Vlek in bekleding

Riogio

Actief lid
In mijn Citigo heb ik last van vochtvlekken in de bekleding. Het gekke is dat ik geen last heb van het welbekende vochtprobleem zoals bij vele van ons. 's Morgens als ik in instap is de vlek aanwezig en als ik op mijn werk aankom dan is de vlek verdwenen om vervolgens er weer te zijn als ik na mijn werk weer instap. De vlek verdwijnt waarschijnlijk omdat ik met mijn warme billetjes erop zit en komt weer terug als het afgekoeld is, waardoor ik denk dat het een vochtvlek is. Mijn broek voelt echter niet nat aan en de plek eveneens niet. Het begon kort nadat ik de auto opgeleverd kreeg op de achterbank (achter bestuurder en de vlek is alsmaar groter geworder) en sind afgelopen zomer zit het ook op de bestuurdersstoel. Ben er mee naar de dealer geweest en ze de foto's laten zien maar zij hebben nog nooit eerder deze melding gehad. Zal de Citigo tijdens de kerstvakantie voor een beurt langs brengen en de auto zal dan ook daar voor een paar dagen daar blijven zodat zij het met eigen ogen kunnen aanschouwen. Iemand die dit wellicht ook heeft of weet wat het is? (Foto 1 en 2 zijn van bestuurdersstoel en achterbank en 3e foto is bestuurdersstoel na het rijden)
Bestuurdersstoel.JPG Achterbank links.JPG Bestuurdersstoel na rit.JPG
 

Joske

Forumguru
de bestuurdersstoel zou je nog op de bestuurder zelf kunnen steken.. of een monteur die er mee gereden heeft zonder beschermhoes. (want ik denk eerder aan een soort vetplek, dan een vochtplek). Maar heeft er al eens iemand op de achterbank gezeten? Als dat niet het geval is, blijft het natuurlijk wel een mysterie.. en dan moet het al fabrieksaf aanwezig geweest zijn zou ik denken?

edit: heb je trouwens de plek al eens proberen verwijderen? een bekleding van een stoel kan gerust een sopje verdragen hoor ;) nadien te nat, even de haardroger er op.
 

Riogio

Actief lid
Achter kwam de vlek zonder dat er iemand ooit had gezeten. Heb het ook proberen weg te halen, echter zonder succes. Het heeft ook niet met het nu weer te maken, de vlekken hebben de hele zomer er ook in gezeten. Kunnen vetvlekken verdwijnen zodra je erop zit en weer terug komen nadat de stoel weer is "afgekoeld"?
 

Chatslet

Forumguru
Je zou haast aan vlekken van silliconenspray denken . Mijn dochtertje heeft een keer zo'n spuitbus te pakken gekregen en daarmij het tapijt in de gang bewerkt. Vlekken waren inderdaad te zien bij lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid en waren minder te zien bij hogere temperaturen. We hebben van alles geprobeert maar uiteindelijk bood HG vlekkenreiniger voor meubulair de uitkomst.
 
@ Riogio. Heb je die vlekken ooit weggekregen? Ik heb nu het zelfde probleem. Een grote vlek op de voorstoel en niemand weet hoe die daar komt. Ik hoop dat ik nog een reactie krijg want dat draadje is natuurlijk al oud.
 

peterrapid

Forumguru
@t.duber je hebt vlekverwijderaars in schuimvorm die je op de stoel aanbrengt eventjes laten inwerken of inborstelen (zie beschrijving fabrikant) en daarna met licht vochtige doek wegnemen. Mocht dit niet helpen kan je een dieptereiniging overwegen wordt via een stoomreiniger (en eventueel bijvoeging vlekverwijderaar in concentraat) toegepast. Krijgt bijna 95% van alle vlekken weg. Bij verschillende professionele detailers kunnen dit voor jou aanbieden, ik zou wel niet de pakistanese handcarwash vertrouwen om dit uit te voeren ook al bieden ze dit aan, niks tegen die mensen maar ... je begrijpt het wel denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
je hebt vlekverwijderaars in schuimvorm die je op de stoel aanbrengt eventjes laten inwerken of inborstelen (zie beschrijving fabrikant) en daarna met licht vochtige doek wegnemen.
Toevallig juist vandaag enkele vlekken verwijderd met onderstaand spul, gekocht bij Brezan. Prijs weet ik niet meer precies - ik meen iets van een 8 of 9 euro. Het is alweer een week of wat in huis en ik heb de bon niet bewaard waar meerdere artikelen op stonden.

Vlek op de zittingen (je kunt beter geen Magnum eten in de auto zonder een flink servet of zo - die chocola brokkelt altijd af) is na twee behandelingen onzichtbaar.
Een aantal vlekken van onbekende herkomst midden op de rugleuning kostte wat meer moeite. Het leek wel of er iets van druppels van een of andere substantie op het rugpand van een jas hebben gezeten. In eerste instantie gebeurde er weinig, maar ik heb het flink ingespoten en ben het daarna met de niet al te scherpe zijkant van een nagelvijl gaan krabben, af en toe weer beetje inspuitend.
Dit heeft uiteindelijk goed gewerkt - er is niets meer van te zien.
Naborstelen met het nagelborsteltje en met een vochtige doek afnemen doet de rest.

Wegens gebleken succes tenslotte ook nog even de bekleding van de middenarmsteun behandeld; wegens in de zomer veelvuldig met korte mouwen rijden was die plaatsdelijk nogal vies geworden door huidvet. Is nu weer stralend zwart.

Omdat de luchtvochtigheid tussen de buien door ruim boven de 80% bleef en ik 'm toch al niet met open raampjes onder de carport wilde te laten staan om te drogen, heb ik vervolgens de Black&Decker verfafbrander gebruikt als föhn.
Jawel, dat kan wél - als je maar voldoende afstand bewaart (20-25cm) en blijft bewegen dan droogt het prima en razendsnel. Twee zittingen, een rugleuning en de armsteun droog in minder dan 10 minuten.

Benodigd:
20150905_Vlekken-7557.jpg

Zo moet het:
20150905_Vlekken-7558.jpg
 

Highway

Forumguru
Ik verwijder vlekken met een tapijt reiniger: deze spuit water + reinigingsmiddel op het stof, en zuigt het er vervolgens weer uit. Zodoende wordt het stof flink gewassen, zonder dat deze dusdanig nat wordt dat de stoel doordrenkt wordt.

Wel spuit ik het te reinigen stuk eerst in met schoonmaakmiddel zodat het even de tijd heeft om te werken.

Zelfs op autostoelen die er schoon uit zien, komt het water er behoorlijk vies uit.

Reinigingsmiddel hangt af van de vlek: ik heb diverse middeltjes hiervoor, de een beter geschikt voor een bepaald soort vlek dan de ander. Voor het spoelen (met de tapijt reiniger) gebruik ik een speciaal hiervoor beschikbare reiniger. Herstelt de kleur een beetje, en laat een frisse reuk achter (maar niet penetrant).
 
Bedankt jullie allemaal voor de reacties. Ik heb HG Textiel Reiniger gekocht en gebruikt. Dit spul werkt prima en de vlekken zijn weg maar ik vraag mij nog steeds af waar ze vandaan zijn gekomen.
 

Joske

Forumguru
All Purpose Cleaner

ik heb deze:

100712.jpg


http://www.carclean.nl/product/Poor...rpose_Cleaner_Degreaser_946ml_PB_APC32_100712
 

EdK

Forumguru
Als ik zo de gebruiksaanwijzing lees dan zou het moeten gaan @Joske !
Ach en gaat t fout dan kun je altijd nog hobby'en met de schaar,+voor+hele+hand.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Joske APC kan in veel gevallen beslist helpen, maar zou ik niet gebruiken in combinatie met een (eigen) tapijtreiniger/extractor, omdat ik niet uitsluit dat APC componenten bevat die het apparaat aan kunnen tasten. Voor handmatig gebruik lijkt het me geen probleem, alleen interieurreiniger werkt iets beter en heeft vaak een prettige geur (niet al te penetrant zoals goedkope luchtjes vaak wel hebben).
 

EdK

Forumguru
Ach als me oma nog had geleefd dan had ze gezegd " ossegal zeep zeun met een borsteltje ... krijg je alles schoon mee "
Hoef je echt niet al die dure flessen voor te kopen hoor...
 

CDK

Forumguru
Ik zal maar niet vertellen hoe ik pas de hemelbekleding in m'n S2 schoongemaakt heb......, of toch wel?
Ik had een stapeltje banden / velgen op de achterbank liggen en 1 vers gedemonteerde band mét daarop bandenvet schraapte langs het dak, wat resulteerde in een grote zwarte vette vlek :(
Gewoon ingespoten met remreiniger en gewreven met een katoenen vod......
Resultaat? Weer als nieuw! :)
 
Bovenaan Onderaan