Ontvetten voor plaatsen van deurlijsten : welk product??

Heb eens gezocht op het forum en op het wijdere net maar graag jullie input uit eigen ervaring over wat ik moet doen voor het aanbrengen van deurlijsten.

Logischerwijze eerst proper wassen maar dan lees ik steeds over het ontvetten voor applicatie van de lijsten zodat de lijm zo goed mogelijk blijft houden.

Ik vind iets over 3M ontvettingsdoekjes, over wasbenzine maar praktische tips zijn welkom
 

Joske

Forumguru
Wasbenzine.. no doubt about it!

Heb ik ook zo gedaan bij plaatsing van mijn dorpellijsten ;)
 

SuperBartje

Forumguru
wasbenzine of spiritus...
...inderdaad: en met keukenpapier werken:
goed ontvetten en als je denkt dat het schoon is,
met een nieuw ongebruikt stuk papier nog eens doen.
Dan gaat het altijd goed en smeer je geen opgelost vet van de 1e keer weer uit.
 

CDK

Forumguru
ik ga ze binnenkort ook plaatsen op de nieuwe Fabia, wasbenzine zal het worden in mijn geval.
 

CDO

Forumguru
en altijd een kant opwerken anders veeg je de vettigheid zo weer op het behandelde deel
 

Joske

Forumguru
Amoniak gebruik je best niet in zijn zuivere vorm maar in opgeloste vorm in water. En eigenlijk moet je er vanuit gaan dat als je amoniak kan ruiken je over de toxische grens heen zit... (Ppm zijn dan te hoog)
 

CDK

Forumguru
Bij gebrek aan spiritus en wasbenzine vandaag ook verdunde ammoniak gebruikt om de dorpels te ontvetten alvorens de sierlijsten te monteren ;)
 

andrehj

Forumguru
Ik gebruik ook vaak wasbenzine, maar nog veel beter werkt gedenatureerde alcohol, wat je gewoon bij een drogist kunt kopen. Is bovendien een stuk gezonder dan ammonia.
 

EdK

Forumguru
Tsja maar als je alleen ammonia hebt liggen dan is t niet anders....

Snap t niet hoor , voor duizenden verbouwd aan een Superb en geen flessie spriritus van 2 eurie
 
Kan eigenlijk niet wachten om de dorpellijsten te plaatsen. De Superskoda-instructie dat het bij een temperatuur van 15 graden moet en na montage de kleeflaag tenminste zes uren in genoemde temperatuur moet "uitharden" houdt me tegen.....

Neem ik dit te serieus?
 

Berry1912

Forumguru
Kan eigenlijk niet wachten om de dorpellijsten te plaatsen. De Superskoda-instructie dat het bij een temperatuur van 15 graden moet en na montage de kleeflaag tenminste zes uren in genoemde temperatuur moet "uitharden" houdt me tegen.....

Neem ik dit te serieus?
Ja dat denk ik wel maar neem het zekere voor het onzekere en hou je eraan.
Ik heb het in wat kouder weer gedaan, zitten prima vast, maar ik adviseer ff te wachten.
Ontvetten heb ik met
HY1.1001_1_motip_remmenreiniger_remreiniger_break_cleaner_los__400px.jpg

gedaan en veel droge doeken die niet pluizen.
 

CDK

Forumguru
@Skodasnob, ik heb ze wel geplakt en ze zitten nog steeds vast, maar de hechting was nipt door het koude en vochtige weer. Beter is om nog even te wachten, maar ik had dat geduld niet...
 
'@ Corné en Berry1912 Bedankt voor jullie reacties.

Ik wacht dan toch maar even; moet wel zo vast mogelijk zitten met mijn maat 47 en soms lompe viervoeter......;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Amoniak gebruik je best niet in zijn zuivere vorm maar in opgeloste vorm in water
"Ammoniak in zuivere vorm" gebruiken gaat je niet makkelijk lukken - dat is namelijk een gas... (NH3).

Het is wel sterk oplosbaar in water en heet dan inderdaad ammonia. Dat moet je wel koud gebruiken en zeker niet opwarmen, want bij stijgende temperatuur neemt de oplosbaarheid van gassen in vloeistof juist af (dit in tegenstelling tot bv. suiker in de koffie - dat lost juist beter op bij stijgende temperatuur).

Een nadeel van ammonia als ontvetter is, dat het na gebruik langer kan duren voordat de boel is opgedroogd en je verder kunt met plakken, schilderen of wat dan ook. Oplosmiddelen als spiritus of wasbenzine (ook niet erg gezond overigens) verdampen veel sneller.

Is bovendien een stuk gezonder dan ammonia
Valt wel mee (zie ook opmerking hiervoor).
Een beetje ammoniak snuiven helpt erg goed tegen een verstopte neus... :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Of "iedereen" dat wel weet, is nog maar de vraag. Er zijn nog gevaarlijk veel misverstanden in omloop m.b.t. huishoudchemicaliën, hoe alledaags het gebruik daarvan ook mag zijn.
Daarom zie ik liever gewoon de juiste feiten, @Joske, niks meer en niks minder.
't Zal mijn veiligheidskundige beroepsdeformatie wel zijn, misschien? :pardon:

En tegen mieren gebruik ik wel de daartoe bestemde lokdoosjes...
 
Bovenaan Onderaan