POI's toevoegen (Amundsen+)

FNaRK

Actief lid
Sinds kort in het bezit van een Octavia Combi met de Amundsen+. Fijn apparaat, erg gebruikersvriendelijk, goed geluid maar..ik mis erg de mogelijkheid om mijn eigen POI's toe te voegen (in dit geval alle duik-stekken van Nederland)
Uit alle gelezen topics bleek het niet mogelijk te zijn, totdat ik opeens op mijn schermpje iets zag staan met "reisdoel SD"
Via mijn goede vriend Google kwam ik uit op een duitse VW site (Volkswagen NAV-Companion - Fragen und Antworten < Volkswagen Deutschland) waar blijkt dat het wel kan.
Is er al iemand die het gelukt is? Ik loop met name aan tegen het probleem dat ik niet helemaal kan achterhalen welk format de Amundsen wil. Waarschijnlijk .csv ... maar daar zijn ook weer meerdere varianten van.
Ik ga vanavond weer verder stoeien maar als iemand bruikbare tips heeft .... graag :super:
 

Rallye

Forumguru
De pagina die je linkt lijkt te gaan over de Columbus, niet de Amundsen (verder op internet wordt overigens ook aan de Amundsen gerefereerd). Daarbij lijk je een programma (NAV-companion) nodig te hebben dat de POI's in het juiste formaat omzet:

Via jouw link:
"Welche Formate für die POI-Listen-Sammlung kann mein RNS 510 laden?
Die gesamte POI-Listen-Sammlung muss mit dem NAV-Companion in das RNS-kompatible Format umgewandelt werden."

Of was je al zo ver?
Meer over NAV-companion hier: Volkswagen Labs NavCompanion for RNS 510 | my-gti.com. De daar gegeven link naar vwlabs loopt jammer genoeg dood.
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet moet de Amundsen+ net als de Columbus met (enkele) POI's als visitekaart formaat om kunnen gaan. Een hele categorie POI's toevoegen is enkel met de Columbus mogelijk (FW3xx4 en hoger).


Ik zou zeggen: kijken op volkswagen.de en dan onder zübehor...

of gewoon als link: Adressnavigation < Volkswagen Deutschland
 

FNaRK

Actief lid
ik word er knettergek van ... volg precies de instructies van de website en blijf maar de melding SD Kaartfout krijgen .
SK kaart geformateerd naa FAT en FAT32, geen resultaat. Testbestandje van NAV Companion gedownload, geen resultaat.
Is er echt niemand die dit al een gelukt is ?
 

hemi24

Forumguru
Gezien de melding "Kaartfout" vrees ik dat je even een ander SD-kaartje moet proberen, maar afgezien daarvan de vraag: heb je de bewuste map 'destinations', zoals beschreven op de duitse VW-site ook in de root van de SD-kaart geplaatst?
 

FNaRK

Actief lid
Volgens mij gaat om deze indeling:
save.png
Wat jij bedoeld is volgens mij de "adresnavigatie" aan de hand van je (Outlook) visitekaartjes.
 

hemi24

Forumguru
Tja, dan ligt daar je probleem, want wat jij wilt kan niet met een Amundsen+, kijk maar in de FAQ:

Welche Funktionen kann ich mit meinem Radio-Navigationsgerät nutzen?

Unsere Radio-Navigationsgeräte werden stets weiterentwickelt, so dass je nach Produktionszeitraum unterschiedliche Funktionen verfügbar sind.

Generell können folgende Geräte die Funktionen des NAV-Companions nutzen:

  • Das RNS 510 aus den Produktionswochen 22/2008 bis 22/2011 kann die Adress- und Bildnavigation nutzen (bis Produktionswoche 45/2009 ist ein Update notwendig)
  • Das RNS 510 ab Produktionswoche 22/2011 kann auch die Personal POIs nutzen
  • Das RNS 810 ab Produktionswoche 22/2010 kann die Adress- und Bildnavigation nutzen
  • Das RNS 315 ab Produktionswoche 22/2011 kann die Adressnavigation nutzen

Daarnaast nog wellicht overbodig, maar domweg outlook visitekaartjes in de map plaatsen gaat niet werken omdat het navigatiestysteem allen VCF-bestanden in versie 3.0 leest, terwijl outlook (over het algemeen) versie 2.1 gebruikt...
 

FNaRK

Actief lid
Je hebt gelijk. Ben bezig met het omzetten van een OV2 bestand naar Vcard. Amundsen geeft aan dat de SD kaart ingelezen wordt !!
Helaas daarna de melding dat er geen adreskaarten gevonden zijn maar toch... we zijn weer iets verder :-)
 

FNaRK

Actief lid
wordt inderdaad in V2.1 gegenereerd.
Ben er bijna klaar mee :( ... voor het eerst dat het me niet lukt.
 

FNaRK

Actief lid
Ik heb vanochtend even via de site een Vcard gegenereerd, en die wordt inderdaad gelezen.
Conclusie: Peronal Poi's werken niet, adresnavigatie via Vcards wel op een RNS315 ?

Toch is het jammer: ik heb een grote verzameling POI's, die kan ik dus niet op mijn navigatie zetten tenzij ik ze één voor één als Vcard omzet...
 

hemi24

Forumguru
Er zijn genoeg programma's om POI-bestanden om te zetten in individuele Vcard-bestanden, echter is het probleem dat deze (vrijwel) allemaal de 2.1-versie produceren.
Voor de 3.0 versie vcf-bestanden heb ik ook nog niks geschikts kunnen vinden...
 

Testedoene

Forumguru
Is er nog geen oplossing voor dit probleem?
Is er echt geen mogelijkheid om de nuttige POI's in het systeem in te brengen?
 

Roeland80

Forumguru
Hallo All,

Ik heb dit gisteren op mijn 5 weken oude skoda fabia gedaan (nummer 7 inmiddels )en het werkt op de Amundsen.
1 Eerst de bestanden op POi Plaza gedownload (Ned/Belgie/Duitsland) (Mobiele/Vaste en traject).(ongeveer 9500 flitsers bij elkaar)
2 Vervolgens samengevoegt met een programmatje (Extra Poi) en gesaved als 1 file (Als Garmin CSV)
3 Daarna die file op de VW site geimporteerd (Ja VW omdat de skoda site voor geen meter werkt om pois te maken).
4 Vervolgens een juist icoontje erbij (van 16x16) dit omdat hij anders niks laat zien als het icoon groter is en dan lijkt het dat het niet werkt maar in feite werkt het wel maar hij kan alleen het icoontje niet handlen.
5 Zip uitpakken
6 Uitgepakte bestanden op de SD kaart zetten en de SD in je skoda stoppen
7 In de radio naar Favorieten plaatsen inporteren gaan en sd selecteren.
8 Wacht tot hij klaar is (ongeveer 10 sec)
9 In de radio naar kaart gaan en deze nuttige plaats aanzetten.
Nu laat hij overall waar iets loos is wat geld kost :dankje:in ieder geval een icoontje zien. daarbij komt dat het wel iets heeft om op je amundsen die icoontjes te zien op de kaart.

Je kan ook alle type flitsers er per categorie in zetten maar dat gaat ten kosten van de 10 selecties die je tot je beschikking hebt in je amundsen dus ik heb dat niet gedaan.

En ik heb standaard Flitsmeister ook aan staan vanuit mijn binnenzak. Zodra er een bluetooth verbinding is. Dit gaat automatic aan dus heb er geen omkijken naar. (zelfde met spotify). Op lange ritten zet ik de phone in de houder zodat ik ook meldingen kan maken.

Gegroet
Hotweels :cheers:

Hè hoi,

Ik denk dat dit om een MIB1 of MIB2 Amundsen gaat dit is geen Amundsen+

Mocht iemand wel weten hoe je bij de Amundsen+ POI en dus flitspalen kan toevoegen houd ik met aanbevolen!!
 
zelfde vraag als de anderen, maar de forum posts helpen me niet vooruit:

IS er een lijst met nuttige plaatsen op een amundsen (o3 facelift, bouwjaar 2017, met Amundsen)
zoals "winkels" , "musea", etc...
En: zoja hoe navigeer je ernaartoe
Zoneen: (hoe) krijg je ze erop?

op het SD-kaartje wat meegeleverd is vind ik volgens mij dat er weldegelijk POI bestanden op staan...
maar ik vind ze niet in de navigatiesoftware...

(op het kaartje staan ze hier: E:\maps\00\nds\product\Exx\POI.NDS
(met Exx zijnde E1 /E2 / E3 / E4 / E5 / E6 / E8 / E10 / E11 / E12 en E13 ; vermoedelijk is elke Exx een land...)
 
Bovenaan Onderaan