Wat te doen 1.6of 2.0 tdi

Ik ben ook een tijdje aan het kijken geweest in DE voor een O2 RS 2.0TDI. Die vind je daar met hopen! Alles hangt een beetje af van de garage. Garages vlakbji de grens met BE kennen alle "trucs" voor het importeren van een auto naar België. Ze regelen alles als je het vraagt zoals bv. exportplaten, papieren etc. Bij de garages waar ik heb geïnformeerd destijds was ook garantie geen probleem...

Ik praat nu uiteraard wel over een auto importeren naar BE. Dat is over het algemeen gezien goedkoper omdat we (bijna) geen invoertaksen moeten betalen op een Duitse auto. Je krijgt dus meer auto voor minder geld. Ook de BTW op auto's ligt nog iets lager in DE dan in BE.
 

Lineasol

Actief lid
Ik woon en werk op dit moment in DE en wilde daar nog kijken voor een auto en meenemen naar NL. Ik schrok van het BPM bedrag wat er nog bij moest. Zo rond de 2000 euro nog voor dit soort auto's. Achteraf, als ik em erg snel had gekocht en een half jaar in bezit had, had ik vrijstelling voor de BPM kunnen krijgen, maar goed, dat is een ander verhaal.

Ze moeten echt een stuk goedkoper zijn in DE wil je daar voordelig mee weg komen volgens mij, en dan zit je nog met garantie bij de garage.
Waarschijnlijk ben je klaar voor rond de 1000 euro misschien nog minder. Aangezien superveel handelaren hun auto's uit duitsland halen zijn er tegenwoordig bureaus die niets anders doen dan auto's invoeren voor een zo laag mogelijk bpm bedrag.
 

Jovo

Nieuw lid
Ik heb tot voor kort de octavia met 1,9 l motor gereden maar moest na diefstal snel een andere auto kopen. Dat werd een 1.6. Ik heb er steeds meer spijt van. Zo fijn als de 1,9 reed zo beroerd vind ik de 1,6. Ik mis koppel, de verhoudingen van de versnellingsbak zijn onplezierig en de koppeling is eentje van rijden of stilstaan. De auto is me met wegrijden al vaak afgeslagen. En dat natuurlijk op momenten dat je het juist niet kon gebruiken. O ja de EGR was al voor de 100.000 km aan de beurt. Staan laten die 1,6 zou ik zo zeggen.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb tot voor kort de octavia met 1,9 l motor gereden maar moest na diefstal snel een andere auto kopen. Dat werd een 1.6. Ik heb er steeds meer spijt van. Zo fijn als de 1,9 reed zo beroerd vind ik de 1,6. Ik mis koppel, de verhoudingen van de versnellingsbak zijn onplezierig en de koppeling is eentje van rijden of stilstaan. De auto is me met wegrijden al vaak afgeslagen. En dat natuurlijk op momenten dat je het juist niet kon gebruiken. O ja de EGR was al voor de 100.000 km aan de beurt. Staan laten die 1,6 zou ik zo zeggen.
Ik had hetzelfde. Maar sinds ik VAG Techniek heb bezocht, kan ik uit stilstand wegrijden door alleen de koppeling op te laten komen (zelfs bergop). Heerlijk in de file. Auto slaat nu niet meer af als je te weinig gas geeft.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb tot voor kort de octavia met 1,9 l motor gereden maar moest na diefstal snel een andere auto kopen. Dat werd een 1.6. Ik heb er steeds meer spijt van. Zo fijn als de 1,9 reed zo beroerd vind ik de 1,6. Ik mis koppel, de verhoudingen van de versnellingsbak zijn onplezierig en de koppeling is eentje van rijden of stilstaan. De auto is me met wegrijden al vaak afgeslagen. En dat natuurlijk op momenten dat je het juist niet kon gebruiken. O ja de EGR was al voor de 100.000 km aan de beurt. Staan laten die 1,6 zou ik zo zeggen.

Klinkt alsof je een 1.6 (non-Greenline) van het eerste uur hebt..?!? Zo was mijn ervaring 6 jaar terug ook met de 1.6 CR TDI!
 

Jovo

Nieuw lid
Skoda Octavia Combi - 1.6 TDI 105pk Ambition Nav. van oktober 2009, is een Greenline
Vorig jaar gekocht met 87681 km. Zit nu op 108800 km.
Ook erg storingsgevoelig.
EGR vervangen (garantie), gecupte banden na een tijdje maar vervangen vanwege het geluid,electr. raam bediening passagiers kant werkte niet meer, gelukkig ook met garantie verholpen maar toch.
Nu zit ik plots met een radio /nav (Amundsen) die de radiozenders niet meer vast houdt. Kijken wat dat nu weer is.
Het is best een mooie ruime auto_Op lange stukken heerlijk stil en fijn om te rijden. Maar sommige (bovengenoemde) zaken beginnen me meer en meer te storen.
 

ElScorpione

Forumguru
Jovo, vervelend dat je problemen met je auto hebt. De storingsgevoeligheid herken ik niet. Behalve dan dat EGR verhaal. Die had bij mij ook kuren, maar heb ik laten dichtzetten. Mooi dat het bij jou onder de garantie viel, want vervangen is duur.

Gecupte banden herken ik wel. Mijn bandenboer vertelde me dat dit vooral speelt bij stationwagons die veel zonder belading rondrijden. Een zak zand van 25 kilo in de koffer zou dit euvel verminderen. Geen idee of dit echt waar is. Kan overigens ook aan het merk banden liggen volgens mij. Mijn winterbanden (michelin) cuppen meer dan mijn zomerbanden (goodyear). En regelmatig van voor- naar achter wisselen helpt ook.

Dat de radiozenders foetsie zijn heb ik ook een aantal keer gehad, maar na het uit- en aanzetten van het contact waren ze weer terug. Vond ik ook vreemd. Is nu al lange tijd niet meer voorgekomen.

Maar al deze zaken kunnen net zo goed spelen bij een 2.0 TDI. Het gaat meer om de motor zelf.
 

Jovo

Nieuw lid
Eiscorpione bedankt voor tip (VAG techniek) Die hou ik ff in het achterhoofd. Dat is voor mij vanuit het zuiden des lands nog wel te doen. En wat dit item aangaat blijft mijn advies toch de 2.0 l motor.
 
Mijn eerste 1.9 tdi combi 4x4 met 6 bak kocht ik in 2005. Super auto, 250.000 km mee gereden, nooit problemen mee gehad. In 2011 ingeruild voor een nieuwe 2.0 tdi DSG 4x4 combi. Een hemelsbreed positief verschil. Fantastische comfortabele en zuinige auto. DSG is echt een aanrader. Door verandering van werk maak ik geen km meer. In januari ruil ik hem met 95.000 km op de teller met spijt in voor een benzineauto. Mijn advies: ga absoluut voor de 2.0 tdi met DSG!
 

Yannick P

Nieuw lid
Ik doe nu net het omgekeerde: na een Superb 2.0tdi met 140 pk en een Octavia III 2.0 tdi met 150 pk (die ik vervroegd inwissel om over te gaan naar DSG wegens knieprobleem), ga ik naar een Superb III 1,6tdi met 120 pk. Heb met deze motor testgereden en in combinatie met dsg was die vlot, zonder meer. Uiteraard heeft mijn huidige Octavia meer push, maar in het huidige drukke verkeer kan je dat amper gebruiken. Daarenboven zijn de kosten voor een 2.0 toch een stuk hoger dan een voor een 1.6 ....en door nu vervroegd te moeten inwisselen heb ik ondervonden dat een 2.0 het op de occasiemarkt lang niet zo goed doet als een 1.6, ondanks het grotere aanbod van deze laatste
 

Zephir

Lid
Ik heb geen ervaring met de 2.0TDI in de Octavia, enkel in de Golf V. Ik heb zelf een Golf V 2.0TDI gehad (wel het PD model, niet de CR) en dat was super aangenaam rijden voor een Diesel. Ik heb destijds regelmatig langere afstanden met Golfjes VI 1.6TDI Bluemotion van vrienden gereden op weg naar een skigebied. Naar mijn gevoel was een 1.6 ok voor alles onder 90km/h met 4 mensen in de auto. Eens je daarboven komt heb je adem te kort i.v.m. een 2.0TDI. Alhoewel je uiteindelijk zelfs aan 199 km/h geraakt op de autobahn (zéker begrensd op dat getal), is het een lang en sloom proces. Dat kan natuurlijk ook aan de langere spreiding van de bak gelegen hebben. Een 2.0 trekt heel vlot door tot 150 km/h en je hebt zelfs op de autobahn niet het gevoel dat je niet kan voorbijsteken zonder iemand achter je te hinderen.

Ik weet niet hoe het met het verbruik van een CR motor gesteld is, maar met mijn 2.0 PD haalde ik vlot 5.6 l/100km in dagelijks stadsverkeer, maximum 6.2l bij echt sportief rijden en zelf tot 4.1liter bij een super eco run... Ik heb wel eens kortere afstanden met een Octavia 2 1.9 en 1.6 TDI combi gereden, maar da's toch niet hetzelfde. Zo'n 1.9 is vrij brutaal in hoe het koppel opkomt (later en directer) vergeleken met de 2.0 (vroeger, maar geleidelijker). De 1.6 voelde voor mij wat klinisch aan, alsof je minder bij het rijden betrokken bent... Of dat aan de cilinderinhoud, dan wel aan het verschil tussen PD en CR ligt laat ik in het midden...

Als ik terug diesel zou (moeten) beginnen rijden, zou ik zeker voor een 2.0 gaan.
 

Yannick P

Nieuw lid
Ik heb geen ervaring met de 2.0TDI in de Octavia, enkel in de Golf V. Ik heb zelf een Golf V 2.0TDI gehad (wel het PD model, niet de CR) en dat was super aangenaam rijden voor een Diesel. Ik heb destijds regelmatig langere afstanden met Golfjes VI 1.6TDI Bluemotion van vrienden gereden op weg naar een skigebied. Naar mijn gevoel was een 1.6 ok voor alles onder 90km/h met 4 mensen in de auto. Eens je daarboven komt heb je adem te kort i.v.m. een 2.0TDI. Alhoewel je uiteindelijk zelfs aan 199 km/h geraakt op de autobahn (zéker begrensd op dat getal), is het een lang en sloom proces. Dat kan natuurlijk ook aan de langere spreiding van de bak gelegen hebben. Een 2.0 trekt heel vlot door tot 150 km/h en je hebt zelfs op de autobahn niet het gevoel dat je niet kan voorbijsteken zonder iemand achter je te hinderen.

Ik weet niet hoe het met het verbruik van een CR motor gesteld is, maar met mijn 2.0 PD haalde ik vlot 5.6 l/100km in dagelijks stadsverkeer, maximum 6.2l bij echt sportief rijden en zelf tot 4.1liter bij een super eco run... Ik heb wel eens kortere afstanden met een Octavia 2 1.9 en 1.6 TDI combi gereden, maar da's toch niet hetzelfde. Zo'n 1.9 is vrij brutaal in hoe het koppel opkomt (later en directer) vergeleken met de 2.0 (vroeger, maar geleidelijker). De 1.6 voelde voor mij wat klinisch aan, alsof je minder bij het rijden betrokken bent... Of dat aan de cilinderinhoud, dan wel aan het verschil tussen PD en CR ligt laat ik in het midden...

Als ik terug diesel zou (moeten) beginnen rijden, zou ik zeker voor een 2.0 gaan.
Ik haal met mijn Octavia III 2.0tdi 150 pk (320 nm, euro 5) een gemiddelde van 4.9 bij fluwelen rijstijl. Als ik het potentieel van de motor wil aanspreken, gaat het snel richting 6 liter, wat natuurlijk nog altijd mooi is gezien de prestaties die je er voor in de plaats krijgt.
Benieuwd wat dat met de 1,6 Superb zal zijn. Bij mijn 2 uur durende testrit, waarbij ik wat van alles heb grobeerd, kwam hij aan 5,5 met de dsg.
Naar mijn gevoel was het grootste verschil met mijn 'oude ' Superb (2008-2014) 2.0tdi 140 pk voelbaar boven 120-130 km/h met 4 personen aan boord.
 

achbrouwer

Forumguru
heb bewust gezocht naar een CR 2.0 170 PK
dit vanwege het koppel en feit dat met standaard tuning deze ver over de 400 Nm gaat
verbruiksmatig geeft hij aan gem. 18,8 KM op 1 Ltr.,rij wel hoofdzakelijk 80 KM wegen
met caravan afgelopen vakantie gem. 10,6 KM op 1 Ltr.

over het gehele toeren bereik heb ik niet echt het idee dat er een dip in zit bij mij

Gr. André
 
Bovenaan Onderaan