. Zo te zien is het geen vette bende geworden, dus er zal nog geen vet uit zijn. Ik denk niet dat dit met de vorige reparatie te maken heeft, want in principe hoeft dit niet los dan.
 

turboturbo

Forumguru
Ok dank voor de reacties. Aan de andere kant van de as is de klem wel te zien bij die hoezen.

Dus dat wordt dan een klemmetje kopen en die erop zetten denk ik? Tenminste is het zo simpel?

Zoiets?
https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=...ahUKEwjDrd6n4K_ZAhVIW8AKHbu7CO0QqCsIcA&adurl=

A1.0152.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Nu zie ik dat dat van die zgn. oorklem achtige klemmen zijn, zoals VAG ze ook voor de slangen gebruikt. Je hebt daar zo'n aparte tang voor nodig. Is het ook anders op te lossen? Bijv met een universele klem die je aan kan draaien met een schroef? Anders moet ik zo'n tang erbij bestellen, die heb ik nl. nog niet.
toptul-ashoes-klem-monteer-demonteer.jpg
 
Bovenaan Onderaan