Toch maar en goede acculader gekocht

Cordoba

Forumguru
@kansberg Het is maar net hoe je naar een accu kijkt: ik begrijp dat je vooral kijkt naar de prestatie op het moment van starten, ik kijk vooral op de langere termijn. De overgrote meerderheid van de auto accu's zijn nog steeds loodaccu's, dat ze door veranderde technieken hogere startstromen kunnen leveren, dat zal onder normale (gunstige) omstandigheden wel kloppen. Wat echter wel blijft is dat de diepte van de ontlading van de accu (bijv. bij het starten) bij een lichtere accu groter zal zijn, en op die manier de levensduur flink bekorten.

De site waar ik mijn kennis van heb is afgeschermd, dus die kan ik niet delen via een linkje. Maar onderstaande quote van een andere site laat wel zien dat het grotendeels leegtrekken van een accu slecht is voor de levensduur:
...can deliver from 1500 cycles at an 80% depth of discharge to over3000 cycles at a 50% depth of discharge

d.o.d. (depth of decharge) van 80% betekent dus dat de accu nog maar 20% van de volledige lading over heeft, en bij 50% d.o.d. is dus de helft van de maximale lading nog aanwezig. In het voorbeeld hierboven scheelt dat een factor 2 in het aantal cycles. Hierbij is een cycle het (deels) ontladen van de accu en weer laden tot ie volledig gevuld is. Die 60Ah accu in mijn Fabia is gezien het blok een zeer forse accu, maar deze heeft op een paar weken na wel de 12 jaar gehaald, en ik heb nooit starthulp nodig gehad (auto staat wel eens een 3-4 dagen stil, slaapt buiten, dus dat is niet heel bevorderlijk voor de levensduur).

Edit:
Overigens heeft ook de temperatuur een forse invloed op de capaciteit van de accu. Ik weet niet in hoeverre de startstroom ook verandert met de temperatuur, misschien dat @LdN (ik lees je reactie nu pas) of @kansberg daar iets over kunnen zeggen, of anders @EdK wel
 
  • Leuk
Waarderingen: LdN

LdN

Forumguru
Temperatuur is zeker een belangrijke factor, als vuistregel kan je aanhouden dat de prestatie van een loodaccu bij 0°C graden Celsius daalt tot zo'n 50% van de prestatie bij 20°C, daarom starten zo veel auto's in eens niet meer bij de eerste nachtvorst.
Vaak hoor je dan dat het niet aan de accu kan liggen omdat de accu zo vol was na het aansluiten op de accu lader maar dat zegt dus helemaal niets.
Bij een loodaccu die ouder word stijgt de inwendige weerstand, deze inwendige weerstand kan je zien als een weerstand in serie met je belasting (startmotor)
en dat is een stroom beperkende factor heeft meneer Ohm ooit eens bedacht. De inwendige weerstand stijgt ook als de temperatuur daalt, accu's die dus ouder zijn en waarvan een flinke prestatie gevraagd word bij een lage temperatuur vallen dan door de mand.
Door de grote hoeveelheid elektronica in de auto, ook vaak elektronica die het starten regelt wordt de minimum spanning die een accu vasthoud tijdens het starten steeds belangrijker, startte een "conventionele" auto nog best als de spanning tot 8V daalt, vanwege de elektronica mag de spanning tegenwoordig niet veel meer onder de 10V komen, dan functioneert de elektronica soms al niet goed meer en start de auto ook niet meer.

@Cordoba, natuurlijk is de d.o.d. belangrijk en ook het aantal mogelijke cycles is niet onbelangrijk maar met een reguliere startpoging kom je niet eens in de buurt van die 50% ontlading.
 

bobby45

Actief lid
Wat weten we veel over accu's.
Maar na 5 uur op de recovery stand was het led groen.

Mijn tsi heeft en 70amp accu en ik denk dat ze gewoon en accu inbouwen die ze daar hebben.
Mijn achter remmen waren ook van een RS.
De dealer zij dat dit wel vaker voor komt.
 

bobby45

Actief lid
Hij bevalt mij prima mijn auto accu van 70amp weer en hoger rust spanning.
Carvan accu hangt er nu aan.
Daarna mijn motor .

Brezean was voor mij 80 euro
 

tist

Actief lid
namelijk C10 of C20 wat niets anders betekend het behaalde aantal ampère-uren bij een 10 uur of 20 uur ontlading.
Een accu van 50A C10 kan dus 10 uur lang 5A leveren en is dan leeg.
Een accu van 50Ah C20 doet 20 uur lang 2,5A.
Is dus feitelijk hetzelfde toch als je 5A vraagt gedurende 10 uur aan die C20 dan is die toch ook leeg?
En vraag je 2.5A aan die C10 dan houd die het toch ook 20uur uit?
Ik snap het verschil niet hoor, ik weet wel dat er allerlei van belang is en het niet zo simpel een wiskundoge berekening is maar in grote mate denk ik toch juist meen ik ?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik krijg standaard 20% korting minimaal.
Sus6
Check! De Brezan hier om de hoek blijkt inmiddels gesloten te zijn, en de normale prijs is dus ook een stukkie hoger dan die € 80,00. Heb nu de luxere versie MXS 5.0T besteld op internet voor € 83,00, komt morgen binnen.
 

LdN

Forumguru
@tist
Het is niet zo moeilijk als het lijkt maar het gaat te ver om dit allemaal hier in detail uit te gaan leggen.

Een accu die gespecificeerd is als 50Ah C20 kan 2,5A leveren gedurende 20 uur, ga je die accu ontladen met 5A zal hij dat
niet 10 uur volhouden maar 8 uur en dan komt het totaal geleverde Ampere uren dus op 8 x 5 = 40Ah. en geen 50Ah.
De strekking van het verhaal is dat als je een accu met een hogere stroom ontlaad dan waarvoor hij gedimensioneerd is je
er minder Ah's uit krijgt, het omgekeerde is overigens ook waar.
 

bobby45

Actief lid
Dis geldt dit ook bij laden?
Hij laad met max 5amp maar houdt de spanningen wel in de gaten.
Recovery is de reden dat ik mijn accu nu weer beter is dan normaal.
Deze zet de spanningen net boven ontgassen.
Voor bij 70amp zo.n 6 uur.

Rust spanning is nu 12,8 volt
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb vandaag mijn Ctek mxs 5.0 in gebruik genomen.

De rustspanning voor aansluiten was al gezakt tot 2,7 volt (gemeten met multi meter) Auto was ook zo goed als dood. Staat zo’n 3 a 4 weken stil nu (ja ik weet het had gewoon even een stukje moeten rijden)

Die accu is dus waarschijnlijk overleden (zou in mei dit jaar 3 jaar worden).

Het ‘reconditioning’ laad programma gaf na een korte tijd al storing (stap 5: er wordt gemeten of de accu tenminste 3 minuten lang de minimale spanning van 12V vast houdt)

Heb het laadprogramma nog eens herstart en staat nu alweer een paar uurtjes op stap 4. Eens kijken wat er nog te redden valt. Maar ik ben ondertussen al aan het googelen naar een nieuwe accu.
 

turboturbo

Forumguru
Eind goed al goed, zo lijkt.

Na de 2e poging van de ‘recondition’ laadcyclus is die zonder verdere storingen, na 2 x zo’n hele dag laden, helemaal afgerond (t/m stap 8 dus)

mxs_5.0blabla_1.jpg


Daarna de auto weer 2 dagen laten staan (zonder oplader dus) en vanavond pas even tijd kunnen maken voor een ritje. De rust spanning vlak voor het starten was nog een keurige 12,56V.

Ik kijk het nog even aan, maar heb inmiddels voor de zekerheid ook meteen maar een start booster aangeschaft :tegek:

Volgens de papieren moet ik terdege rekening houden met een kapotte accu:
Zelfs accu’s die helemaal zijn leeggelopen, kunt u ermee opladen mits het voltage van de accu niet onder de 7 Volt is gekomen.

Kosten technisch is dit natuurlijk ook totaal onnozel: een nieuwe accu zou me nog geen 9 tientjes hoeven kosten. En nu heb ik 2 x dat bedrag besteed aan een accu lader en een start booster. En zit ik de tobben met een accu van 3 jaar oud :sterretjes:

Buren snappen het meerdaagse schouwspel ook niet helemaal (‘wel eens van start kabels gehoord?’) maar ja dat kennen ze al van me want ik sta ook gerust 2 avonden aan de auto te poetsen en dan vragen ze of ik de wasstraat te duur vind. :geek:

Deze gadgets wilde ik altijd al eens hebben en daar had ik nu eindelijk een excuus voor :)

Hobby’s kosten nu eenmaal geld.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan