Octavia 1.6 TDI Greenline aankoop advies

Roeland80

Forumguru
Ik ben op zoek naar een Skoda Octavia 1.6 TDI station het liefst van na 2010 met ongeveer 150.000-160.000 km op de teller.
Opties die graag zou willen zijn:
- PDC
- Trekhaak
- Navigatie
- parrot carkit of iets dergelijks
- MF stuur
- getinte ramen


In te ruilen heb ik:
Een zwarte VW passat 3c Variant 1.9 TDI uit 2006 met 266.000 km op de teller met de volgende opties:
- PDC achter
- Trekhaak
- Parrot carkit
- geen roetfilter meer
- getinte ramen achter
- eventueel winterbanden set als deze niet op de Skoda passen.

Zijn er nog aandachtspunten bij de 1.6 TDI? Wat zijn de kinderziekten bij deze motoren enz...

Ik heb ongeveer een buget van 6.000 euro naast de in te ruilen auto ben ik dan realistisch?
 

Luke

Forumguru
Wat betreft aandachtspunten: Ik heb na 115000km een probleem gehad met de koeling van de EGR-klep. Dat was een dure grap en ik meen dat er nog mensen zijn die dit hebben meegemaakt. Het lijkt me dat dat een zwak punt is. Verder moet ik regelmatig nieuwe lampen steken. Dit zou te maken hebben met spanningspieken die de lampen niet goed verdragen. Op het forum zijn de meningen erg verdeeld. Sommigen hebben er last van, anderen niet.
 

Hans O.

Forumguru
De vorige eigenaar ook hetzelfde probleem met de EGR heeft gehad. Nu een half jaar in mijn bezit en 15.000 km probleemloos gereden. Betreft een 1.6 TDI uit 2010 met nu 150.500 km op de teller.
 

punicajack

Actief lid
Ik probeer dit topic niet te kapen, want ik denk dat de info ook interessant kan zijn voor de TS, maar zit er dan ook nog een verschil in de greentech en de greenline 1.6 TDI? Ik had geleerd dat de greentech meer CO2 uitstootte (en waarschijnlijk ook meer pks heeft), maakt dat nog uit voor het EGR gedeelte? Is daar iets van bekend?

Verder wat ik zo te weten gekomen was is dat bij de turbodiesel motoren bij "verkeerd" gebruik; veel korte ritje, veel gassen bij niet volledige warme motor, het roetfilter te vervuild kan raken met de daarbijhorende vervangen-kosten.
 

hemi24

Forumguru
Persoonlijk zou ik niet voor een Greenline gaan maar voor een Elegance Businessline mét DSG..!
 

Kogamyata

Senior Member
@Luke Hallo, Er is al heel wat geschreven over EGR-klep. Vooral ook bij Fabia 1,2 td Greenline, zie topic. Wat mij opvalt in jouw mededeling is, dat je praat over de koeling. Dit terwijl anderen, het allemaal hebben over dichtslibben en daardoor het niet meer kunnen bewegen van de klep. Zou je dit willen verduidelijken? Want EGR-klep is echt 'n heikel punt. Zelf zit ik ook met zoiets. Spiraallampje dat knippert soms na afzetten en opnieuw starten niet, om dan plotseling toch weer terug te komen. En...'n permanet brandend geel lampje met motor of zoiets embeem. Uitlezing leverop, storing EGR. Ben benieuwd naar wat je bedoelt.

@Roeland80 Als jouw Passat goed is ook al heeft ie 266000 km gereden, waarom doe je hem dan weg? Ergens gelezen dat die motoren het 1 miljoen km's volhouden en roesten doen ze allang niet meer. Zelf heb ik 20 jaar 405 1,9 diesel gereden met 450.000 km en liep nog steeds als 'n zonnetje. Rijd nu als taxi in Mauretanië. Heet land maar de 405 heeft(had) standaard grote Radiator en 2 koelventilatoren met 2 snelheden. 40+ geen probleem.

Groeten,
Joop.
 

Roeland80

Forumguru
He hallo bedankt voor jullie reacties!
Ik heb mijn huidige passat 3c toch weer laten repareren viel allemaal toch aardig mee heb nu weer een nieuw vliegwiel. En vast wiel en hij heeft weer zijn beurt gehad! Kan ik er weer 30.000 km of 2 jaar tegen aan! Mijn volgende auto word zeker een Skoda maar ik hoop dat dit nu een paar jaar gaat duren.

Groeten Roeland
 

kansberg

Forumguru
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar mocht het in de toekomst toch een 1.6 TDI worden, de EGR is eenvoudig dicht 'te schrijven' waardoor je sores met dit dure onderdeel kunt voorkomen. Het zijn betrouwbare en solide motoren, evenals de 1.9 TDI. Het regelmatig wisselen van de H7 koplampen kan je voorkomen door te zoeken naar een exemplaar met xenon en ga je voor navigatie dan is de Columbus het summum, maar ook de Amundsen werkt zeer goed. Al met al is dan een Elegance Business de beste optie, deze beschikt over al deze lekkernijen en zijn en worden erg veel in de lease geschoten dus keuze genoeg. Maar eerst genieten van de weer als nieuw rijdende Passat! Veel veilig rijplezier!
 

CharlesTucker

Forumguru
Hier een O2C, 4 jaar oud, 150.000 op de teller:

- Geen EGR problemen, het betreft een GreenTech, geen GreenLine, misschien dat dat inderdaad uitmaakt
- H7 koplampen, geen problemen, zit pas het tweede setje in, eerste set heeft het zo'n 100.000km volgehouden, Ik heb er nu Philips longlife, X4, inzitten, tikkie minder lichtopbrengst, maar zou erg lang mee moeten gaan (ik rij alleen op goed verlichte wegen, dus die lichtopbrengst merk ik niks van)
 

punicajack

Actief lid
Hier een O2C, 4 jaar oud, 150.000 op de teller:

- Geen EGR problemen, het betreft een GreenTech, geen GreenLine, misschien dat dat inderdaad uitmaakt
- H7 koplampen, geen problemen, zit pas het tweede setje in, eerste set heeft het zo'n 100.000km volgehouden, Ik heb er nu Philips longlife, X4, inzitten, tikkie minder lichtopbrengst, maar zou erg lang mee moeten gaan (ik rij alleen op goed verlichte wegen, dus die lichtopbrengst merk ik niks van)

Fijn om te horen :jaja: Er zijn natuurlijk veel meer Skoda tdi rijders dan klachten op het internet en meestal posten mensen niet zomaar dat ze geen problemen hebben. Ik ga morgen dezelfde O2C ophalen als jou met 145.000 op de teller en 3,5 jaar oud. Hopelijk heb ik dezelfde ervaring als jou, maar ik houd het aandachtspunt achter in mijn hoofd.
 

andrehj

Forumguru
He hallo bedankt voor jullie reacties!
Ik heb mijn huidige passat 3c toch weer laten repareren viel allemaal toch aardig mee heb nu weer een nieuw vliegwiel. En vast wiel
Jammer dat je hebt gekozen voor een vast vliegwiel. Een nieuw twee-massa-vliegwiel is veel comfortabeler en gaat weer 250.000 km mee. Als die dus versleten is, heb jij die Passat al lang niet meer.
 

CharlesTucker

Forumguru
@ElScorpione,
Dat hoop ik ook, ik ga volgende week door de 150.000 km heen (maandag onderhoudsbeurt), dus wie weet. Ik zou trouwens toch eens uit moeten proberen uit te zoeken wat voor motor er bij mij nu precies in ligt. Volgens de verkoper is mijn auto (greentech, geen greenline) een van de eerste met "deze" motor, en hij is juli 2011 geproduceerd. Jij hebt ook een 1.6TDi, uit 2010 zie ik in je handtekening.

@punicajack, veel plezier met de nieuwe aanschaf, hopelijk blijven jou dergelijke problemen ook bespaard.
 

ElScorpione

Forumguru
@CharlesTucker De motorcode staat op een plaatje bij het bestuurdersportier (op de stijl tussen voor en achterportier). Staat ook op de sticker in je onderhoudsboekje (mits deze daar is geplakt). De motorcode van mijn TDI is CAYC.
 

Roeland80

Forumguru
Jammer dat je hebt gekozen voor een vast vliegwiel. Een nieuw twee-massa-vliegwiel is veel comfortabeler en gaat weer 250.000 km mee. Als die dus versleten is, heb jij die Passat al lang niet meer.

Waarom jammer? Hij rijd weer super! Schakelt super en ook merk ik veel meer rust in de motor ook als ik stil sta bij een verkeerslicht het schudden is helemaal weg. En Jos van JB autoservice zegt dat er geen verschil is (mits goed gemonteerd) alleen de prijs is anders
 

andrehj

Forumguru
Als jij tevreden bent is het natuurlijk goed, maar de twee-massa-vliegwielen zijn echt niet voor niets geïntroduceerd. Dat is namelijk om motortrillingen te isoleren van de aandrijflijn. Dat geeft een comfortwinst, en bovendien is het beter voor de aandrijflijn.
Als een twee-massa-vliegwiel niets op zou leveren, zou de auto-industrie, die immers ieder dubbeltje omkeert, ze echt niet monteren.
 
Bovenaan Onderaan