Ratelend geluid 1.2 12v benzine motor

skoda

Nieuw lid
Daar ik al wat vaker tot tevredenheid op dit forum ben geweest stel ik dit probleem dan ook maar hier.
Wat is het euvel: De polo van mijn dochter maakt geregeld een ratelend geluid, eerst dacht ik dat de spanrol was van de multiriem maar dat was het niet. zonder multiriem maakte hij het zelfde geluid. het zit kennelijk intern ik denk dan ook dat de distrbutie ketting het geluid veroorzaakt en dat de hydraulische kettingspanner niet altijd goed zijn werk doet. Nu vroeg ik mij af hoe dit in zijn werk gaat en waartoe het potje, iets voor de olievuldop toe doet. Hierop zit een plastic dekseltje wat ik verwijderde en hieronder zag ik een soort filter of zo met nogal wat aanslag. Wat voor functie heeft dit potje, heeft het te maken met de hydraulische spanner en kan de oorzaak vervuiling zijn en is dit soort filter of wat het ook mag zijn te vervangen.
Gr Ben
 

turboturbo

Forumguru
Op de 1.2 12V zit een oliefilter huis met een grote plastic dop (diameter ong 10cm als ik me niet vergis) Die zit linksvoor de olie dop. Daar gaat een papieren filter in (deze motor heeft dus niet zo'n 'blikje' die je op het carter schroeft)
Ben je daar niet mee in de war?

Kun je een filmpje plaatsen van het fenomeen? Afgaande op de titel zou ik nl denken aan een defecte bobine oid waardoor de auto op 2 cilinders loopt (ipv drie)
De motor zou dan behoorlijk moeten schudden.
 
Laatst bewerkt:

skoda

Nieuw lid
Beste turbo
Fijn dat je meedenk , maar mogelijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest , ik bedoel dus niet het olie filter maar erboven zit een ronde cilinder van ongeveer 60 mm die afgedekt is met een plastic kap met een o ring als afdichting is vastgezet met 2 m6 boutjes.
Gr Ben
 

turboturbo

Forumguru
Hm ik zal eens een blik onder de kap werpen!

Ik heb ooit wel eens gelezen dat er een aangepaste / gemodificeerde vervanging set is voor de distributie ketting. Dat betrof dan idd de kettingspanner geloof ik. @Monteurtje heeft dat geloof ik eens mede gedeeld....
 

Monteurtje

Forumguru
Ik kan je niet veel vertellen over deze motor uit mijn hoofd. Omdat ik die motor weinig tegenkom in de Fabia. Weet wel dat ketting van tijd kan gaan. Een keer meegemaakt. Maar dat is alweer minstens 6 jaar geleden. Weet niet wat voor geluiden daaraan vooraf gingen. Dus weet niet wat @turboturbo precies bedoelt. Of dat ook over deze motor ging. Maar wil gerust even erin duiken volgende week als ik daar tijd voor heb.
 
Bovenaan Onderaan