Ontmaagd

Skudje

Lid
Nou dames en heren, vandaag voor het eerst aan mijn skudje geklust.
Ik keek er echt tegenop maar het moest ooit komen. Een beetje man hoort wel zijn auto te kennen(vind ik).

Wat moet er allemaal gedaan worden?
-Remblokken(rechts voor) vervangen
-nieuwe wiel erop
-achteruitrijschakelaar schoonmaken/vervangen?

Ik ben erachter gekomen dat een nieuwe wiel erop zetten niet mogelijk is (voor mij).

Achteruitrijschakelaar doet het soms wel, soms niet. Na een beetje zitten vriemelen met de pook doet ie het wel. Zekering vervangen, maar daar ligt het niet aan. Dus ik denk een beetje schoonmaken met een ijzerborstel en anders vervangen.

Remblokken schoonmaken en anders vervangen volgens de garage, naa dat kan ik toch ook?


Niet dus.. Dikke kneus:

Ik heb de auto naar boven gekrikt, wiel eraf (yess, voel me technisch) en toen kwam ik voor een remklauw te zitten waar ik de bouten er niet van zag zitten :arghh:
Hoe moet die er nou in hemelsnaam afgehaald worden.. ik heb maar iets losgehaald maar zoals ik al dacht was dat (waarschijnlijk) de verkeerde want er kwam remolie uit..:(
Zelfs als ik de remblokken moet vervangen, welke type weet ik niet..

Nou... de volgende stap was de achteruitrijschakelaar.. Nergens kunnen vinden.. Ik heb wel iets gevonden maar weet niet of dat het nou was.
Ik voel me ontmaagd en dan ook echt als mijn eerste keer, vet preuts.. wie oh wie weet mij te helpen..:sterretjes:


Schermafdruk van 2015-05-28 23:25:20.png Schermafdruk van 2015-05-28 23:27:08.png Schermafdruk van 2015-05-28 23:27:32.png Schermafdruk van 2015-05-28 23:27:40.png Schermafdruk van 2015-05-28 23:27:50.png Schermafdruk van 2015-05-28 23:28:12.png
 

Jee13

Forumguru
de bouten om de remklauw los te maken van remanker zitten in die plastic buisjes aan achterzijde van de klauw, er zit een plastic dopje in die je er eerst moet uitwippen.

Dan heb je inbus 7 nodig, niet verkrijgbaar bij bouwmarkt en zit niet in je inbus setje, dus waarschijnlijk even halen bij de automaterialenzaak.

op fotos lijkt me dat je nog wel wat remvoering hebt, waarom wil je blokken vervangen?

En ja je hebt de remleiding los zitten sleutelen waardoor je remolie verloren hebt, met beetje mazzel zit er geen lucht in het systeem en doen remmen het nog, indien er te veel lucht in het systeem komt wordt de werking snel minder.
 

Hans O.

Forumguru
OMG:banghead: Wat heeft je er toe bewogen om deze klus zelf te doen? Je hebt overduidelijk geen idee waar je mee bezig bent. Ga nooit met zo iets belangrijks als de remmen klooien. Je hebt de remolieleiding los gedraaid.

Ga aub naar een garage of vraag iemand met verstand van zaken om de klus te doen. Denk aan je eigen veiligheid en die van andere.:dankje:
 

Skudje

Lid
@Jee13 Aha, okee. Ik wil de remblokken vervangen omdat de garage zei dat de rem niet meedoet met de rest. Dus hij zei ik moet het schoonmaken en als dat het niet oplost dan zul je rekening moeten houden met hogere kosten. Ik dacht dus gelijk aan de remblokken.

Achh ik zal dan binnenkort ook eens even moeten leren hoe ik de remolie vervangen moet:geek:
 

Skudje

Lid
@Hans O. Ik moet het ooit leren.. Ik heb de remmen wel getest daarna natuurlijk.. maar goed.
Ik ben student dus als ik zelf iets kan doen, ga ik het wel eerst proberen maar ik snap je punt, dit kan gevaarlijk zijn..
 

Jee13

Forumguru
youtube staat vol met how to's hierover, bereid je beetje voor voordat je remmen gaat demonteren

je remvoering is nog voldoende
wat ik vermoed dan op basis van je verhaal en de tip van garage is dat je remblokken niet goed over remanker glijden en daardoor niet goed bewegen

dan moet inderdaad remklauw los en moet je de glijdelen goed schoonmaken en met staalborsteltje en stukje schuurpapier de glijvlakken geheel ontroesten, dan een klein beetje ceramisch vet daarop doen (of kopervet) en dan alles weer monteren

ik zie trouwens op je 1 na laatste foto met de remleiding een van de dopjes zitten waaronder de glijpen zit waarmee klauw aan anker vastzit
 

Jee13

Forumguru
toevoeging

op de 1 na laatste foto is bovenste dopje droog, onderste dopje nat van remvloeistof, daaronder zitten de glijpennen
 

Skudje

Lid
@Jee13 Ik heb ook zeker de how to's eerst bekeken, die lieten mij echter iets anders zien. De bouten die eraf moesten waren elders geplaatst, daarom kon ik het niet vinden.

De glijpennen zitten onder de dop(als in naar beneden richten) of eronder (als in erin)?
 

Cordoba

Forumguru
Ik twijfel, maar krijg het idee dat de laatste foto de bedrading van de lambdasonde is. Uit je foto's blijkt in elk geval dat je FSIII remklauwen hebt (er zijn een paar types, en daar horen ook verschillende types remblokken bij).

Behalve wat Jee13 al heeft aangegeven, is het ook mogelijk dat de wielremcilinder niet goed meer is (is eigenlijk altijd een kwestie van vervangen). Overigens als je ooit remblokken of remvoeringen gaat vervangen: altijd voor beide wielen op een as tegelijk vervangen (dus als je voor je rechtsvoor de remblokken vernieuwd, dan ook linksvoor). De reden hiervoor is simpel: als je maar één zijde vervangt, krijg je verschil in remkracht. Vroeger bij een auto zonder ABS (ik neem even aan dat je ABS hebt, maar er zijn Fabia's zonder), betekent dat direct naar één kant trekken bij stevig remmen, en bij een noodstop kun je makkelijk in de rondte gaan. Bij ABS betekent het alleen dat je remkracht wordt beperkt door het wiel met de minste remkracht, maar als je ooit een storing in je ABS systeem krijgt, ga je dus geheid rond bij stevig afremmen (hoeft het niet eens nat of glad te zijn).

Als je toch zelf wil (leren) sleutelen: ga naar een DHZ-garage, daar kun je hulp krijgen, en wordt er op gelet dat het veilig blijft. Linkje om een DHZ-garage in je buurt te vinden.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb al diverse klusjes gedaan aan m'n Fabia I als DHZ, maar opzettelijk nog nooit met de remmen bezig gehouden. En dat ga ik (iig voorlopig) ook zo houden.

Het is m.i. een te risicovol systeem van de auto om zonder enige vorm van opleiding aan te sleutelen vind ik. Je kan jezelf en anderen in gevaar brengen dus niet doen óf tenminste naar een DHZ garage gaan zoals Cordoba ook adviseert.

Klussen aan je auto is zonder meer niet zonder risico. Zelfs met het verkeerd afkoppelen van je accu, of starthulp geven aan een andere auto bijv kan je al schade toebrengen aan (het elektrisch systeem van) de auto tegenwoordig. Je moet echt wel een beetje weten wat je doet.

Maar ik denk dat deze boodschap al wel luid en duidelijk heeft geklonken zo.

Weet je wat een leuk beginners sleutel klusje is: het gasklephuis schoonmaken. Is leuk om te doen en relatief simpel :)
 
Laatst bewerkt:

milanseegers

Forumguru
In principe is al het onderhoud aan de Fabia is uitstekend zelf te doen. De techniek is betrekkelijk eenvoudig met een paar uitzonderingen daargelaten.

Als beginnend sleutelaar is remblokken vervangen een makkelijke klus. Echter, zorg dat je goed bent ingelezen!

Mijn tip: kijk een aantal youtube filmpjes, ook van andere automerken en modellen. Dan wordt je haar fijn uitgelegd waar op te letten. Zodoende ga je voorbereid aan de slag. Als je eenmaal bezig bent gebruik je gezonde verstand en inschattingsvermogen.

Neem je tijd, haal geen zaken uit elkaar die je niet kent, gebruik goed gereedschap en behandel het materiaal met zorg.

Dan kun je er gewoon op vertrouwen dat het goed komt, is mijn ervaring.
 

Rallye

Forumguru
Jullie gaan vooral in op de remproblemen. Zijn er nog tips over waar TS de schakelaar voor de achteruitrijverlichting (ik neem tenminste aan dat die wordt bedoeld met "achteruitrijschakelaar") kan vinden?
 

Skudje

Lid
Bedankt allemaal voor de behulpvolle reacties (en de bezorgde reacties).

Het was stom om zomaar iets los te maken, ik had eerst beter moeten informeren als ik het niet wist.

Dat gezegd te hebben, ben ik niet van plan om te stoppen met de rem. Ik heb zoals Milanseegers voorstelde, meerdere modellen opgezocht. Ik zie nu waar ik fout ben gegaan. Ik denk dat het vandaag wat beter zal gaan.

Trouwens.. ik heb nu dus waarschijnlijk lucht in mijn systeem zitten. Ik voel er niet zoveel van maar wat is verstandig om te doen?

@Joske ik kon het zo 1,2,3 niet vinden. Ik kijk straks nog een keer.
 
Bovenaan Onderaan