Onregelmatige loop bij lage toerentallen

waziman

Nieuw lid
Goeieavond mede Skoda rijders..
Na vorig jaar wat info over de distributie gevraagd te hebben even een nieuw vraagje...
De distributieset trouwens destijds laten vervangen en ondertussen dik 20.000 km op het klokje erbij gezet met veel plezier...
Zuid-Frankrijk met grote sleurhut en 120 op het klokje en een wintersport tochtje met highspeed op de autobahn zaten daar ook bij....blijft leuk die V6 !!!

Even wat anders....eigenlijk al sinds lange tijd voel ik de auto bij bv 70 in 5 (automaat) een beetje schudden/trillen...ook stationair niet helemaal trillingsvrij maar dat is te verwaarlozen..
Mijn eerste gedachten gingen uit naar de automaatbak en heb overwogen de zaak eens te laten spoelen.
De meningen daarover zijn wat verdeeld dus eerst maar eens de bakolie ververst....dan gaat toch het meeste eruit en zou je een verbetering kunnen verwachten.
Probleem blijft hetzelfde...bak schakelt trouwens goed zonder een enkel probleem.
Nu kwam ik erachter dat tijdens dit schudden/trillen ook mijn gaspedaal wat beweegt op hetzelfde ritme als de auto wat schudt...
Dus denk ik dat het probleem zit in een vervuild gasklephuis.
Nu is mijn vraag...kan dit kwaad ?
En wanneer ik de zaak schoonmaak moet dan de zaak opnieuw ingelezen worden ?
En wat vraagt de dealer daarvoor ?
Als het geen kwaad kan wacht ik nog even tot hij weer aan de beurt is....
Het is nml. soms wat hinderlijk maar ook niet meer dan dat....
Grt, Frank...
 

newwolf84

Forumguru
En als je gewoon stil staat ? Schommelt het toeren tal dan ook ? Je hebt het over trillen das neem ik aan dan wat anders dan wat ik bedoel, mijn ouwe trouwe Clio kan erg met de toeren schommelen ( vervuild gasklephuis ) maar onder het rijden zélf merk je er niet zoveel van, als je maar toeren blijft maken. Sta je echter bij een stoplicht stil kan het zo maar in eens zijn dat hij uit valt.
 

waziman

Nieuw lid
Nou ja,,,het toerental schommelt niet echt bij stationair maar er lijkt een lichte onbalans te zijn...
Bougies zijn vrij recent vervangen...altijd 98 octaan benzine...
Luchtfilter e.d. ook vrij vers
Het probleem doet zich het meeste voor tijdens rijden bij bepaalde toerentallen...met name de lagere..
Ik voel dan ook de trilling in het gaspedaal...
 

newwolf84

Forumguru
Ben absoluut geen monteur maar ik heb begrepen dat je als je een vervuild gasklephuis hebt dat het toerental behoorlijk schommelt, misschien dat @Monteurtje wat meer met bovenstaande info kan.
 

turboturbo

Forumguru
Als je de trilling ook in het gaspedaal voelt denk ik aan een koppelingsplaat.
Motorsteunen / ophanging ook al bekeken?
 

waziman

Nieuw lid
Dank je voor de reacties....
Koppelingsplaten niet...is een automaat...
De rest lijkt ok..
De ene keer ook wat meer voelbaar dan de andere keer....bij de kleinste wijziging van gaspedaalstand/toerental is het ook weer verdwenen.....
Toerental schommelt niet echt maar er is een soort trilling in de auto en gaspedaal voelbaar...kleine snelle schokjes...
We zullen het zien de komende tijd...heb hier al meer dan een jaar last van...de ene keer meer dan de andere...
Wel al met mega sleurhut eens naar Zuid-Frankrijk geweest en op TGV snelheid op wintersport...
Met sleurhut snelheid rond de 120 en wintersport tussen 180 en 220.....
Over enkele weken weer naar het zuiden met sleurhut......
 

MacManiac78

Forumguru
Mogelijk de pomp in de tank die wat slijtage toont. Binnen een bepaald toerengebied ook inhouden? Een huilend geluid vanaf de achterbank rechts?
 

Cordoba

Forumguru
@waziman Ik weet niet of je een 2-massa vliegwiel hebt, anders kan daar ook wel eens de oorzaak liggen. (bij veel motoren is het overigens goed mogelijk om het 2M-vliegwiel te vervangen door een vast vliegwiel)
 

MacManiac78

Forumguru
LET OP! Een vast vliegwiel is veelal zwaarder dan het 2M-exemplaar. Dit resulteert in minder trekkracht onderin, maar wel een langere offspin. Veelal worden deze vliegwielen afgedraaid, zodat ze gelijk of juist minder zwaar zijn dan het origineel.
 
Bovenaan Onderaan