Een Skoda uit de oude doos

BcB

Forumguru
Toen Piet nog gewoon zwart was en seks nog vies reed ik al in een Skoda. Dit is nu ongeveer 44 jaar geleden en ik zat op de achterbank natuurlijk. Toen ik onlangs het huis van moeder ging opruimen kwam ik een paar dozen tegen met oude fotoboeken. Ergens diep weggestopt in mijn grijze massa was er wel een herinnering dat mijn ouders vroeger ook een aantal Skoda’s hebben gehad. Maar ik had hier geen beeld meer bij. Dus letterlijk een Skoda uit de oude doos.

Pas toen ik de foto’s zag kwam één en ander weer boven. En toch vooral de geur van de auto! Het kunstleer met die penetrante lucht, vooral als het warm werd… En die keer dat mijn vader luid zingend met ons over de autobahn reed op weg naar een vakantie bestemming ergens in Duitsland. Verschillende mensen die ons passeerde maakte gebaren. :uitlachen: De motor was oververhit en onze auto was een stoomlocomotief geworden, zonder dat we dit door hadden. Ik kan me vaag nog meer pech gevallen herinneren, misschien waren Skoda’s in die tijd niet zo betrouwbaar? :thinking: Gelukkig heb ik met mijn Octavia nog niet zo veel aan de hand gehad.

Helaas kan ik het ze niet meer vragen hoe het allemaal zat. Wat voor Skoda’s dit waren, type 100 neem ik aan? De ervaringen, wat een Skoda in die tijd moest kosten en dat soort zaken. Ik zal eens flink gaan struinen op internet, misschien is er nog iets te vinden. Een kopie van een oude folder o.i.d.

Wel is duidelijk dat ik al vroeg bezig was met “Car Detailing”. Niks clayen, cleanen en polijsten. Gewoon een veel te grote emmer met waarschijnlijk Dubro en een keukenspons? Met een toefje zand vrees ik omdat ik met 2.5 jaar oud waarschijnlijk niet zo handig de spons kon hanteren. Mijn vader maakte dit in ieder geval niet uit. Hij was een pragmaticus, een auto was een vervoermiddel en als deze “slecht” werd kocht hij een nieuwe. Een krasje meer of minder maakte schijnbaar niet uit.

Ik heb leren autorijden toen ik een jaar op 11 was en bij de pedalen kon. Mijn vader was van mening dat ik moest kunnen rijden als er een keertje “iets” zou gebeuren. Ik stelde geen vragen, wat dat "iets" dan kon zijn. Ik vond het veels te mooi en natuurlijk vreselijk stoer. Dit leren autorijden (nou ja leren bedienen van een auto dan) vond plaats op een groot parkeer terrein bij het strand waar wij woonde. Maar toch alleen heel vroeg in de ochtend als er nog niemand was. Helaas was het Skoda tijdperk toen al voorbij en kreeg ik “les” in een Lada, het Fiat model. Wel jammer, was het maar een Skoda geweest denk ik nu.
 

Bijlagen

  • Skoda_1971 1.JPG
    Skoda_1971 1.JPG
    115,9 KB · Weergaven: 139
  • Skoda_1971 2.JPG
    Skoda_1971 2.JPG
    153,5 KB · Weergaven: 144
  • Skoda_1971 3.JPG
    Skoda_1971 3.JPG
    118,3 KB · Weergaven: 141
  • Skoda_1971 4.JPG
    Skoda_1971 4.JPG
    123,5 KB · Weergaven: 131

Skoda-MAN

Forumguru
Geweldig, 120 hele kilometers per uur en een koppel van 7kgm (70 Nm) dus het duurde even voordat je op die snelheid aangekomen was.
Die wegenbelasting wil ik nu weer wel hebben per jaar (ca. 50 Euri)
Wat zijn we nu verwend en nog hoor ik mensen klagen. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: BcB

BcB

Forumguru
:thumbsdown:Ja zeker, maar vergeet niet dat de kuilen toen veeeel dieper waren. Daarom is de wegenbelasting nu zo hoog! Of zouden er andere dubieuze redenen zijn?
 

Bakkertje

Forumguru
Geweldig verhaal! En mooi om te zien dat je al op jonge leeftijd wist dat je een Skoda goed moet wassen :D

Sja wegenbelasting vroeger en nu... Tegenwoordig mogen we ook de wegen in Griekenland onderhouden ..

Zonder gekheid, leuke foto's van een oude Skoda!
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Leuk verhaal! mooie foto's van de s100! Heel herkenbaar, zo heb ik het ook ervaren als kind, maar dan bij een 1100 MB weliswaar en later een aantal 120 L en LS. Zoveel indruk gemaakt dat ik alle jeugdauto's heb teurggekocht en in mijn verzameling heb. Alleen de Rapid die mijn tante had ontbreekt nog...
 

Level42

Forumguru
Super leuk verhaal en foto's ! Doet me denken aan "onze" eerste auto (die ik me kan herinneren) een DAF 55. Die had mijn vader overgenomen van mijn opa. Die had hem gekocht om rijlessen te nemen, die mijn oom dan aan hem gaf (dat mocht toen kennelijk !). Er zat dus dubbele bediening op in eerste instantie. Na een aantal lessen had mijn oom ten stelligste mijn opa afgeraden nog verder proberen te leren rijden !!

Voor de 55 had m'n vader een 33, dat was echt onze eerste auto, maar die kan ik me niet herinneren. De 55 wel, inderdaad die geur van het kunstleer en vooral ook hoe dat plakte in de zomer ! Natuurlijk was "Bergrem !!! " in het "verre buitenland" (= Duitsland) altijd een leuk onderwerp om te roepen tegen paps als er weer een afdaling aan kwam....

Daarnaast heb ik een keer alleen in die auto gezeten terwijl hij spontaan in brand vloog.....(maar er gelukkig op tijd uitgehaald...) en die keer dat we een steentje op de voorruit hadden gekregen, mijn vader heel voorzichtig naar huis was gereden en mijn broer tijdens het uitstappen voluit de deur dicht smakte waardoor alsnog de hele voorruit in 100000 stukjes naar beneden kwam (inderdaad....geen gelaagde voorruit....). Tot op de laatste dag dat we de 55 hadden vonden we overal nog stukjes glas....en schuurde het heel raar als je de verwarmingsschuifjes bewoog :D

Overigens....die Skoda had al onafhankelijke wielophanging met schoefveren, best modern want de opvolger van de 55, een Toyota Corolla uit 1976 (eerste auto van de zaak) had nog bladveren achter !

Ach ja.....de tijd vliegt :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Was dat de tijd van met of zonder bijtelling ??
Als ik me goed herinner, was dat afhankelijk van de vraag of je wel of geen aangifte IB moest doen.
Als de loonbelasting tevens eindheffing was, had je geen bijtelling. Maar als je aangifteplichtig was (bv. vanwege het aftrekken van hypotheekrente) dan moest je de auto bijtellen tenzij je een km-administratie kon overleggen waaruit bleek dat je in het betreffende jaar niet meer dan 600(?) km had gereden.

Geen idee hoe dat zo kwam, maar op de een of andere manier bleef ik jaaaarenlang tussen de 50 en 80 km onder die grens.
Toeval bestaat blijkbaar... :jaja: :D

(Ik moest toen wel erg vaak voor mijn werk heen en weer vanaf Europoort naar de grens bij Venlo omdat er alweer zo'n chauffeur vergeten was een Duitse ritmachtiging van het stapeltje te pakken. Toch weer zo'n 400 km per keer - althans op papier...
 
Bovenaan Onderaan