40PeeKaa's extra op m'n RoomsteR, GO or NO GO?

Ik ben tevreden van m'n wagen, maar om 2 redenen wil ik graag een tuning uitvoeren: zuiniger maken, rustiger kunnen rijden in stijlere gebieden, sneller kunnen overnemen. Over het zuiniger maken, doordat de motor anders loopt zou die +/-10% zuiniger moeten rijden bij dezelfde rijstijl (?).

De mannen van APEC belgium leken me meest interessant; het gaat er niet om een powerbox of toevoegen van extra toestelletje om de tuning te behalen, maar effectief door het reflashen van de chip.

Dit is wat ze mij beloven:
'Wij tunen deze wagen naar +- 130Pk/290nm voor 600eu BTW en vermogensmetingen.' En dit voor m'n 1.6 90pk crtdi dieseltje.

Bij extra navraag ivm met de legaliteit, verzekeringen etc kreeg ik dit als antwoord:
'In principe dient u de verzekering op de hoogte te brengen van het aangepaste vermogen, in veel gevallen zal de verzekering zelfs geen meerkost aanrekenen.
Belastingen worden berekend op basis van fiscaal pk, niet op basis van het vermogen en zullen bijgevolg niet veranderen.'


1) Is wat ze beloven waar te maken (bijna 45% extra powAR!)

2) Klopt hetgeen ze zeggen ivm de belastingen, verzekeringen, ...

3) Is APEC Belgium negatief gekend (bij enkele Google sessies vond ik niet veel negatiefs terug)

4) Is deze vorm van tuning aan te raden, of zouden jullie het toch anders doen?


Bedankt alvast voor jullie meningen en alle extra informatie!!
 
kyomity,

Ik heb zelf voorheen een bora 1.9 tdi gehad. Deze had al relatief gezien veel op de teller 280.000. Hier heb ik ook een chip tuning op gedaan. Ik ging van de 90PK naar de 120 PK.

Wat de verschillen waren:
-je kreeg toch nog even een trap na als je het gas intrapt. je merkt het goed!
-verbruik niets van gemerkt omdat ik toch wel iets meer het gas in heb getrapt:rolleyes:
-oude type motor 1.9 kon het makkelijk hebben omdat ze ook geleverd werden in 150 pk (echter heb je dan wel iets andere turbo en verstuivers)
-als ik het gas intrapte kwam er een grote roetwolk uit. (dit was dan wel geen chip op maat en EGR was afgedopt)

Ik weet niet of je er iets aan hebt want het is niet dezelfde motor. Vind alleen 1 ding vreemd, als ik de roomster opzoek met 1.6 tdi motor kom ik alleen op een motor uit met 105 pk (77kW).
 
@Boesboes

Die zwarte wolk is typisch bij een diesel die zwaar draait en zwaar op z'n staart getrapt wordt ;). Ik weet wel niet of het typisch is voor (oudere?) diesels, en/of ook te doen heeft met de hoeveelheid staartstapperij de diesel te verwerken krijgt.

En ik rij effectief met een 1.6 crtdi 90PK/66KW: Motoren ?koda Auto België - ?koda Roomster - en daar gewoon even de '1.6 CRTDI DPF 90 pk' aanduiden.
Trouwens de 105pk = de 90pk met enig verschil dat de 90pk goedkoper en gelimiteerd werd.
Da's ook de reden waarom ik m'n chip zelf wil laten modifiëren. Dan wordt tenminste het volledige vermogen benut. Met een box vertrekt 'ie nog altijd van de 90pk. En dan weet de ecu ook niet helemaal wat er aan het handje is, wat me fouter lijkt dan dat de ECU zelf aangepast is.
 
haha.. zo zwaar trapte ik hem ook niet op zijn staart:cool: Die zwarte rook kreeg ik pas nadat hij gechipte was. Denk omdat het geen opmaat chip is dat hij gewoon een deel wat niet volledig verbrand er zo uitspuugt..

Ok ja de 90 pk uitvoering kon ik in NL niet vinden vandaar;). Heeft deze wel dezelfde verstuivers erin zitten? kan veel schelen als je hem laat chippen. Maar goed ben benieuwd hoe de rest over het chippen denkt:eek:.
 

Noord26

Forumguru
Dat een auto gaat roken na tuning duidt op slechte tuning. Een 90pk 1.6Tdi heeft standaard al circa 100pk overigens :). Dat je het wilt laten doen om minder brandstof te verbruiken gaat niet werken. Stiekem zal het ongeveer gelijk blijven. Af en toe het vermogen aanspreken doet iedereen met een getunde auto. ;)
 
*maar dat weet m'n vrouw niet* Dat zuinig zijn is zowat de enige reden die ik als echt positief kan poneren. En ik moet zeggen dat ik mezelf toch wel redelijk kan beheersen...
 

Bakkertje

Forumguru
Zover ik weet worden alle 1.6 TDI's gechipt door een externe ECU te plaatsen (ook als je het door ABT laat doen). Zit er op de 90 pk 1.6 geen andere turbo? Kan die het ook aan om 130 PK's op te wekken?
Als je die stuk draait wordt het namelijk een nogal vervelend dure reparatie.
 

Noord26

Forumguru
1.6 Tdi's kunnen tegenwoordig ook OBD getuned worden. Hier JD met een 90pk uitvoering.
 

Bijlagen

  • 16_tdi_cr_obd_verg.jpg
    16_tdi_cr_obd_verg.jpg
    19,3 KB · Weergaven: 157

Steve D

Nieuw lid
@Kyomity

Beste neem effe een kijkje bij Shiftech. Zijn gekend in België zelf niets dan positiefs over gehoord van vrienden. De 1.6TDI is idd de 105pk versie maar electronisch begrensd (bevestigd door Shiftech zelf).
Wat hier gezegd wordt ivm met tunig box en Eprom klopt, Shiftech werkt enkel via herprogrammering dus geen extra doosje die de ECU 'misleidt).

Winst voor de Roomster 1.6TDI is als volgt:
90 pk => 135pk en 230NM => 290NM en dit wordt gestaaft op de testbank dus kan nog wat schelen. Hiervoor betaal je 480€ incl. btw

Mvg,

Steve
 

Steve D

Nieuw lid
Beste,

ik heb net m'n 1.6Tdi Roomster laten behandelen bij Shiftech en kom nu uit op 137pk en 314Nm, wat een aanzienlijk verschil geeft n rijgedrag :D
 

CDK

Forumguru
@frits183, dit is een oud topic, het gaat hier over een Belgische tuner, als je interesse in tuning hebt kan je in NL heel goed terecht bij VAG Techniek in Nuenen, JD Engineering in Lochem, voor een diesel bij VVT in Marum en al dan niet icm een DSG bak bij TVS Engineering / DSG dokter in Varsseveld, bij de laatste wordt de nazomer meeting georganiseerd en kan je een kortingsvoucher krijgen om tegen sterk gereduceerd tarief je auto verantwoord te laten kietelen.
 
Bovenaan Onderaan