5e Versnelling maakt gierend geluid

Skoda_plezier

Actief lid
Hallo lezers,
Ik ben nieuw op deze site, dus excuses als ik mij niet eerst even heb voorgesteld. Mijn naam is Peter.
Ik heb een Felicia GLX 1,6 bouwjaar 2003; 165.000+ op de teller. Benzine, handgeschakeld.

Sinds vanmiddag maakt de 5e versnelling plotseling een gierend geluid als ik gas geef. zodra ik het gaspedaal loslaat of gas minder is het geluid weg. In andere versnellingen treedt het geluid (nog) niet op.
Het geluid varieert in hoogte met de snelheid van de auto en motortoerental. Binnen klinkt het alsof er een blaadje papier ofzo slijpt tegen een wiel of as o.i.d. Soms schakelt de versnelling ook slecht in de eerste versnelling. Ik ben bang dat een lager van de 5e versnelling ter ziele is.

Vraag:
0 kan ik nog wel even doorrijden met 1 t/m 4e versnelling of hebben die ook last van de schade aan de 5e? (slijtage resten in de olie?!)
1 hoe kan ik zeker weten dat het de versnellingsbak is?
2 wat kost een gereviseerde bak ongeveer?
3 hoeveel uur is een gerenormeerde garage er ongeveer mee bezig?
4: kortom: wat kost dit geintje me ongeveer?

Uw serieuze reacties worden bijzonder op prijs gesteld?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom Peter :bloemen: Voorstellen kun je het beste even doen in het meet&greet deel (klik op de groene tekst voor de link), dan krijg je er later ook geen gezeur over.

Ik vermoed overigens dat er iets anders aan de hand is, ik denk aan de koppeling. Als de auto begint te 'gieren' loopt dan het toerental veel harder op dan de snelheid?
Als je in de 4e versnelling rijdt, en de handrem licht aantrekt, zodat de auto iets zwaarder rolt, begint ie dan ook te gieren, of doet ie het op hellingen omhoog erger (en naar beneden minder)? Kortom ik denk aan de koppelingsplaten.

Overigens ik dacht dat de Felicia in 2003 al lang uit produktie was.:pieker:
 

Skoda_plezier

Actief lid
Hallo Cordoba
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal zo even bij Meet en Greet op bezoek gaan :-)

Eerste toelating Sep 2003. Mooi he dat deze zoo lang op de markt werd gebracht. Of het is een import karretje.
Ik ga morgen die test even uitvoeren. Maar ik reed vanavond de Velsertunnel door. Dan zou de koppeling ook in de 4e versnelling toch een hoop lawaai moeten maken als je de buis uit probeert te komen? Of zie ik dat verkeerd?

Maar als het de bak ik is, wat zou dat geintje ongeveer gaan kosten?
Beetje roest op de spatschermen enzo.... dus geen karretje om nog heel veel in te investeren, denk ik dan.
gr
Peter
 

Cordoba

Forumguru
Het is eigenaardig Peter: de nieuwste Felicia's die ik kan vinden zijn uit 2000, en de eerste opvolgers (Fabia) zijn al van 1999. Wat de kosten zijn, voor reparatie, dat is niet mijn specialiteit, en ik zou zeggen eerst duidelijk krijgen wat het probleem is, en dan beslissen wat je doet. Als je met een investering (reparatie) van een aantal honderden euro's weer een poos vooruit kan (en je tevreden bent met de Felicia) is het de moeite waard. Als er meer dure problemen aankomen, of je bent niet echt tevreden over de auto, is het misschien het moment om afscheid te nemen.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ja dat blijft altijd lastig punt: wanneer stop je met investeren. En heb je voor dat bedrag een redelijk alternatief. Dat kan alleen de eigenaar van de portemonnee bepalen.
Maar goed, 2003 staat echt op deel I, dus daar ga ik dan maar van uit. Misschien dus inderdaad een importeer wagen. Maar dat maakt ook niet uit, als ie het maar (goed) doet, toch?!
 

Skoda_plezier

Actief lid
Vanmorgen even bij mijn favoriete garage geweest. Bad news: de 5e gear is over duidelijk een slijpend geluid. Maar de 2 t/m 4 en de R(ace) zijn ook niet stil. Kortom, als er geen olieplas op de parkeerplaats ligt, is het metaal moeheid.
Anders gezegd, lagers met speling.
Tenzij er een betaalbare oplossing bestaat, behoor ik binnenkort waarschijnlijk tot de groep EX-felicia rijders.
Wat is betaalbaar: in ieder geval wil ik na reparatie nog 1 jaar rijden met dit karretje. Ondertussen hopen dat er niets bij komt aan kosten. Dan sparen voor een breder budget en op zoek naar een passende vervanging.

Revisie-bak kost ca. 500 euro; uit- en inbouw 500; Of heb ik het mis?

LET OP: Geld lenen kost geld. Dus dat wil ik zien te voorkomen. Private-lease lijkt wel leuk, maar totdat je alle lease termijnen hebt voldaan, heb je geen eigen auto. En na de lease termijnen mag je tegen redelijke vergoeding eventueel je auto overnemen. Gaat de lease maatschappij failliet ben je een stuk armer: geen auto, geen geld, wel zorgen....
 

Ron_2

Senior Member
LET OP: Geld lenen kost geld. Dus dat wil ik zien te voorkomen. Private-lease lijkt wel leuk, maar totdat je alle lease termijnen hebt voldaan, heb je geen eigen auto. En na de lease termijnen mag je tegen redelijke vergoeding eventueel je auto overnemen. Gaat de lease maatschappij failliet ben je een stuk armer: geen auto, geen geld, wel zorgen....

Je haalt twee dingen door elkaar, je kunt prive een auto leasen bij een lease maatschappij, die wordt nooit van je zelf tenzij je hem na afloop van het contract overneemt tegen een door de maatschappij te bepalen dagwaarde.
Private lease bij dealers waarbij de auto uiteindelijk eigendom wordt is helemaal geen lease maar huurkoop, of koop op afbetaling. Dan kun je beter een persoonlijke lening nemen, dan is de auto al die tijd van jezelf en ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
Toen wij naar de Yeti gingen informeren bleef de verkoper volhouden dat hun private lease geen huurkoop was maar echte lease, tot ik in het contract aanwees dat de auto eigendom blijft van de dealer (of importeur) tot alle termijnen en een restbedrag betaald zijn, onderhoud en alle andere lasten zijn voor je zelf.. Een pure huurkoop, wij hebben hem toen via een leasemaatschappij particulier geleased en dat is goed bevallen.
 

Skoda_plezier

Actief lid
:ot:Huurkoop of lease: Oke, goed te weten.
Maar geld lenen kost geld (uiteindelijk); dat blijft van kracht.
:banghead:
Nu alleen nog even een andere bak er onder zien te krijgen (voor weinig..)
 

Cordoba

Forumguru
Peter heb je een motorcode voor je Felicia (of nog beter versnellingsbakcode): dan kun je direct kijken wat een vervanger op de sloop kost (ex. arbeid). Je kunt dan overwegen of je bij de garage de bak laat wisselen, of dat je het bij de sloperij laat doen (kan prijstechnisch nog wel eens aardig verschillen)

Op basis van deze advertentie bij een bedrijf in Vijfhuizen (daar heb je dus voor 500 euro een andere Felicia met een APK die een maand is verlopen), gok ik op motorcode AEE. En ook deze heeft motorcode AEE.

Ik zie helaas voor de aandrijving van een 1.6 alleen maar aandrijfassen als onderdeel aangeboden, dus geen motoren of versnellingsbakken:
- eerste
- tweede
- derde
000000033612-1.jpg


Je kunt de betreffende sloperijen benaderen, om te checken of ze de versnellingsbak misschien ook nog hebben liggen, ze hebben in elk geval een Felicia met het juiste motortype gehad.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Hallo Cordoba,

hartelijk dank voor het meedenken. Echt super.

Een versnellingsbak (zonder revisie) kost ca. 300 euro. Nou ben ik zelf wel technisch opgeleid (scheepswerktuigkunde) maar heb nog nooit een bak verwisselt onder een auto.
Voor deze 500 euro kan ik natuurlijk ook weer een tijdje rijden zonder problemen misschien en ondertussen sparen voor een betere auto. Met inruil bij de sloop kost deze auto me dan 450 euro. En rijdt ik morgen weer rond. Dan heb ik in ieder geval weer tijd gewonnen. Als deze door de APK heen komt. Anders toch de bak wisselen...

Is een bak wisselen bij deze auto te doen voor een handige leek?
 

Skoda_plezier

Actief lid
Voordat ik het zelf ga doen:
Hoe hoog moet je ongeveer de auto opkrikken zodat e bak er onder vandaan kan?
Wat weegt die versnellingsbak ongeveer. Ik schat zo'n 25 a 30 kg.
Is er speciaal gereedschap nodig, of voldoet een flinke doppendoos met ratel?
Welke olie moet er in, een puur synthetische olie of een minerale olie?
 

Skoda_plezier

Actief lid
Lezers en liefhebbers,

Nog even over de versnellingsbak:
na enkele weken toch een ruilbak er in laten zetten.
Tot nu toe doet de bak het helemaal goed. Dus voorlopig ben ik weer blij.

Totdat zich het volgende probleem zich aanmeldde. Maar dat zet ik wel in een nieuwe topic.
Hot koelwater.....
 
Bovenaan Onderaan