Dakdragers Fabia 1

JanV

Actief lid
Goedenavond,

Wegens een fietsvakantie met een paar vrienden wil ik wat extra bagage op het dak van mijn - toch al niet te grote - auto meenemen.
Ik heb van de vorige auto (station wagon) nog dakdragers en een dakkoffer liggen. Die dakdragers passen helaas niet dus ik zoek iets wat op mijn fabia 1 past.

Ik heb eens gekeken naar de structuur van de wagen en ontdek op het dak wel 'uitsparingen' in de kunststof strips, aan elke kant voor en achter. Mogelijk dat hier dakdragers in passen?

Als dat het geval is, kan iemand mij een bepaalde set aan- of juist afraden? Ik heb nog een week of 3 dus op zich nog even tijd. Hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft.
 

Erik_NL

Forumguru
vorig jaar een setje originele Skoda dakdragers voor de Fabia HB van onze jongste zoon gekocht. Via Marktplaats voor ca 50 €.
De kunststof strips kan je opzij schuiven. Daarover is elders op dit forum geschreven. De dragers passen perfect.
 

Afrit13

Forumguru
Ik heb nog een complete set originele dakdragers voor de datchback liggen. Die passen inderdaad in de uitsparingen in het gootje. Mag je van me overnemen als je interesse hebt.

Heb nu een combi met dakrails dus de dragers zijn overbodig.

Edit: even de berging ingegaan. Het gaat om de LAT 410 001, inclusief handleiding, 4 sleutels en de originele 'momentsleutel' plus verlengstukje.

LAT410001.JPG
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik heb ze ook, en ze zijn super relaxed. Zitten heel netjes, 'cleane' look omdat de poten in het dak verdwijnen (in de zgn. fixpoints. Heb ik eerder een keer over gepost hier op het forum, maar ik kan het topic niet meer vinden). Dus geen haken over de rand van het dak met een doekje ertussen tegen krassen op de lak etc. zoals je dat bij die universele ziet.
 

turboturbo

Forumguru
Precies die!
Ik had gezocht op 'dakdragers' als titel maar vond m niet... Nou misschien heeft @JanV nog wat aan de informatie die daar verzameld staat.
 

TNT

Actief lid
Is er ook zoiets te vinden voor een Fabia combi uit 2002? Het betreft hier een auto waar (uitzonderlijk?) géén dakrails op zitten.
 

turboturbo

Forumguru
@TNT heb je wel dakgootjes met sierstrip erin? Daaronder zitten 4 zgn. fixpunten. In dat geval past de 'eigen' dakdrager van Skoda er precies op.

Of heb je een geheel glad dak? Dan heb je alleen keus in meer universele dakdragers die met klemmen om de randen van het dak klemmen.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij passen bij een combi zonder dakrailings precies dezelfde dragers als bij de sedan en de hatchback, alleen wel een kanttekening: soms zijn de dakdragers wel geleverd op de auto, maar zijn die door een latere eigenaar verwijderd. Bij achteraf verwijderde dakrails is het altijd de vraag hoe netjes dat gedaan is, en of er rekening gehouden is met het gebruik van dakdragers.
 
Laatst bewerkt:

TNT

Actief lid
Als ik de auto een dezer dagen weer in mijn vingers heb ga ik even kijken. Ik wil er nml. rekening mee houden, dat wij ermee naar Portugal zullen rijden (is het niet dit jaar, dan toch wel volgend jaar) Als wij de fietsen willen meenemen, zullen die op het dak moeten. Fietsdragers op de trekhaak zijn daar alleen toegestaan bij busjes, campers en nog grotere voertuigen.
 

turboturbo

Forumguru
Bij achteraf verwijderde dakdragers is het altijd de vraag hoe netjes dat gedaan is, en of er rekening gehouden is met het gebruik van dakdragers.
Hoe bedoel je dit precies, Cordoba? De (in rij richting gezien dwars geplaatste) dak dragers voor de sedan/hatchback zijn er juist niet voor bedoeld om standaard op het dak gemonteerd te laten zitten (itt de in de rij richting geplaatste railing zoals je die veel ziet op de combi's)

Wat je hooguit kunt vernaggelen zijn de 'klepjes' in de sierstrip, die de fixpunten in het dak verbergen. Die knappen nogal gemakkelijk af. Ik heb er destijds allemaal nieuwe in gezet (voetjes en klepjes; oude waren nagenoeg allemaal kapot) en nog steeds zitten ze niet helemaal netjes zoals het hoort.

EDIT: ik snap al wat je bedoelt; als er bijv wél dakrails op hebben gezeten maar een vorige eigenaar heeft deze verwijderd.
Dan is idd de vraag hoe het er nu precies uit ziet, en óf er wel fixpunten op het dak zitten. Immers had ik elders op dit forum gelezen dat deze rails daadwerkelijk met bouten door gaten in dak gemonteerd zitten... En dat het geen simpele klus is om deze achteraf dan wel te plaatsen, danwel te verwijderen.

@TNT mocht je Fabia fixpunten in het dak hebben, mag evt de mijne gerust lenen deze zomer; ik ga dit jaar niet met vakantie....
 
Laatst bewerkt:

TNT

Actief lid
Ha turboturbo,
Hartelijk dank voor het aanbod. Voor zo ver ik heb kunnen zien in de gauwigheid (Ik heb alleen maar héél even naast de auto gestaan vandaag) zitten er inderdaad sierlijsten met een dopje, waaronder waarschijnlijk bevestigingspunten zitten. De kans dat wij dit jaar naar Portugal kunnen gaan heb ik alleen maar zien afnemen. Hoe de vlag er volgend jaar zal bijhangen zien we dan wel weer. (Voorlopig zal ik het moeten doen met Portugese koffie, muziek en wat zich zoal nog meer aan heerlijk Portugees aandient)
 

turboturbo

Forumguru
We're in the same boat, then :)

Ze staan af en toe op MP of hier op het forum (25,- a 50,-), dus even in de gaten houden!
 

Falcon

Donateur
Ik heb nog een stel universele m-plus dakdragers liggen. Deze klemmen om de auto heen, ideaal voor auto's zonder hoge dakrails. Letop! Deze maken geen gebruik van de fixeerpunten in de lage rails van de Fabia.

Ik heb ze zelf gebruikt voor op een Leon en Prius Wagon.. zitten prima.

https://www.winparts.nl/bagage-tran...A340BE7584B5&gclid=CJ212OLB9cUCFcOWtAodwl8Agw

p263949_900_900.jpg

Via conversatie/pm komen we er wel uit wat betreft de prijs. Ik woon in Leeuwarden, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
 
Bovenaan Onderaan