De reële verbruikscijfers van de Octavia III

tk23

Actief lid
Na twee keer te tanken kom ik momenteel op 7,28 liter/100 km. Ik rij met een O3 combi 1.2tsi handgeschakeld. Ik verwacht dat dit wel nog zal dalen maar in het begin wil je toch altijd eens wat kijken wat het beestje kan...

Trouwens: zeer tevreden met de motorisatie.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@dj.verhulst Heel mooi verbruik. Betreft BC, heb je misschien een stukje weg overgeslagen? :DNee, zonder gekheid die BC van mij geeft ook altijd meer aan dan het werkelijke verbruik. Kan bijgesteld worden volgens de geleerden hier op het forum.

@tk23 Dat moet beter kunnen!!!:thinking:
 

dj.verhulst

Forumguru
je zou verwachten dat ie te positief zou zijn en dingen te optimistisch voorstelt ,, het tegen deel
dat laat ik maar zo ,, liever dat dan anders om
 
Met mijn vlotte rijstijl heb nu over 15.000km gemiddeld 1:17l/km gereden in mij greenline. Gemeten aan de pomp met de tankpas(extratje van MTC). Met mijn passat 3bg asv motor met 130pk was het 1:18l/km.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Een sterkere (grotere) motor hoeft niet perse een hoger verbruik te hebben. Een lichtere motor moet er soms te veel moeite voor doen om de boel op gang te brengen waardoor te lang een ongunstig gebied van de motor actief is (vol gas, lagere versnelling dus meer omwentelingen per km)
Ik zie in dit topic dat bv. de 1.4 benzine gunstiger is qua verbruik dan de 1.2
Ik rijd veel in 100km/h gebieden waar je al blij bent als je 80 haalt (kan net in 6e vern.) Ja dan is het geen kunst om 1:22 te halen
 

Skoda-MAN

Forumguru
@dj.verhulst Cilinder uitschakeling zit toch niet op een Octavia hoop ik want dan bestel ik hem af. Als ik met een 2 cilinder wil rijden dan koop ik een lelijke Eend of een oude Daf 600 :angry:
 

Wijnie

Actief lid
Hey allemaal :)

ik vroeg me af hoeveel km's je kan doen op een volle tank diesel in de RS TDI met normaal rijden ?

Mvg, Bram
Met een snelheid tussen de 160-180 (zit vrij regelmatig in Duitsland) doe je ongeveer 600 kilometer met een tank, er gaat dan ongeveer 42 liter diesel erin. Hou je het netjes en blijf je rond de 140 dan haal je er wel 700 kilometer mee.
 

auriga

Forumguru
Ik rij nu een tijdje rond in een O3 GL BL met trekhaak (die ook geregeld wordt gebruikt)
Verbruik wordt nauwgezet bijgehouden door de LM
ImageUploadedByTapatalk1426714137.737740.jpg
De boordcomputer is iets optimistischer met 4.4 l /100km gemiddeld.
 

Bijlagen

  • ImageUploadedByTapatalk1426714106.287281.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1426714106.287281.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 12

auriga

Forumguru
Zolang je de auto van je buurman niet gaat volgooien met je tankpas is er weinig aan de hand denk ik ...
 

auriga

Forumguru
@Joske & @Canon-Eye dat was begin van het jaar hier (noord Limburg) , nu staat ie al enkele weken op 1,299 (=€1,07 ex btw), maar met een beetje zoeken vind je goedkopere onbemande pompen (scheelt ong 4-5 cent per liter)
5 kilometer verderop zou ik Duitse diesel voor 1,15 kunnen tanken, maar dat vindt de baas niet goed...

Volgend jaar zal het verschil met Duitsland wel groter worden, want dan moet er tol betaald worden als je Duitsland inrijdt. Het tanktoerisme wordt dan een stuk minder aantrekkelijk, en zullen aan de Duitse kant ook tankstations (die nu veel Nederlandse klanten hebben) het moeilijk gaan krijgen, zoals hier de afgelopen twee jaar is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit na 15.000km met mijn RS TSI aan 1 op 11.5, oftewel 8.7 l/100km. Normale, vlotte rijstijl, wel vaak in druk verkeer (Brussel). Op lange rustige ritten krijg ik hem naar 7.0 l/100km. Niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Mijn vorige auto, een Astra OPC uit 2002, had ongeveer evenveel pk en gewicht, en een gelijkaardig verbruik, dus de vooruitgang over die 12 jaar zie ik niet...
 

Joske

Forumguru
Voor het verbruik zou dat niets mogen uitmaken.
daar kan ik je deels in volgen, in die zin dat het eventuele "mooier" lopen van de motor het verschil in prijs zich niet zal uiten in minder brandstofverbruik. Maar wat ik wel zeker weet, is dat de benzine van het ene tankstation toch wel eens heel verschillend durft te zijn dan van het andere tankstation.. En al zeker als je Shell noemt. Die gooien er al eens andere prut bij ook hoor.

Ik zou zeggen: geef het een kans en tank eens een paar keer bij Q8 :)
 
Bovenaan Onderaan