2 CV, Ami, GS, Dafjes t/m de 46 en NSU Prinz-4

Skoda-MAN

Forumguru
@EdK Natuurlijk is een warmte wisselaar mogelijk maar waar laat je de gewisselde warmte met je sleurhut aan de haak en berg op?
Een accumulator op de dakdragers dan kan je de volgende dag een warme start hebben..
Je zal op de ene of de andere manier van die overtollige warmte af moeten komen tegen liefst 0,00 kosten
 

Cordoba

Forumguru
Warmtewisselaar betekent dat je kachel later op temperatuur is, doordat eerst het primaire circuit op temperatuur moet komen, en dan komt pas langzaam je secundaire circuit (met kachel) op temperatuur. Ander probleem: je wil in de zomer bij 30 graden, niet ook nog eens de motorwarmte in het interieur erbij.

Het is gewoon lastig om én goedkoop (zowel qua installatie als gebruikskosten - meestal brandstof) en onder alle omstandigheden een optimaal werkend systeem te bedenken. Wat dat betreft vond ik het systeem mooi van 10-15 jaar terug waarbij zonnecellen tijdens parkeren in de zon ervoor zorgden dat de airco liep (op zonne-energie) om zo de temperatuur in de auto binnen de perken te houden. In principe zou je een vergelijkbaar systeem kunnen monteren voor de winter, met dat verschil dat je bij bijvoorbeeld temperaturen onder de 15 graden, de energie gebruikt om de koelvloeistof voor te verwarmen (betekent motor sneller op temperatuur, dus ook interieur sneller warm en bovendien minder brandstofverbruik (door minder koude start) en minder motorslijtage omdat ook de olie sneller op temperatuur zal zijn.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zoals ik 't zie zijn we in die tijd met supervermogende en snelle auto's alleen maar terug gereden, nietwaar? Daarom mijn stelling:"Waarom niet in den beginne profiteren van die superhete uitlaat". Die motivatie heb ik nog niet voorbij zien komen, helaas.

Wij hebben daar al eens eerder een discussie over gehad via PM (mail) dat ging over koelwater warmte opslaan :thumbsup:
 

Kogamyata

Senior Member
@Cordoba, Met respect voor je bijdrage, meen ik toch te moeten opmerken dat ingewikkelde zaken juist uitdagingen zijn voor auto-ingenieurs. Er zijn in de loop der tijden allerlei ingewikkelde zaken toegevoegd, ik denk dan even aan de EGR, waar heel veel forumleden 'n hartstochtelijke hekel aan hebben. Maar in 't kader van 't milieu moest dat. Maar als ie stuk gaat en dat gaat ie, komen alle duivels uit de hel.
Om nou die hete gassen van die EGR af te koelen, die we juist bij 'n koude motor hard zouden kunnen gebruiken, gaan we die met 'n aparte koeler, extreem koelen, om de hete gassen afgekoeld, want dan is het zuurstofgehalte hoger, weer terug te voeren in het inlaatkanaal. De bij uitwisseling onstane restwarmte wordt ongebruikt afgevoerd aan het al te hete milieu. Bij Dafjes en 2 CV's wordt via 'n mantel om de uitlaat, de aldus verkregen hitte op simpele wijze via 'n enigszins flexibele "slang" naar de uitstroom en instroom openingen (kachel) gevoerd. D.m.v.'n klepje kun je toch veel e/o weinig toelaten. Als die flexibele slang naar de inlaat van de kachel geleid wordt, dan heb je m.i. toch met weinig kosten 'n fantastisch systeem, anderzijds zou je de restwarmte van de EGR toch ook nog kunnen benutten hiervoor. Al die tijd warmt het koelwater gewoon op en zodra dat op 90 gr. C is, zetten we de luchtverwarming dicht eh... dat doet de computer dan wel. Andersom geredeneerd, de auto-industrie heeft er toch ook vanalles en nog wat aan gedaan om met 'n ingewikkeld en storingsgevoelig systeem het interieur te koelen, de AIRCO. Maar mijn verhaal zal wel te simpel zijn en dan kan het niet. Het moet nl. ingewikkeld zijn, lijkt me.Er moeten toch lui zijn die daarmee gexperimenteerd hebben. Ik herinner mij nog iemand met 'n Ami die A/ Eerst de wagen verwarmde met de hete lucht en B/ Later d.m.v. oliekoelerwarmte en kachelradiator. Die 2 CV-ers experimenteerden er op los.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske

Forumguru
Andersom geredeneerd, de auto-industrie heeft er toch ook vanalles en nog wat aan gedaan om met 'n ingewikkeld en storingsgevoelig systeem het interieur te koelen, de AIRCO.
jah met iets aanwezig in de motorruimte zal je het interieur anders niet kunnen koelen hoor.. tenzij je de ramen open zetten meetelt natuurlijk :laugh:
 

Cordoba

Forumguru
@Helmond42 Het systeem dat je voorstelt heeft één gigantisch probleem waarom dat niet meer kan: de katalysator, die moet gewoon heet zijn (ik dacht 600 graden, maar dat kan ik mis hebben), anders werkt ie niet, en als je bij het uitlaatspruitstuk warmte weghaalt, stuur je dus koudere uitlaatgassen naar de kat, waardoor je die meer afkoelt en dus meer moet verwarmen. Dan is het logischer om die extra warmte die je bij het systeem dat je voorstelt niet in je kat te stoppen, maar gewoon die warmte in je uitlaatspruitstuk te laten, en de warmte die je dan niet in de kat hoeft te stoppen middels elektrische verwarming rechtstreeks in het interieur te pompen.

Overigens is er niet één type auto-ingenieurs, die zijn er voor allerlei verschillende vakgebieden en komen ook uit verschillende studierichtingen. Verder is het niet zo dat autotechniek echt voorop loopt als het over de techniek gaat: technieken bestaan gemiddeld al zo'n 20 jaar voor het voor het eerst in een productie-auto wordt toegepast. Een mooi voorbeeld daarvan is het verlijmen van autoruiten in de carrosserie, voor extra sterkte en betere stroomlijning. In de auto-industrie pas rond 1990 op grote schaal toegepast, in de vliegtuigindustrie, werden ze toen al decennia lang verlijmd.
 

EdK

Forumguru
Wel neem dan de airco voor zomers koelen en winter verwarmen.
Volgens mij word dit nu ook al gedaan in gebouw installaties , en meen het onlangs ook gezien te hebben op een bungalowpark hier in NL
Daar stonden alleen maar Airco units per woning en hadden geen elektrische verwarming of op gas.

En het kwijt raken van restwarmte ........ hoe raak je heden ten dagen die warmte kwijt ?
 

Kogamyata

Senior Member
Af en toe moet je iets proberen te weten te komen. De wijzen hebben me weer 'n heel eind op weg geholpen. Bravo!!!
Groeten,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Helmond42
1- De warmte is nodig voor katalysator dan wel roetfilter (zo snel mogelijk naar minstens 250 graden minimaal krijgen )
2- Waar laat je het overtollige hete water als je het niet meer nodig hebt. (zomer)
3- Als je daardoor een grotere radiator moet monteren neemt gewicht en kosten toe.
4- Grotere ventilator vraagt stroom, dus grotere dynamo, accu en dat kost brandstof en extra kosten.
5- Duur uilaatspruitstuk met grote kans op waterlekkage vanwege grote temperatuur verschillen.
6- Beperkte ruimte in motorcompartiment.
8- Algemene betrouwbaarheid vermindert

Bij elkaar zo duur dat een vooverwarmingsapparaat (Webasto, Spheros) veel aantrekkelijker is.

Dat van die hete katalysator wist ik niet maar kan ik begrijpen. De rest? Dank voor de bijdrage. Zo komen we telkens verder. Groeten,
Joop
 

Joske

Forumguru
Omdat, volgens mij, op bedrijfstemperatuur je het water niet meer voldoende gekoeld krijgt op een normale manier. Mits je een secundair circuit aanmaakt dat enkel bij koude motor open gaat zou het wel kunnen, maar dat zal duurder uitvallen.

Uiteindelijk doet de motor dit nu ook, dmv de thermostaat. Maar niet over het spruitstuk.

@Joske Je zegt het goed;via 'n secundair circuit. Een standkachel is toch ook secundair, dat is duur van aanleg en verbruikt brandstof. Zoals ik het bedoel en jij ook gesnapt hebt, combineer je het beste van die 2 en kost geen brandstof. En toch zijn het ingenieurs die autotechnieken zoals HillHold en nog veel meer, ontwikkelen. Misschien worden jullie nu moe van mij, maar dat is ook de bedoeling. Het houdt je scherp, nietwaar?
Groeten en bedankt voor de inbreng,

Joop.

ik heb iets "ontdekt", en dan nog wel in de documentatie van mijn eigen motor :laugh:.

Het wordt wel degelijk toegepast, hetgeen Joop opmerkte. Om koelwater op te warmen met het spruitstuk, zie documentatie:

Naamloos.png
 

Kogamyata

Senior Member
De klacht van velen en ook van mij is dat het juist lang duurt eer hij op temp. is. Ik heb 'n uitvoering 1,2 tdgl zonder temp. meter maar met blauw lampje. Dat gaat pas na 3 km uit (zomer) en 4 km (winter).Eerder mag je niet veel gas geven. Je zult maar onder aan 'n heuvel wonen. Juist omdat je rustig gas moet geven benadeelt dat de EGR weer de 1e 4 km, maar dit terzijde. In bovenstaande staat, overigens erg onduidelijk, dat door watercirculatie via hete uitlaatspruitstuk, het koelwater juist snel op temp. is en dat staat haaks op ondervindingen (4km) Daarna zijn er nog enkel km's nodig eer je de verwarming (5 gr.C. buitentemp.) voelt.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat ik Joske hiervoor bedank. Immers hij heeft alles uit de kast gehaald om uitleg te geven. Kennelijk 'n zeer moeilijk onderwerp.

Groeten en bedankt,
Joop.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Helmond42 Een moderne dieselmotor is moeilijk op temperatuur te krijgen vanwege het geringe koelverlies = hoog rendement.
Het vergelijken van deze motoren kan op dat gebied beslist niet.

Waarschijnlijk hebben ook niet alle VAG motoren deze constructie
 

Kogamyata

Senior Member
@Helmond42 Een moderne dieselmotor is moeilijk op temperatuur te krijgen vanwege het geringe koelverlies = hoog rendement.
Het vergelijken van deze motoren kan op dat gebied beslist niet.

Waarschijnlijk hebben ook niet alle VAG motoren deze constructie

Dat is mij bekend. Maar het ging om alternatieven, zoals bij luchtgekoelde motoren. Die hebben 'n mantel om het uitlaatspruitstuk en zijn dus meteen heet. Mijn idee was om, zolang de koelvloeistof nog niet warm is, alvast de hete lucht door de kachel of uitstroomopeningen te laten komen, net zolang totdat het koelwater op temp. is en het koelwater de verwarming overneemt, dan klep dicht van de luchtverwarming. Dus van 2en het beste.
 
Bovenaan Onderaan