1.4-16V motor luidruchtig

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Mijn dochter heeft sinds enige tijd een Fabia-combi II, bouwjaar 2008.
Het valt mij op dat de 1.4-16V motor nogal luidruchtig is.
Duidelijk kleppengetik en distributie-geluiden, vooral bij koude motor.
Auto is al 2 keer beluisterd door de dealer en niets bijzonders bevonden.

Wie weet of dit luidruchtige tot de normale producteigenschappen behoort van die 1.4-16V motor ??

vr.groet,
Ed
 

Joske

Forumguru
Misschien nog iets meer info over de motor mee geven? Ik vermoed dat dit een MPI is?

Een opvolger van het type dat ook gebruikt is in de Fabia 1.
 

Ridley

Forumguru
Heb 2 Fabia's gehad met die motor, 1 F2 HB van 2007 en 1 combi van 2009, maar ik herken dat helemaal niet. Wat ik wel herken is dat de isolatie binnen in de auto pas later beter is geworden. Wellicht zit het hem daarin? Je Yeti is natuurlijk wel van een andere klasse.
 

yesRS@

Forumguru
Heb dezelfde motor gehad in mijn Fabia 2 ( 1.4 16v 86pk).
Motor heeft nogal wat toeren nodig om vooruit te komen waardoor ik hem ook aan de luidruchtige kant vond.
Bij koudstart hoort men inderdaad de klepstoters kortstondig totdat oliedruk opgebouwd is waardoor dat kleppengetik naar de achtergrond verdwijnt.
Door omstandigheden ( riem alternator geknapt en in distributiekast geslaan) motor volledig opgengeweest en alle kleppen geplooid. Alles zelf hersteld en motor liep terug als een naaimachine.
Wil maar zeggen dat deze motoren zeer goed zijn maar de kleppen hebben niet veel nodig door de geringe speling tussen zuiger en kleppen.
Maar als de dealer al geluisterd heeft en normaal bevonden zou ik me niet teveel zorgen maken:)
 
Bovenaan Onderaan