Nederlandse primeur !!! ; Škoda Fabia R5 voor Hermen Kobus

Hetzer

Forumguru
Kobus Tuning gaat rallyseizoen 2015/2016 vol vertrouwen van start met haar nieuwe wapen: de Škoda Fabia R5. De fonkelnieuwe auto maakt haar debuut in de rally van Staden op 14 en 15 augustus.
Het startsein voor de volgende stap in Hermen Kobus’ carrière: aansluiten bij de Europese top. Ook de samenwerking met Kroon-Oil wordt gecontinueerd, het team vertrouwt komend seizoen wederom op de producten van de smeermiddelenproducent.

Kobus_Skoda-725x453.jpg


Na een half seizoen aan de kant staan, kunnen Hermen Kobus en Erik de Wild eindelijk gaan rijden met de Škoda Fabia R5. Tot in de puntjes ontwikkeld door Škoda, belooft het de meest betrouwbare en succesvolle rallyauto van het
merk te worden. Begrijpelijk daarom dat Hermen Kobus popelt van ongeduld om zich op de klassementsproeven te laten zien met deze topwagen.

“Ik heb de Fabia R5 even kunnen testen toen we de wagen gingen afhalen bij Škoda Motorsport en het voelde meteen goed aan”, lacht Hermen. “Misschien heeft hij niet de snelste motor van de R5’s, maar het chassis en de remmen
zijn fenomenaal. Het potentieel van de Fabia R5 werd al voldoende bewezen. Loix won Ieper bij zijn debuut met de nieuwe Škoda en in Finland domineerde Lappi de strijd in WRC-2, waarbij hij fantastische tijden klokte. De topsnelheid ligt ruim 20 km/h hoger dan die van de Ford Fiësta S2000. Ik zal als piloot wel wat kilometers nodig hebben om het potentieel van de Škoda helemaal te benutten, maar dat komt wel goed. Ik ben er klaar voor!”

Kobus_SkodaR5-623x453.jpg


Intensieve samenwerking
Voor Hermen Kobus is de Škoda Fabia R5 een logisch vervolg na de Mitsubishi Colt, de F2-titel met de Renault Clio R3 en drie succesvolle jaren met de Ford Fiësta Super 2000. Kroon-Oil en Kobus Tuning hebben veel ervaring met
elkaar opgedaan met de S2000 en ook met de R5 vertrouwt Kobus volledig op de hoogwaardige smeermiddelen van Kroon-Oil. Na een samenwerking sinds 2010, is de Fabia R5 ook voor Kroon-Oil de volgende stap voorwaarts.
In de autosport waarin Kobus Tuning actief is, wordt het uiterste van de techniek en smeermiddelen gevraagd. De R5 is dan ook een unieke mogelijkheid om de smeermiddelen nog verder te testen op hoog competitieniveau
en zo in de toekomst tot nog betere resultaten te komen.

Leon ten Hove, Marketingmanager Kroon-Oil: “Ik ben erg trots op de manier van samenwerken met het team van Kobus Tuning. Om met gelimiteerde middelen op dit niveau tussen de beroepsrijders mee te strijden is een prestatie
op zich. Hermen heeft bewezen over bijzonder veel talent te beschikken en samen zijn we de afgelopen jaren gegroeid naar het niveau waar we nu staan. Dat Kobus Tuning volledig vertrouwt op onze hoogwaardige smeermiddelen
toont aan dat we ons meer dan bewezen hebben de afgelopen jaren.”

Internationale ambities
Na het debuut van de R5 in Staden, België, volgt de Barum Rally in het Tsjechische Zlin, meteen een belangrijke wedstrijd in het Europees kampioenschap. “Voor de start van de Barum gaan we in Tsjechië een dag testen samen
met Škoda Motorsport. Daar zullen we een aantal afstellingen helemaal trachten te verfijnen, want ik start in de Barum wel met ambitie. Het is een heel snelle, maar toch technische wedstrijd. Het parcours zou me moeten liggen
en het is alvast een mooie voorbereiding met het oog op 2016… Na de Barum Rally presenteren we de Fabia R5 op Nederlandse bodem in onze thuiswedstrijd, de Hellendoorn Rally. Voor onze trouwe partner Kroon-Oil is het een
belangrijke afspraak en bovendien willen we ook Škoda Nederland overtuigen om mee in ons project te stappen in 2016. Als alles goed verloopt, starten we een week later in de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van
het Belgisch kampioenschap. Het parcours van de rally in Sankt-Vith is fantastisch en de slotfase wordt er in het donker afgewerkt. Ik stond al twee keer op het podium in Sankt-Vith en deze keer zal ik het met gelijke wapens
kunnen opnemen tegen Freddy Loix, maar ook tegen Kris Princen, Vincent Verschueren en de andere Belgische teams. Hopelijk is Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre er dan ook bij als extra referentie…”

De deelname aan de Barum Rally in Zlin is alvast een voorteken van de ambitie van Hermen Kobus en Erik de Wild.

bron Start autosport magazine
 
Bovenaan Onderaan