1.4 tsi 140 pk

Rene C

Forumguru
Inderdaad ik denk dat het gros van de mensen het niet zal opmerken, het gebruik (of misbruik);) van de auto is verschillend. Zo ook ongetuned RON98 rijden.. dan voor 50% het gaspedaal indrukken en roepen dat er duidelijk verschil in zit.. tussen de oren is veel te vinden.

Ben ik het deels mee eens. Ik rijd een auto van de baas, met bijbehorende tankpas en van de brandstoffen wordt alleen het normale (95/normale diesel) verged, niet de v-power of gelijken. Maar wanneer ik in het buiteland zakelijk rij gooi ik er wel gewoon de 98/v-power in en merk het verschil goed.

Niet zozeer in acceleratie, want daarvoor trap ik hem wellicht niet genoeg in, maar vooral in het feit dat de motor bijv. veel rustiger loopt stationair. Nu met 95 voel ik bij stationair af en toe schokjes, die zijn er met 98 niet. Hij draait dan gewoon mooier.

Zelfde ervaring heb ik ook gehad met mijn Eigen Altea (2.0 FSI) jaren geleden. Deze liep op 98 gewoon veel mooier, rustiger dan op 95.
 

Fean

Forumguru
Ik verschil ging mij meer om prestaties tussen Ron95-Ron98 getuned en ongetuned.

"Pingelen" daar had de Cooper ook een handje van op Ron95, na tuning en Ron98 nooit meer.

Ik gooi als het kan altijd BP ultimate 98 erin sowieso voor de Freebees;). De Cooper loopt net wat lekkerder en inderdaad veel rustiger met 98, maar met Octavia (lease) daar voel ik het verschil niet zozeer en het is puur voor de freebees.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het verschil voel ik wel degelijk en je kunt het overigens ook op rollenbank uitdraaien duidelijk het niet enorme maar wel degelijk substantiele verschil in vermogen en koppel zien
 

Fean

Forumguru
Ik zie dat jij je auto hebt getuned.. dan is het advies ook vaak 98. De cooperS is ook getuned.. dat verschil is veel duidelijker aanwezig.. Mij werd duidelijk aangegeven om 98 te tanken.

Nou ongetuned; dat verschilt bij mij een beetje.. m'n vorige auto A3SB 1.8tfsi (stock) liep beter en presteerde ook beter met name op de Autobahn. Het leek erop dat alles net ietsje feller was.
Met m'n huidige 1.4tsi(stock) heb ik dat gevoel helemaal niet. Ik heb zelfs Aral102 of 110 getankt.., zonde.. soepeler maar sneller zoals de 1.8 dit liet zien, nee dat niet. De 1.8 had trouwens ook "Super" binnen in zijn tankdop staan.
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Je voelt inderdaad het verschil! Als het nodig is heb ik toch een beetje extra vermogen ter beschikking.
Over het algemeen genomen kan ik wel zeggen dat ik veel rustiger rij met de wagen na de ingreep. Het extra koppel zorgt voor minder schakelen dus daar ben ik ook al heel blij mee! :thumbsup:

Over het verschil RON95-98 kan ik niet veel zeggen gezien ik nog nooit 98 getankt heb. Zowel mijn dealer, mijn onafhankelijke garagist en het boekje zeggen dat 95 volstaat voor mijn wagen. Het prijsverschil haal ik er niet uit maar toch overweeg ik om eens 98 te gebruiken voor onze reis volgende week...
 

Rosinfield

† In Memoriam
95 volstaat natuurlijk ook, alleen heb je met 98 nog wat extra winst. Maar ik weet eigenlijk niet of daarvoor dan ook vereist is dat er 98 tijdens de tuning in zit (was bij mij wel het geval)
 

Testedoene

Forumguru
95 volstaat natuurlijk ook, alleen heb je met 98 nog wat extra winst. Maar ik weet eigenlijk niet of daarvoor dan ook vereist is dat er 98 tijdens de tuning in zit (was bij mij wel het geval)
Dat weet ik dus ook niet en 'k ben blij dat ik niet alleen ben met deze bedenking.
Ik moet zeggen dat dit mijn eerste benzine is en ik vind dat hij heel mooi draait maar 'k ben uiteraard geen kenner...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik dacht wel hoor, dat je voor een optimaal resultaat de tuning moet laten uitvoeren met de brandstof waarmee je daarna wilt rijden. Maar er zijn ongetwijfeld deskundigen hier die er iets over kunnen melden ;)
 

oco1979

Forumguru
hoe hoger je octaangetal hoe verder je ontsteking kan zetten.
Vooral als de wagen naar brandstof octaan gechipt is.
Als je dan minder tankt zal deze via de klopsensor wel de ontsteking terug zetten.
Daarmee als je een bigblock uit amerika neemt die daar op 91ron sta afgesteld,deze dan naar 98ron afstel,wereld van verschil zal zijn.

Als die niet is aangepast aan de Ron dat je tankt,ga dat in mijn ogen geen fluit helpen.

Mogelijks iets beter draaien.

Sommige wagens zie je in de tankklep staan 95/98Ron of 95Ron alleen.
Als daar Enkel 95ron sta,zal dat bij tanken van 98ron of meer geen verschil maken.
 

Testedoene

Forumguru
De mijne staat op 136 pk (RON95) maar men kon gemakkelijk richting 145 pk. Ik vraag me af op hoeveel dat zou komen moest hij op RON98 gezeten hebben.

Nota: in de tankklep staat enkel RON95 en de wagen had op deze brandstof standaard op de testbank 113 pk.
Nota 2: ik heb gevraagd om de wagen niet tot het uiterste te drijven maar een nog grotere veiligheidsmarge in te calculeren om zeker geen problemen te krijgen.
Nota 3: een heel kleine dip heb ik op 3200 rpm en 3800 rpm. De wagen rijdt echter voor de rest fantastisch na de ingreep.
 
Bovenaan Onderaan