Wederom winst voor Skoda, Freddy Loix wint voor de 10e keer !!

Hetzer

Forumguru
11050251712328368893755845338010341457-0e5b.jpg



Freddy Loix (Skoda Fabia R5) heeft zaterdag voor de tiende keer in zijn carrière de Rally van Ieper gewonnen, dat is de zesde wedstrijd in het Belgische kampioenschap en de vijfde in het Europees kampioenschap. De Fransman Bryan Bouffier (Citroën DS3 R5) eindigde op de tweede plaats, Vincent Verschueren (Citroën DS3 R5) op de derde.

De dag begon slecht voor Kris Princen (Peugeot 208 T16). De Limburger werd zaterdagnacht ziek en ging zaterdagochtend voor onderzoek naar het ziekenhuis van Ieper. Daar constateerde de dokter dat de bloedwaarden van Princen niet in orde waren. Na overleg met de wedstrijdleiding werd beslist dat Princen niet meer van start mocht gaan. Princen is intussen terug opgenomen in het ziekenhuis en moet daar nog tot woensdag blijven.


Skodafabiar53.jpg


De wedstrijd zelf was tumultueus. Leider Craig Breen (Peugeot 208 T16) mistte een remzone, reed vervolgens lek om uiteindelijk een veld op te zoeken, waar de radiator van zijn wagen verstopte en de motor begon te koken. Exit Craig Breen. Een lekke band in diezelfde rit kostte Stéphane Lefebvre (Peugeot 208 T16) drie minuten en de eindzege. Intussen was Freddy Loix aan zijn remonte bezig. Met nog drie ritten te rijden had de Limburger de kloof van 1.4 seconde op de nieuwe leider Bryan Bouffier bijna gedicht toeb de Fransman op zijn beurt lek reed en Loix de leiding overnam. De kloof was geslagen, Loix kon met nog twee ritten te rijden beginnen controleren om vervolgens samen met zijn co-rijder Johan Gitsels, team en supporters te feesten op de Ieperse Grote Markt. Voor de 44-jarige Limburger is het de tiende zege op 20 deelnames, een absoluut record. Hij won de rally al in 1996, 1997, 1998, 1999, 2008, 2010, 2011, 2013 en 2014.
  • Bron: BELGA
0aad66f6-1c47-11e5-9566-145c7ee6af80_web_scale_0.0706547_0.0706547__.jpg



‘Ik kan het niet geloven. Dit is fantastisch’, reageerde Freddy Loix (Skoda) na zijn zege. ‘Vrijdag was het heel moeilijk om de juiste afstelling te vinden. Deze overwinning heb ik te danken aan mijn team.’

‘Ze zijn er blijven in geloven en zijn blijven zoeken naar de juiste afstelling. Toen ik die had, kon ik aanvallen en seconde per seconden dichterbij sluipen. Breen werd nerveus, reed lek en ging in de fout. Ook Lefebvre reed lek net als leider Bouffier. Ik nam de leiding over en stond die niet meer af. Het BMA-Autosportteam heeft fantastisch werk geleverd. Ik dank hen, mijn constructeur Skoda en mijn co-rijder Johan Gitsels.’


VVFREDDY15-2zcvagwmim8ise7r2ix4ow.jpg
 
Laatst bewerkt:

Endja

Senior Member
Als dat gebeurd krijgt de madam mijn O3 RS en wil ik een Fabia met een R5 motor en deze kit er op :)
 
Bovenaan Onderaan