Lancia Fulvia berlina 2 (1972)

huubvanvugt

Forumguru
Zoals jullie misschien wel weten heb ik tijdens de laatste meeting met meerderen gesproken over mijn2e auto. Dit is m:


Zo op het eerste oog lijkt hij ver af.

Maar helaas schijn bedriegt:


Na 3 weken non stop klussen is hij wel door de apk gekomen zonder aan of op merkingen.
Dus regelmatig ga ik er nog lekker een stuk in rijden.


Nu wat technische gegevens van de Lancia. Hij heeft een 1400 cc V4 met (ooit) 95pk met 41.300km op de teller. Rondom schijfremmen met rembekrachtiging (gelukkig maar). Verder tsja veel werk moet nog gebeuren om m netjes te krijgen. 1 ding is vrij uniek, hij is bijna volledig hard met origineel staal. Deze zomer ga ik er nog wat kleine dingen aan doen, volgende zomer moet hij klaar zijn om te spuiten.
 

ertromp

Forumguru
Dat wordt dus lekker toeren langs sloperijen in Italië. Prachtig toch zo'n auto waar je zelf nog wat aan kunt en gaat doen
 

huubvanvugt

Forumguru
Laten we toevallig naar Italië op vakantie gaan :cool:. Maar indd heerlijk om een auto te hebben waar je zelf alles nog aan kan doen.
 

Cordoba

Forumguru
Schitterend Huub :tegek: Zoals die enkele demper in het midden voor de kofferklep. Stom toevallig zag ik er vorige week nog ééntje rijden (een donkerblauwe in de buurt van Boskoop).
 

Cordoba

Forumguru
daar moest wel een motor zitten é! Is het motorcompartiment! :deuk:
IMG_1289_zpstdwjog1s.jpg


Yep duidelijk een 0-cilinder:rockon:

Ik zie overigens dat de V4 ook onder een deksel met een enkele demper gehuisvest hoort te zijn:
cruise3.24074046_std.jpg
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Mooie wagen zeg, daar kan je jezelf helemaal op uitleven. Succes er mee en post je updates maar als je wil :jaja:
 

gbbosma

Forumguru
Prachtige auto, ben stiekem jaloers. Voor de Octavia heb ik 9 jaar een donker blauwe Lancia Lybra 2.4 JTD SX wagon gereden, wat een heerlijkheid was dat. En dan dat geluid van die 5cylinder. Mis ik nog wel eens ;). Ja, Lancia een merk met een rijke historie. Jammer dat het op sterven na dood is.
Maar hier zie je maar weer, @huubvanvugt houd het merk instand. :thumbsup::thumbsup:.
Donkerblauw is eigenlijk de kleur voor deze prachtige Fulvia, komt die er ook op?
Succes met restaureren en HOU ONS AUB OP DE HOOGTE van dit geweldige project.
 

kcj

Actief lid
Huub : ken je ook het Lancia forum ?
Het heeft een gedeelte specifiek voor de Fulvia's.
De oprichter van het Lancia forum (Huib) is een specialist op gebied van de Fulvia en heeft ook een bedrijf dat ze restaureert, onderdelen verkoopt, enz.
Ik denk niet dat je nog veel zal vinden in Italië, je kan je beter richten op contacten onderling met andere Fulvia eigenaars. Zij bieden regelmatig onderdelen aan.

Het forum : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/index.php?50
De website met o.a. een CD met werkplaatshandboek (te koop) : http://www.viva-lancia.com/

Veel restauratie- en rijplezier met je Italiaan.

Koen
 

huubvanvugt

Forumguru
Huub : ken je ook het Lancia forum ?
Het heeft een gedeelte specifiek voor de Fulvia's.
De oprichter van het Lancia forum (Huib) is een specialist op gebied van de Fulvia en heeft ook een bedrijf dat ze restaureert, onderdelen verkoopt, enz.
Ik denk niet dat je nog veel zal vinden in Italië, je kan je beter richten op contacten onderling met andere Fulvia eigenaars. Zij bieden regelmatig onderdelen aan.

Het forum : http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/index.php?50
De website met o.a. een CD met werkplaatshandboek (te koop) : http://www.viva-lancia.com/

Veel restauratie- en rijplezier met je Italiaan.

Koen

Bedankt voor de info! Zal er zeker even een kijkje gaan nemen!
 

huubvanvugt

Forumguru
Zo enkele updates alweer:

Alle opkomende roest aanpakken:


Hele grill en koplampen eruit moeten bouwen voor 1 klein rubbertje wat de radiator vasthield, dat was namelijk gescheurd. Deze meteen vervangen ;)


Ook de verlichting uitzoeken was een heel verhaal nadat ineens mijn groot licht er mee op hield...

Uiteindelijk wel alles gevonden, wat bleek...een connector maakte slecht contact.

Ook ben ik verder gegaan aan de motorruimte door hem ten eerste eens goed schoon te maken:


Rechtsonder zie je al de luchtbuis weer glimmen na een dagje werk eraan.
Before:

During:


After zie je op de foto van de motor. Hij staat weer netjes in een mooie zwarte glanslak:yeah:
 

ertromp

Forumguru
Goed bezig! Altijd de beste stap met zo'n klassieker is om alles een goed met een koud ontvetter alles te reinigen. Van motor tot assen enz
En dan rustig deel voor deel te restaureren
 

huubvanvugt

Forumguru
Zo weer een kleine update:

Bij een kennis mocht ik een dagje gebruik maken van de brug. Hierdoor heb ik besloten om de onderkant opnieuw te gaan tectyleren. 3M heb ik als bodemdekker gehaald. Voordat de nieuwe laag erop ging moest wel eerst de oude eraf, dus schrapen maar


Before:


After:


De bodem van de lancia is verrassend goed:

Maar toch alsnog alles eraf gehaald en nieuw gespoten.
 

Ronnie

Forumguru
Tip: Ik zie dat je 2 dubbele D'elorto's (of Weber's) erop hebt zitten, deze "jongens" lusten nogal wat.
Bij mijn Alfa's (GT Veloce, Guillia, Berlina2000) koppelde ik de acceleratiepompen af,
deze worden geactiveerd middels een hefboompje aan de onderkant van de carburateurs.
Scheelt ongeveer 20% van het verbruik.
Simpelweg de moertjes losdraaien en de stangetjes loskoppelen.
In de praktijk merk je er bij normaal gebruik helemaal niets van qua prestaties.
 

huubvanvugt

Forumguru
Tip: Ik zie dat je 2 dubbele D'elorto's (of Weber's) erop hebt zitten, deze "jongens" lusten nogal wat.
Bij mijn Alfa's (GT Veloce, Guillia, Berlina2000) koppelde ik de acceleratiepompen af,
deze worden geactiveerd middels een hefboompje aan de onderkant van de carburateurs.
Scheelt ongeveer 20% van het verbruik.
Simpelweg de moertjes losdraaien en de stangetjes loskoppelen.
In de praktijk merk je er bij normaal gebruik helemaal niets van qua prestaties.

@Ronnie daar heb je helemaal gelijk in gemiddeld verbruik schommelt tussen 1 op 7 en 1 op 11 :tongue:, met ongeveer dezelfde ritjes steeds.
 

Rallye

Forumguru
Hmmm. Ik zou voor originaliteit gaan en af en toe gebruik maken van het prestatiepotentieel dat de auto biedt. Zoveel bespaar je er toch niet mee, gezien het beperkte kilometrage dat over het algemeen met een klassieker gereden wordt?
 
Bovenaan Onderaan