Rijervaring met mijn O3 combi 1.2 tsi

tk23

Actief lid
Nu de auto ingereden is, even mijn impressies over mijn Skoda Octavia III combi 1.2 tsi 105pk handgeschakeld. De auto werd besteld 20 januari en geleverd 3 maart. Momenteel heb ik 2000 km op de teller.

Hieronder zet ik nog even de specificaties zoals ik hem besteld heb.

METAL GREY Metallic
PACK AMBITION COMFORT . - Verwarmde voorzetels,
- Mistlampen vooraan met bochtverlichting,
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels met automatische
dimfuntie en instapverlichting ("Boarding Spots"),
- Intelligent Light Assistant.
PACK AMBITION GPS .
- Navigatiesysteem AMUNDSEN (Europa),
- DAB-Tuner
- Maxi- DOT kleurenscherm,
- 4-spakige multifunctioneel lederen stuur (Radio & Tel)
- Comfort telefonie (Bluetooth)
- Vloertapijten.

PACK AMBITION STYLE .
- 16" Lichtmetalen velgen MINORIS
- Verlichte voetenruimte voor- en achteraan,
- Intelligent Park Distance Assitant,
- LED-lampen achteraan.

Adaptive Cruise Assistant
- Adaptive Cruise Control,
- Front Assistant.
Stalen reservewiel
Voorzetels in de hoogte regelbaar met regelbare lendensteun.
SUNSET Verduisterde ruiten achteraan
230 V stopcontact Max 150W

Dit alles voor de mooie prijs van 20 300 euro.



Rijervaring:

Ik was voor ik de auto bestelde eerder sceptisch over de 1.2 tsi voor een relatief grote auto, daarom dat ik hem dan ook testgereden heb. De rijtest viel zeer goed mee en dat zorgde er voor dat ik budget over hield om andere zaken te bestellen. Het maximumbudget werd vastgesteld door mijn werkgever (20 000 euro). Daarvoor kreeg ik dus een O3 combi 1.2 Ambition (in België).

Had ik liever een 1.4 gehad? Natuurlijk wel, maar de 1.2 is ruim voldoende voor mij. Dagelijks rijd ik 15 km stadsverkeer en wekelijks komt hier nog eens ongeveer 300 km snelweg bij. Op jaarbasis zal dit ongeveer 15000-20000 km zijn. Ik vind de auto voldoende snel optrekken, en ook op de snelweg kan deze goed mee. Als je iets sportiever wil rijden, dan kan dit perfect wanneer je hoger in toeren gaat. Soms moet er dan wel eens teruggeschakeld worden naar 5de of zelfs 4de versnelling, maar erg vind ik dat niet.

Ik rijd meestal vlot tot de maximumsnelheid en daar blijf ik dan ook. Daarvoor vind ik deze motorisatie perfect. Onder de 1500 toeren gebeurt er niet veel, van 2500 wel.

Deze auto is stil. En dat is prima zo. In stadverkeer zeker en ook op de snelweg. Enkel bij vlot doortrekken hoor je de motor goed.

Verbruik

Momenteel verbruikt hij ongeveer 7 liter per 100 kilometer. Dit kan waarschijnlijk lager wanneer ik nog iets rustiger zou rijden. Dan is 6,5 l/100km realistisch. Het vooropgestelde normverbruik van 5,1l/100km is echter niet realistisch. Dat wordt enkel maar gehaald met al het mogelijke (AC, navi, stoelverwarming) uitgeschakeld en maximum 100 km/u. Ook de Adaptive Cruise Assistant helpt denk ik niet echt bij het verbruik. Ik heb deze nu wel op Eco ingesteld ipv sportief en dat rijdt toch wat meer relax.

Adaptive Cruise Assistant en Front Assist

Dit werkt goed op de snelweg. Dan zet je deze op 127 en volgt hij mooi het verkeer tussen de vooropgestelde maximumsnelheid en 70 km/u in 6de versnelling. Op andere wegen werkt de ACC natuurlijk minder goed omdat er geschakeld dient te worden. Dan mis je wel de automatische versnellingsbak. Maar zoals hierboven reeds vermeld: budget liet het niet toe. Ik zou dit echter wel aanraden als je hier wel budget voor hebt, gezien de vele positieve ervaringen. De AAC zit ook op een aparte hendel waardoor je per 10 km/u kan versnellen/vertragen. Deze zit echter niet verwerkt in het stuur, maar persoonlijk vind ik dit echt geen probleem.

Het ingrijpen van de Front Assist heb ik nog niet nodig gehad, maar hij waarschuwt wel voldoende goed voor onverwachte obstakels zoals een fietser die plots opduikt of een auto die hard remt in een bocht.

Afwerking

Ik vind de auto zeker voldoende afgewerkt, maar verwacht u niet aan de afwerkingskwaliteit van een (niet kale) BMW. Natuurlijk zit het prijsverschil hem ergens in. Het standaard stuur vind ik prettig in de hand liggen, de bediening aan het stuur werkt zoals je zou verwachten.

Windruis heb ik geen last van, de standaard stoelen (met lendensteun) uit de Ambition zijn de eerste stoelen waarover mijn vriendin geen klachten heeft. Men leest op dit forum wel andere verhalen, maar wij vinden ze goed zitten.

Navigatie

Traag. En het scherm schreeuwt om extra pixels. Verkeersmeldingen werken voldoende goed. De melding van spookrijders op de maxidot vind ik persoonlijk zeer goed.

Telefoon

Werkt perfect en is makkelijk in gebruik. Het zoeken naar namen is echter wel relatief traag met het Amundsen systeem. Bel je echter altijd de zelfde 5 mensen die je als favoriet aanmerkt of wordt je gebeld, dan werkt dit zeer goed.

Media/radio

DAB is zeer aangenaam. Ook in combinatie met een SD kaartje werkt alles prima. De afstellingen moet je wel zeker aanpassen, want in het begin klinkt alles verschrikkelijk, na een beetje zoeken wordt dit stukken beter. Ik vind het helemaal niet zo verschrikkelijk als sommigen op dit forum zeggen. Beter kan altijd.

Achterbank

Veel beenruimte. Aangezien diegene die meest gebruikt maakt van de achterbank nu ongeveer 70cm groot is, meer dan voldoende. Ook langere individuen nemen echter zonder morren plaats.

Koffer

Ruim natuurlijk, maar wat een fout heeft Skoda volgens mij gemaakt om de laadvloer niet vlak te maken bij neergeklapte achterbank. Dit is enkel op te lossen (af fabriek) met de variabele laadvloer. Als je dit belangrijk vindt, neem dit dan zeker.

Parkeersensoren

Die laten echt toe om in relatief kleine parkeerplaatsen in te parkeren. 10 à 15 cm aan beide kanten is voldoende. De eerste keren ben ik wel eens uitgestapt om te zien wat ‘rood’ nu juist betekent in de praktijk. Eens je het door hebt weet je ook hoe ver je kan gaan.

Kleur

Beetje saai, Metal Grey, maar dat vond ik niet zo erg. Voornamelijk gekozen omdat ik dacht dat dit wat vergevensgezind zou zijn naar vuil toe. Dit valt eerlijk gezegd misschien wel wat tegen. Mocht het een witte geweest zijn, dan had ik hem waarschijnlijk al 5 keer moeten wassen om zonder schaamte de weg op te kunnen. Dus in die zin valt het natuurlijk wel goed mee.

Simply clever (?)

Grote flessen die in de deur kunnen, stopcontact om de laptop onderweg op te laden, brilhouder,… allemaal zaken die ik dagelijks gebruik.

Wat ik wel niet goed begrijp is de koelkast in het handschoenkastje. Werkt dit volgens jullie wel?

De flessenhouder/blikjeshouder tussen de twee stoelen vooraan vind ik echter niet handig. Deze zitten in de weg als men wil schakelen.



Verlanglijstje mocht ik privé gekocht hebben (of 10 000 euro meer budget had):

Automaat

Panoramisch dak

Variabele koffervloer

Automatische kofferklep

Kessy

Lane Assist (in combinatie met ACC)

Columbus

Xenon (dus waarschijnlijk gewoon een Elegance), want de standaard lichten vooraan zijn niet mooi.



Indien jullie vragen of opmerkingen hebben, shoot!
 

octaafje IV

Actief lid
@tk23: Koelkast in handschoenenkastje: mits de luchttoevoer d.m.v. de draaiknop is geopend voert deze altijd
niet verwarmde buitenlucht aan. Alleen als de airco aanstaat wordt deze ook nog eens extra afgekoeld.
In de O2 hadden we ook nog een gekoeld opbergvak onder de middenarmsteun, maar die is in de O3 helaas wegbezuinigd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is maar 1 kleur echt vergevingsgezind qua vuil: Capucino Beige.
Pas tijdens het wassen zie je dat hij vuil was..... (ervaring met vorige O2)
Helemaal mee eens!
Wat overigens niet wegneemt dat ik na - op dit moment - 7,5 jaar cappucinobeige wel weer eens aan een andere kleur toe ben, moest ik nu een andere auto gaan kiezen. Wat 'vuilcamouflage' betreft heb ik zo'n 20-25 jaar geleden trouwens ook wel redelijke ervaringen met rood. Twee keer een signaalrode Audi80 gereden, met een goudbeige daar tussenin.
 

spikehome

Forumguru
@tk23
toch acc te bestellen dan op de O3 schijnbaar.
Volgens mijn dealer was het niet mogelijk (ging voor een O3 HB elegance dan wel)
Vandaar naar de Golf gegaan.
 

yesRS@

Forumguru
Mooie review, wat betreft koffer vind ik het soms ook vervelend dat de laadvloer niet vlak is maar je hebt wel een supermooi volume in de plaats.:jaja:
Positief is dat de 1.2 tsi goede commentaren krijgt van de eigenaars, het verbruik van mijn 1.4 TSI ligt rond de 6,8 liter .
Nog veel plezier met de wagen!
 

Testedoene

Forumguru
Ook ik ben heel blij met de Octavia 3. De 1.2 TSI rijdt vlotter en zuiniger dan verwacht. Momenteel zit ik aan een tankgemiddelde van 6,4 liter per 100 km of 1 op 15,6 wat me nu al heel gelukkig stemt!

Enige minpunten aan de wagen:
-stuur sleept een beetje (wordt opgelost door garage)
-water in de achterportieren die eruit loopt bij het openen (zal ook opgelost worden)
-geluidsinstallatie van mindere kwaliteit. Klinkt scheller dan bij mijn vorige installaties
-op de Amundsen zijn er geen flitspaal-POI's toe te voegen zoals op de RNS510 (dit mis ik enorm!!! Tips zijn welkom)
-kofferklep gaat te hoog open in de ondergrondse parking (een tussenstop zoals bij de Passat zou welkom zijn)
-geen onderhoudsboekje meer meegeleverd (zou elektronisch gebeuren blijkbaar)??
-geen dodehoekspiegel op de buitenspiegels????
-spiegelverwarming zou een aparte knop moeten zijn met verlichting. Nu vergeet je deze telkens terug af te zetten.
-Opgelet als u GEEN reservewiel neemt. Mijn plan was om een reservewiel dat bij mij thuis ligt mee te nemen maar de opbergruimte onderin de koffer is onderverdeeld in vakken... daar gaat mijn plan!

Nog een kleine opmerking: er zit olie van het type 507 00 op de motor terwijl in het instructieboekje sprake is van 504 00!

Het Cappuccinobeige was niet mijn eerste keuze maar blijkt toch een gemakkelijk kleurtje te zijn.

Verder ben ik heel blij met de zetelverwarming, achteruitrijcamera, Maxi-dot, algemene kwaliteitsindruk en de werklust van het kleine motorblokje!

De wagen rijdt heel aangenaam en ik ben alvast heel tevreden over de wagen.
Momenteel heb ik 950 km op de teller. De eerste 300 km heb ik heel rustig gereden en vanaf dan trek ik hem geleidelijk door het toerentalgebied bij een warme motor. De auto is een pak lichter dan oudere wagens van dit formaat waardoor hij veel vinniger reageert dan hetgene je er van zou verwachten. Al bij al een aangename verrassing!

Enkel die POI's hé... :-s Daarvoor alleen al zou ik de Colombus nemen ipv de Amundsen. De Amundsen is redelijk traag maar storend is het tot nu toe nog niet...
 

peterrapid

Forumguru
@Testedoene de olie met eigenschap 504.00 is benzinespecificaties en diezelfde olie heeft ook de dieselspecificaties 507.00, blijft gewoon zelfde olie 5W30 longlife bv. van Castrol Edge dus geen zorgen maken moet zo zijn.
 
E

Ex-lid 2926

Mooie en goede review. En inderdaad, die prijs. Zou die akelige BPM de Nederlandse prijs niet zo opdrijven zou ik zonder te twijfelen weer een nieuwe auto willen kopen. Dan staat een Octavia TSI of Golf TSI hoog op mijn verlanglijstje. Al vind ik een Peugeot 308 hatchback ook erg mooi.
Ten opzichte van mijn eigen schatkist kan ik het niet maken om naast de BTW nog eens duizenden euro's over te maken naar 's lands schatkist. Daar bovenop nog een keer die buitenproportionele afleverkosten die de dealers rekenen en mijn keuze voor een gebruikte auto, liefst van een particulier gekocht, is snel gemaakt.
Maar dan moet mijn huidige O2 eerst tot de draad toe af zijn. Dan zijn we vast al aan de Octavia IV of V toe.
 
Bovenaan Onderaan