Bedankt voor jullie reacties. Vandaag heb ik de hoes vervangen. Graag deel ik met jullie mijn avontuur.
Tips zijn van harte welkom; dit is de eerste keer dat ik deze klus doe.
Om de vragen van
@Adoks te beantwoorden:
Is het niet makkelijker om de as sowieso los te halen?
Misschien wel, maar vond het toch al relatief eenvoudig gaan zo. Het voordeel is als je de as er uit hebt je er wat comfortabeler aan kunt werken. Maar je moet vervolgens ook weer in bochten wringen om de as weer vast te krijgen.. Ik denk dat voor beiden wat te zeggen is. Ik ging uit van de situatie waarin ik de as laat zitten.
Oh ja, als je de as er dan toch uit hebt, kun je dan beter niet beide zijden vervangen?
Heb ik gedaan. Van de week de linker zijde. Vandaag de rechter zijde.. beiden ±uurtje werk.
gebruik wel een nieuwe centrale aandrijfasbout.
Deze bout zat bijgeleverd bij de hoezen en is absoluut verplicht want de bout zet zich vast met een soort oortjes in de koppeling waar de as zich verbind met het wiellager (sorry kan het niet anders omschrijven). Die oortjes breken af op het moment dat je hem weer losdraait...
Hieronder dan mijn how-to/ bevindingen:
1. Haal de wielbouten + centrale aandijfasbout een slag los alvorens je de auto opkrikt. = makkelijk..
2. krik de voorkant van de auto op. Gebruik altijd assteunen!
3. Verwijder het wiel.
4. Draai de centrale aandrijfas-bout los met een diepe 12 kantige dop maatje 36.
.
4. Draaide 3 bevestigings-bouten van de fusee(kogel) aan de draagarm los. Gebruik wat WD40 en wees aardig voor ze. Ze zijn aan het weer onderhevig geweest en hebben kracht nodig los te komen. Hierbij kunnen ze breken! Voorzichtig dus.
5. Draai je oude centrale aandrijfas-bout weer een stuk op de as en plaats een dop of iets anders er tegen aan. Een aantal ferme klappen met de hamer zorgt ervoor dat je de aandrijf as uit het wiellager wordt geslagen. De reden dat je de bout terugplaatst en een dop gebruikt is omdat je geen schroefdraad of wat dan ook wilt beschadigen met de hamer. Na een paar klappen kun je de as er met de hand uittrekken.
6. verwijder de metalen bevestiging bandjes met behulp van een nijptang of een schroevendraaier. Na een beetje trekken en draaien zullen ze losspringen.
7. Trek nu maar vast handschoenen aan voor zover je dit nog niet hebt gedaan want nu begint het vieze gedeelte.. Snij met een hobbymes de oude hoes open. en verwijder deze. Let op eventuele ringetjes die onder het vet aanwezig zijn. Deze moeten bij plaatsing van de nieuwe weer terug!
8. Nu zie je de homo-kineet. Deze moeten we van de as af zien te halen. De homokineet heeft een aantal ringen die je kunt raken met een hamer. Hou de homokineet altijd in het verlengde van de as. M.a.w. laat hem niet bungelen. Sla hem vervolgens, terwijl je met je andere hand de as vasthoud, van de as af. Let weer even op de ringetjes en bewaar deze. Maak de as schoon en controleer of de borg/klemring van de homokineet nog aanwezig/intact is en vervang deze wanneer nodig..
9. Vul de homokineet met eventueel nieuw (bijgeleverd) smeermiddel. Spuit dit in het gat waar de as uit is gekomen.
10. Plaats de nieuwe hoes. help hem eventueel een handje door hem te begeleiden met een schroevendraaier.
11. Plaats de homokineet weer terug op de as. Draai de oude centrale aandrijf as-bout er weer op. Een aantal slagen met de hamer maakt dat de homokineet weer terug op de as schuift.
12. Plaats nieuwe klembanden die de hoes op zijn plek houden. Knijp de banden stevig vast met bijvoorbeeld een nijptang.
13. Zet het uiteinde van de as nu tegen het lager/fusee aan en schuif hem er weer in. Smeer eventueel de doorgang in het lager om het e.e.a. te versoepelen.
14 zet het e.a.a. nu weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Houd hierbij de volgende momenten voor de bouten aan:
50nm + kwart slag voor 3 bouten die de fuseekogel koppelen met de draagarm.
90nm + kwart slag voor de NIEUWE centrale aandrijf as-bout.
120nm voor de wielbouten..
Gebruik bij voorkeur ook nieuwe bouten voor bij de fuseekogel.. Zo niet; zorg er dan voor dat je zowel de bouten als de het koppelstuk met 3 moeren goed schoon hebt en vrij van corrosie. Zodoende kun je de bouten weer goed vastzetten met bijbehorend aandraaimoment!