S2C 1.8 TSI - H6 1 jaar in gebruik en 32.000 km verder

Highway

Forumguru
Zoals @RogerS al meldt - ook Japanners hebben er last van. Van coulance van Louwman: hier hoef je ook niet veel van te verwachten. Mijn vorige auto, een Corolla had hier ook last van. 1 liter olie in 800km...... geen coulance niets noppes nada. Mocht alles uit eigen zak betalen.

Erg jammer dat je zo vaak problemen rond olieverbruik hoor. Dat is niet meer van deze tijd (vind ik).
 

CDO

Forumguru
@CDO Klopt ook Japanners. Een vriend van mij heeft een Avensis diesel ook problemen gehad met hoog olie verbruik, bij 160.000 KM en 5 jaar oud. Alleen de ervaring is dat de coulance regeling van Louwman toch een stuk ruimer is dan die van Pon....

klopt helemaal @RogerS dat hebben ze bij PON niet goed voor elkaar helaas. Ik weet echter niet of dit in Dld waar de importeurs fabriek gelieerd zijn ook zo geregeld is of dat dit voortkomt uit het feit dat PON een privé importeur is die duidelijk andere keuzes maakt dan Louwman wat tenslotte ook een privé company is.

Maar ja....... ik wil geen Toyota:maakmegek:
 

CDO

Forumguru
Zo na de beurt bij 143.800 inmiddels weer wat kilometers erbij op gezet. Olieverbruik, ook na switchen na normaal onderhoud, redelijk stabiel op 1 liter per 3.000 km bij normale ritten.

Wat valt op: ga ik op de Duitse Autobahn en rij ik continu met hoge snelheid (180 -200+) dan gaat het harder met de olie. 1 op 1.000 / 1.500 km is dan ook makkelijk te halen.

Bij normaal woon- werkverkeer in NL blijft het circa 1 op 3.000. Dus litertje olie in de kofferbak en zo nu en dan een halve liter erbij.

Maar hij is in ieder geval goed gesmeerd:maakmegek:
 

Octavia32

Forumguru
Is in mijn ogen veel te veel.
Ik moet het bij mij nog echt ondervinden heb voor 2mnd geleden een halve liter voor het eerst bijgevuld en heb er nu 16000 inmiddels mee gereden.
 

Noord26

Forumguru
Is in mijn ogen veel te veel.
Ik moet het bij mij nog echt ondervinden heb voor 2mnd geleden een halve liter voor het eerst bijgevuld en heb er nu 16000 inmiddels mee gereden.

Vergelijk je nu geen appels met peren. Een gereviseerde motor met een niet gereviseerde? Vind zelf 1:3000 km bij normale omstandigheden ook veel. Om nu elke 5 tankbeurten een liter olie te moeten gaan bijvullen. Tja, het kan: als het daarbij blijft..
 
Hallo heren. Mijn 1.8 TSI (CDAA met DSG7) uit 2011 verbruikte voor de beurt en de vakantie zo'n 1 liter op 8000 km. En dat was bij meest heel korte woon-werk ritjes van slechts 12 km per dag (en maar 8000 km per jaar). Dat blijkt nu gehalveerd tijdens de vakantie naar Zuid-Frankrijk, met uiteraard veel snelweg (max. 150 km/u) en zware en zeer hete ritten door de bergen (volgeladen maar niets aan de trekhaak of op het dak): hooguit 1/4 liter op zo'n 4000 km = 1 op 16000. En benzineverbruik rond de 1 op 12. Ik vind het netjes en ben heel tevreden, want ik vreesde al dat ik wel olie zou moeten bijvullen maar dat hoefde dus helemaal niet. Ik heb al die km's zelf/alleen gereden en heb genoten van de motor en de bak (in S door de bergen) en de hele auto. Wat een heerlijke snelle en comfortablele reiswagen met veel ruimte!
 
En sorry, nog even off-topic hier: ook heel content met de MAD hulpveren (auto stond mooi recht). En trouwens ook met het bandenspanningscontrolesysteem, wat tijdig waarschuwde dat er een miniem lek was door een klein schroefje in de RA-band. Dat geloofde ik eerst niet want het drukverlies was niet te zien. Nagemeten en ja hoor: 1.8 ipv 3.0 bar. Dat had ik echt niet gezien (door de 18 inch met lage wang?) en ik houd mijn banden toch altijd heel goed in de gaten. Band laten plakken (met une 'tampon' van binnenuit) en geen last meer. Verder viel me nog op dat de voorbanden (met 2.7 bar) flink over de zijwangen zijn gegaan (lichtgrijs geworden van het wegdek) in de vele hairpins. Je voelt ook dat de auto erg leunt op het buitenste voorwiel. Meer dan mijn vorige auto, een Passat Variant V5 uit 2001, die toch wat lichtvoetiger/sportiever in het bochtenwerk was (hoewel even zwaar), vanwege een mooiere voorwielophanging. Volgende lente, bij de winterbandenwissel, de Continentals Sport Contact maar eens vervangen door Michelins Pilot Sport. Daar verwacht ik (vanwege goede ervaring met de Primacy op de Passat) wat meer duurzaamheid van, want de Conti's slijten vrij snel: zo'n 3 a 4 mm over na 44000 km. En hopelijk vreet de Superb die voorbanden van Michelin wat minder snel. Iemand ervaring mee? Ben trouwens wel altijd heel content met de Conti's als winterband geweest (en nu ook weer). Stiller en comfortabeler (want zachter) dan de zomerbanden (ook dan de Michelins).
 

Schippersss

Forumguru
Die zooi moet gewoon goed belast worden en goed op tempratuur, dan is er weinig olie verbruik is mijn ervaring. Korte ritjes zijn doen daarom ook de das om. Heb sinds de tuning van 160pk-> 250pk 0,5 olie verbruik op 20.000km.Rij ook weinig korten ritten en om de zoveel weken rij ik hem in Duitsland even goed los.

Weinig toeren draaien, dus het nieuwe rijden heeft altijd al slecht geweest. Hebben hier ook aan boord ook, cat 3512 1380pk, als we veel kanaal werk doen 1100rpm 2 weken lang dan ken ik er 50 liter olie bij gooien. Rijn werk 1500rpm is verbruik haast 0.
 
Dat vermoedde ik dus ook al. Schreef het al in een andere topic, ook over olieverbruik ('Olieverbruik en reparatie'): het lijkt wel of mijn vele korte ritjes bijdroegen aan het vrij hoge olieverbruik.
 

CDO

Forumguru
Zo inmiddels de 152.000 er op gezet. Gaat nog als een speer. Binnenkort maar eens bij de dealer kijken naar de nieuwe station.
Ben wel benieuwd naar de nieuwe 1.8 tsi. Ben benieuwd of er veel verschil is met de oude 160pk of dat de oude er stiekem al een paar pk's bij had vanaf origineel.
 

CDO

Forumguru
@andrehj zonder tuning neem ik aan? Dat zou mijn gevoel wel bevestigen. Dan vraag je je helemaal af wat het verschil is met de nieuwe 170 / 180 pk generatie.
 

andrehj

Forumguru
Yep, mijn auto is qua motorsoftware helemaal origineel. Ergens in het vorige TVS meeting topic (van 2013) kun je de grafiek met motorkarakteristiek wel terugvinden.
 

CDO

Forumguru
Zo inmiddels de 159.000 op de klok gedraaid. Olieverbruik begint schrikbarende vormen aan te nemen.

Ik ben nu in redelijk korte tijd (vanaf de laatste beurt bij circa 144.000) waar ik nog op 1 liter op 2.500 km zat inmiddels aanbeland op een verbruik van 1 liter op de circa 600 / 700 km.

Ik zal de garage bellen dat ze niet meer hoeven te verversen:banghead: doe ik zelf wel tussen de beurten door.

Binnenkort maar eens een beslissing nemen e.e.a afhankelijk van de kosten voor revisie. Inruilen van zo'n oliezuiper zal ongetwijfeld ook een financiële aderlating zijn want zeg nu eerlijk: wie waagt zich nog aan een niet gereviseerde 1.8 tsi uit de getroffen bouwjaren.

Eerst maar eens kijken of de ideeën over coulance bij PON inmiddels bijgesteld zijn en we er fatsoenlijk uit kunnen komen zonder inmenging van mensen met een beroep waarbij ze met droge ogen € 300,00 tot € 500,00 per uur vragen en zo'n raar pakje aan moeten:deuk:.

Per slot van rekening is dit al begonnen toen hij net iets meer dan 2 jaar oud was en net over de ton ging.
 

CDO

Forumguru
Zo tijd voor een "olieverbruik inzicht" voor degene die nog een 1.8TSI overwegen 2e hands (kun je het mee calculeren in de maandelijks kosten:cry:). Dit is dus wat het je per jaar kost aan olie.

Ik ben maar ongeveer een jaar geleden begonnen in mijn agenda, wat ervoor staat heb ik maar niet meegenomen in het overzicht...

Eens kijken of ze bij @SKODA_NL meelezen:

126.613 1/2 liter bijgevuld (25 november 2014)
127.924 1/2 liter bijgevuld
128.550 APK, 130.000 km beurt en nieuwe olie
130.462 1/2 liter bijgevuld
132.000 1/2 liter bijgevuld
133.415 3/4 liter bijgevuld
135.614 1/2 liter bijgevuld
137.000 1/2 liter bijgevuld
137.250 1 liter bijgevuld
140.280 1 liter bijgevuld
142.160 1/2 liter bijgevuld
143.447 1/2 liter bijgevuld
143.800 (145.000 km beurt + olie bijgevuld en overgezet op normaal onderhoudsinterval)
145.286 1/2 liter bijgevuld
146.880 1 liter bijgevuld
147.960 1 liter bijgevuld
149.357 1/2 liter bijgevuld
149.474 1/2 liter bijgevuld
150.590 1/2 liter bijgevuld
151.441 1/2 liter bijgevuld
152.086 1/2 liter bijgevuld
152.200 1/2 liter bijgevuld
153.354 1/2 liter bijgevuld
153.869 1 liter bijgevuld
154.930 1/2 liter bijgevuld
155.333 1/2 liter bijgevuld
155.792 1 liter bijgevuld
156.721 1 liter bijgevuld
157.600 1 liter bijgevuld
158.215 1 liter bijgevuld
158.938 1 liter bijgevuld (1 november 2015)


Ik ga maar eens een pomp zoeken met mengsmering denk ik:yeah:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan