Brandstofpomp?

marx-7

Senior Member
Goeiendag....

ik heb een probleempje met mijn 1.6 octavia uit 2000



normaal start hij feilloos maar de laatste tijd wil hij niet meteen starten. als ik de sleutel naar contact draai hoor je de pomp dan start ik en slaat hij even aan. sleutele terug en opnieuw op contact en ik hoor de pomp niet meer en wil hij niet starten. na een aantal pogingen wel weer.

dit doet hij niet altijd maar af en toe en dit speelt eigenlijk al wat langer. vorig jaar heb ik het brandstoffilter laten vervangen en de kilometerstand is 250.000.

ook wil hij wel eens een beetje inhouden in de 2e en 3de versnelling maar dit doet hij dus ook niet altijd.

suggesties?

btw, ik krijg geen foutmeldingen of motormanagement lampjes
 

marx-7

Senior Member
Wegens tijdgebrek nog niet veel kunnen doen. Gelukkig heb ik de auto niet veel nodig want de vrachtwagen staat voor de deur:thumbsup:

Maar, wat me nu opvalt is het volgende.....koude start prima en met koude motor niks aan het handje. Accelereert prima totdat de motor op temperatuur begint te komen begint het inhouden van de motor. Oók wil hij wel eens uitvallen stationair (warm) en dan opnieuw starten gaat moeizamer. Startmotor gaat wel goed rond. Vanmorgen gebeurde dus hetzelfde en na opnieuw starten rook ik een sterke benzinelucht.

Na veel lezen op diverse fora kan ik de brandstofpomp wel uitsluiten, die wordt eigenlijk nergens genoemd als boosdoener. Filter is 2 jaar geleden vervangen. Temperatuursensor is ook vervangen. Ik krijg geen motormanagement lampje te zien. EGR klep heb ik vorig jaar volledig schoon gemaakt maar dat was een ander soort klacht dus dat sluit ik uit.

Als mogelijke boosdoener kom ik op een BDP sensor uit. Iemand een idee of tekening waar dat ding zit bij een 2000 1.6 motor?
Andere suggesties?

Nog 1 weekje werken en dan heb ik vakantie en tijd om er eens goed naar te kijken. Oók wil ik hem eventueel laten uitlezen maar las op de meeste fora dat deze klacht niet eens foutcodes geeft.

Marc
 

Spierings

Forumguru
Bdp sensor slaat altijd een storing op en bij de meeste motoren loopt deze niet meer indien er een storing zit aan de krukassensor. Zou eerder de luchtmassameter of lambdasondes verwachten.
 

Cordoba

Forumguru
Net als Spierings denk ik ook aan de LMM als mogelijke boosdoener (lambdasonde verwacht ik niet). Ook nog even gedacht dat je contactslot/leesring een probleem geeft.

Op basis van de sterke benzinelucht misschien ook even de bougies inspecteren. Je zou ook de bobines kunnen checken/vervangen, maar zonder foutmelding is dat eigenlijk te willekeurig. Het komt wel voor dat bobines wat problemen geven, maar nog geen foutmelding, en dat pas na verloop van tijd als de klachten erger worden, ook de foutcodes te voorschijn komen met uitlezen. (voor de duidelijkheid: lang niet iedere foutcode levert een lampje op het dash op).
 

oco1979

Forumguru
als de wagen start en direct weer stil valt(mogelijk sleutel,transponderprobleem)
- eens reservesleuel proberen.
Is het ene met een knipperlampje in de deur(antidiefstallampje)?
Brandstofgeur is meestal lek.
Gezien kmstand kan er ergens wel een scheurtje zijn.
Brandstofpomp nog origineel ? gezien kmstand kan die wel de geest geven.
- als motorwarm is,is je brandstofpomp ook warm(word gekoeld door je brandstof)
- vastlopen van de brandstofpomp komt wel eens voor.
foutcodes bij deze leeftijd wagen is eerder beperkt dan de nieuwe wagens.
Zit geen sensor op voor de brandstofdruk te meten(kan ook geen foutmelding in die richting geven.
Als brandstofpomp eerste keer wel draaid en tweede keer niet,is omdat systeem al op druk sta.
Als de wagen dan toch start zal de pomp ook terug draaien.
 

marx-7

Senior Member
Heren, bedankt voor de snelle reacties!

Ik denk niet dat er ergens een brandstoflek zit. Is de eerste keer dat het me opviel, denk eerder dat ik hem licht verzopen had met doorstarten. zou er een lek zijn zou ik het vaker moeten ruiken denk ik.
Dat met die reserve sleutel wil ik wel eens proberen maar acht het niet het probleem, dit is echt iets technisch onder de kap. Lambdasonde is 2 jaar geleden schoongemaakt maar die zou ik eventueel nog eens kunnen schoonmaken. Gaf toen voor de apk verkeerde waardes maar daar was met rijden niets van te merken.

LMM die moet door te meten zijn, ben geen held met een multimeter maar zou dat aan mijn pa kunnen vragen, die was voor zijn pensioen electricien.

Enig idee hoe en wat ik moet meten van waardes?
 

Spierings

Forumguru
Koppel als het probleem voor doet maar eens de luchtmassameter of lambdasondes los. Daarna wel effe de storing wissen.

Sleutel of wegrijblokkering zal het niet zijn. Dan slaat hij aan en stopt na een paar seconden. Lampje gaat dan ook knipperen.
 

Cordoba

Forumguru
@oco1979 Ik ben toch behoorlijk zeker dat er wel een druksensor in het brandstofsysteem zit. Met VCDS kun je bepaalde groepen loggen waaronder ook de brandstofdruk, en dat lijkt me zonder sensor nogal bijzonder. Misschien dat @Antera of @ertromp of @Race Eend meer kunnen zeggen over welke groep je moet loggen om de brandstofdruk te bekijken.
 

marx-7

Senior Member
@Cordoba

maar dat verklaard niet waarom de druk met koude motor wel goed is en eenmaal op temperatuur niet....

probleem is dat ik het zelf graag wil uitvinden wat er aan de hand is en simpelweg het geld er niet voor (over) heb om in de garage van alles te laten vervangen onder het mom van...."misschien is het dit of dat".
 

marx-7

Senior Member
Ben weer iets verder:jaja:

Vanmorgen de accu + pool losgekoppeld en de LMM der uit geschroefd en schoongemaakt. accu kwartiertje los gelaten. Benzine leidingen visueel gecontroleerd en "negesnuffeld" maar geen lekkage kunnen zien of ruiken, ook niet bij het filter.

Accupool weer vastgezet maar de LMM los gelaten. Gestart en met koude motor gaan rijden. Reed zowel koud als warm beroerd en hield in zoals hij normaal doet met warme motor.

Teruggekomen accu weer los, LMM aangesloten en een uurtje gewacht totdat de motor weer koud was. Gestart en gaan rijden. Koud prima, geen klachten....start goed.....rijdt goed.....trekt goed. Eenmaal op temperatuur begon het inhouden weer en is er alleen met rustig optrekken een beetje fatsoenlijk mee te rijden.

LMM de boosdoener?
 

Spierings

Forumguru
Lmm zal waarschijnlijk het probleem niet zijn. Meestal als motor slecht loop door lmm is dit weg zodra hij afgekoppeld wordt..

Je hoeft niet telkens de accu los te koppelen of af te laten koelen Gewoon lostrekken als het probleem voor doet. Dus met warme motor.

Gooi de lambdasondes maar eens los..

Dit is natuurlijk wel een beetje een beun manier. Natuurlijk is met een testkast het beter..
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie: mogelijk dat je brandstofpomp te warm wordt. Je kunt kijken of het uitmaakt hoe vol je tank is. De brandstof die teveel naar de motor wordt gepompt, komt via de retourleiding weer in de pomp, waardoor de brandstof in de pomp steeds warmer wordt. Bij een vollere tank duurt het langer voor de brandstoftemperatuur is opgelopen tot bijvoorbeeld 50 graden. Je kunt ook een jerrycan meenemen, en als het probleem optreedt, kijken of het minder wordt of verdwijnt als je de inhoud van de jerrycan in de tank giet.
 

marx-7

Senior Member
@Spierings

Vandaag met een monteur gepraat en die had het ook over de lambdasonde, schijnt vaker voor te komen zei hij met dezelfde klachten tot gevolg. Indien het dat zou zijn kom ik er goed vanaf denk ik, simpele reparatie.

vraagje, het loskoppelen van de lambdasonde en ermee gaan rijden kan geen kwaad?
Heb overigens nog geen tijd gehad er verder naar te zoeken en te testen, hoop de komende dagen wat meer te doen.

Marc
 

Stephan27

Actief lid
@marx-7 had ook al in mijn topic geantwoord. Volgens mij 90% de Lamdba, heb er ook weken naar gezocht en garages wisten ook niets... Lambda vervangen en alles terug in orde. De Benzinegeur, inhouden, slecht starten bij warme motor was bij mij ook allemaal. Is allemaal weg na het vervangen, maar wel raar dat je geen melding hebt. Ik het een melding die elke keer terug kwam na x-aantal dagen. En dat je pomp niet meer hoort na de 1e keer is volgens mij normaal, dan zit hij toch vol benzine?

Ik hoop dat je eruit geraakt maar hou er rekening bij, volgens Skoda gaat een lambda maar 160 000km mee en minder in stadverkeer en met minder goede olie en benzine...

Bij mij dachten ze zelfs een blokbreuk of valse lucht. Ik kan het gevoel enkel uitleggen als hij inhoudt (precies of je 2takt brommer zijn carbu fout staat afgesteld). Tot + - 3000 toeren ok, en dan inhouden of je hem verzuipt... klopt dit?

Koop wel zeker eentje van Beru of Bosch. Anders ga je problemen krijgen...
 

Stephan27

Actief lid
Heb je ook gekeken of je carterontl:uchting nog ok is? Hier kan ook behoorlijk wat bezinegeur uitkomen bij stationair draaien.
 

marx-7

Senior Member
Stephan,

carterontluchting is schoon. heb hem een maand geleden een beurtje gegeven en meteen alles schoongemaakt. had nog wel eens last van wat sludge omdat ik de laatste 1,5 jaar alleen maar korte stukjes rij.

ik ga zometeen eens de lambda eruit draaien. het klinkt allemaal plausible. is nog de eerste sonde met 250.000 op de teller:)
 

marx-7

Senior Member
Geen succes, krijg het ding er niet uit. kan net niet genoeg kracht zetten en het hitteschild zit in de weg. de connector zit ergens weggemoffeld onder de auto dus daar kom ik ook niet aan.

even wachten tot mijn broer terug is van vakantie want die heeft mooie oprij platen zodat ik er veilig onder kan liggen en meer kracht kan zetten....

wordt vervolgd!
 

marx-7

Senior Member
Godnondeju, ik schrok me net de t%&%&*&&ring....

had gisteren wat kruipolie op de lambdasonde en omringende delen gespoten en net kwam er rook onder de kap uit. dacht dat ie in de fik stond.....waarschijnlijk de olie op het spruitstuk dat verbrande...:(
 
Bovenaan Onderaan