Nieuwe accu - inleren / aangeven?

Highway

Forumguru
Vandaag even mijn accu laten testen bij de accuboer. Reden - accu hield het niet lang vol als ik alleen de radio aan had, tevens was de voltage vaak vrij laag.

Blijkt de accu defect te zijn. Nu een andere accu erin zitten. Een Varta E39 AGM 70Ah accu.

Moet ik nog iets met VCDS etc. doen om deze 'bekend' te maken bij de auto (2010 Superb 1.8tsi)?
 

Rallye

Forumguru
Ik kan me dat niet voorstellen. De accu zit immers niet op de canbus, maar alleen aangesloten met de plus en minpool toch? Ik laat me natuurlijk graag verbeteren.
 

Highway

Forumguru
LOL @reeseend de oude was waarschijnlijk de originele. Nieuwe is een agm accu, ik ga ervan uit dat die het langer zal volhouden.

@Rallye accu zit idd op + en - polen. Ik kan me echter indenken dat er logica in de auto zit die de stand van de accu in de gaten houdt. Nieuwe accu, dan moeten die waarden ook gereset worden. Of er zoiets in de auto zit is me echter niet bekend.
 

Monteurtje

Forumguru
Deze auto heeft nog geen start stop denk ik, dus kun je ook niks inleren. Zit namelijk geen accumanagement regelapparaat in de auto.
 

Spierings

Forumguru
Zie flimpje van Ross tech:
Goed filmpje, wordt goed aangegeven dat je persee een originele accu moet hebben.. Dit wordt wel eens vergeten bij wagens met accu management. Kan inderdaad de nodige problemen geven.

Maar als er geen accu management op zit maakt het natuurlijk niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
Bedankt @Stinger deze informatie had ik ook gevonden, echter heb ik geen module 61. Zoals @Monteurtje schrijft - mijn auto heeft geen start-stop systeem.

Lijkt erop of ik niets hoef aan te passen / in te leren.

Bedankt alles voor de reacties.
 

oco1979

Forumguru
op de minpool moet een sensor zitten.

Als de oude geen agm was dan zal het niet nodig zijn.

Waarom agm nemen als het niet nodig is ?? kost een stuk meer.
Dat die langer zal meegaan ? tis te hopen voor die prijs.
Beter een zwaardere gewoon accu genomen.
 

Highway

Forumguru
@oco1979 er zat een Banner in. De auto gaat donderdag voor een beurt en volledige controle naar de dealer. De accu's daar zijn flink aan de prijs.

Dus naar een automaterialen zaak gereden die ik vertrouw. Daar hebben ze de accu gemeten en ik kon zelf zien dat die defect was. Verklaart ook waarom ik maar ong. 15 minuten de radio aan kon hebben zonder draaiende motor alvorens de auto hierover ging klagen.

Ik wou dus, op zo kort mogelijk termijn, de accu vervangen hebben. Het liefst een van een goed merk. De Varta hadden ze daar in voorraad. Altenatief was een ander, voor mij onbekend merk. Dan betaal ik maar wat meer, maar weet ik wel dat het een goede accu is.

De accu is ter plekke geplaats en aangesloten, dus daar had ik ook geen omkijken na.

De Varta was idd wel wat duurder, maar deze prijs betaal ik graag als ik weet dat het een goede accu is (gemoedsrust).

Straks weer de volgende uitgave: moet gaan tanken alvorens ik mag gaan duwen:laugh:
 

oco1979

Forumguru
Varta is zeker goeie keuze,wij verkopen deze ook op de baan.
Banner ben ik niet echt voor,prijs stuk lager,maar ervaring dat deze niet echt dat zijn op levensduur.
Als je een amg varta voor een nette prijs kon krijgen,dan kan je dat niet laten liggen :thumbsup:.
 

andrehj

Forumguru
Nu een andere accu erin zitten. Een Varta E39 AGM 70Ah accu.
Moet ik nog iets met VCDS etc. doen om deze 'bekend' te maken bij de auto (2010 Superb 1.8tsi)?
Aanmelden hoeft niet, maar je hebt wel een onnodig dure accu aangeschaft, een S2 1.8 TSI van 2010 heeft geen start-stop systeem en heeft helemaal geen AGM accu nodig. Het gewone Silver Dynamic van een dikke 100 euro volstaat.
 

Highway

Forumguru
Klopt dat mijn TSI geen AGM nodig heeft. Klopt dat een goedkopere accu zou volstaan (dat zat er ook in).

Ze hadden ook 'normale' loodaccu's die goedkoper waren. Deze waren echter van een voor mij onbekend merk. Ik had aangegeven dat ik liefst een Bosch erin laat zetten. Deze hadden ze echter niet op voorraad, dus kwamen ze met deze Varta aan. Zelfde fabriek dan Bosch, en staat ook bekend als betrouwbaar.

Aan mijn wens is voldaan: goed merk/betrouwbare accu. Dat ik hiervoor wat extra moest neerleggen heb ik geen moeite mee.

Eenieder bedankt voor de input. Ik hoef bij mijn auto de accu niet in te leren.
 

Noord26

Forumguru
Varta is het meest bekende merk voor accu's. Er is niets mis mee. Echter zijn er ook duidelijk betere op de markt. Maar daar betaal je dan ook voor. Zoals van Optima.

Bosch Silver zou ook mijn voorkeur hebben overigens. ;)
 

kansberg

Forumguru
En vandaag ben ik aan de beurt :cry: Wilde even de nieuwe foon van ma femme 'pairen' met de Columbus en kreeg direct de melding dat het systeem zichzelf zou uitschakelen i.v.m. een te lage accuspanning. De auto starten ging (te) traag, maar sloeg wel aan. Gelijk maar even naar de zaak gereden en de accu aan de tester gehangen. Ja hoor: slechts 296 A nog over van de 640 en de startspanning was 8,75 Volt. Direct maar een nieuwe accu besteld zodat ik hem er volgende week in kan hangen. In mijn beleving geen bijzondere inleer procedures, ondanks de start/stop en wat dies meer zij. Haynes Pro geeft het volgende aan:

Voor het loskoppelen van de accu
  • Zorg ervoor dat alle elektrische verbruikers zijn uitgeschakeld
  • Zorg er voor dat de contactsleutel in de 'OFF'-positie staat, voordat de accukabels worden losgekoppeld
  • Controleer de anti-diefstalcode van het audiosysteem, voordat de accukabel los wordt gekoppeld
Na het aansluiten van de accu
  • Reset datum en tijd
  • Reset de geprogrammeerde stations en de gebruikersvoorkeuren
  • Open en sluit het kofferbakdeksel om de functie opnieuw te activeren
  • Alarmlichten :
  • Rij het voertuig
  • Het waarschuwingslampje moet uit gaan
Initialiseer de elektrische ramen
  • Sluit het raam aan de bestuurderskant
  • Houd de elektrische raamschakelaar ingedrukt
  • Tot het raam volledig gesloten is
  • Laat de schakelaar los
  • Houd de elektrische raamschakelaar ingedrukt
  • Wacht 3 seconden
  • Laat de schakelaar los
  • Herhaal de procedure voor het raam aan de passagierszijde
Initialiseer het elektrische schuif/kanteldak
  • Stel de positie in
  • Druk op de knop en houd deze ingedrukt
  • Wacht 10 seconden
  • Laat de knop los
  • Controleer op de juiste werking
Ik krijg dus een schuif/kanteldak in m'n auto :D

We gaan het beleven, heb de radiocode bij de hand :jaja:
 

andrehj

Forumguru
@kansberg :
Wat ik zou doen:
  1. Auto uitschakelen, motorkap openen. Auto niet afsluiten.
  2. Koffie drinken (oftewel, wachten tot alle verbruikers zichzelf hebben uitgeschakeld, duurt wel een paar minuten).
  3. Nu als eerste massakabel loshalen
  4. Accu wisselen.
Laat je nog even weten of die plastic accubak een beetje makkelijk losgehaald kan worden? En welke moeilijkheden je tegenkwam? Een paar foto's zouden helemaal mooi zijn. Want mijn accu is ook al 4½ jaar oud, dus ik zal eerdaags ook wel eens aan de beurt zijn.

Radiocode heb je overigens niet nodig.

Suc6!
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : Bedankt voor de aanvullende info! Ik zal zeker mijn bevindingen posten en foto's maken, heb al een 'reminder' gemaakt, anders vergeet ik het zo :bloos:

Oh ja, de accu die er nu inzit is een Banner. Heb begrepen van meerdere forummers dat de twee NN'en beter twee GG's hadden kunnen zijn. Nu heb ik een Varta AGM besteld.
 
Bovenaan Onderaan