Leer reinigen/onderhouden

tha a

Senior Member
Inmiddels heb ik flink wat km's met de O3 erop zitten. Daardoor zie je ook een groot verschil tussen leer aan bestuurderskant en de rest.
Welk middel kan ik het best gebruiken om het leer mooi(en soepel) te houden?
 

chris01

Senior Member
Je kan waarschijnlijk wel het merk LCK gebruiken.en dan die met Sun protection.
word ook op veel gebruikt op leren Banken.
je hebt 2 flesjes , een reinigingsmiddel en een Creme.
 

EfEr

Actief lid
Van de week had de Aldi weer een leer-onderhoud set in de aanbieding (€ 6,-). Zit zowel een cleaner in als een wax. Gebruik dit al ongeveer 10 jaar naar volle tevredenheid.
 

smutzkanone

Forumguru
Het maakt niet zoveel uit wat je gebruikt.En wat je voor je leer thuis gebruikt kun je vaak ook voor in de auto gebruiken.
het komt neer op 1 : goed schoonmaken
2 : het leer voeden
 

H@RM

Senior Member
Persoonlijk ben ik enorme fan van de Dodo Juice Supernatural Natural Leather Sealant en cleaner combi bij sterk vervuilt leer.Helaas niet de lekkere leder lucht na het behandelen van het interieur als bij de Gliptone producten. Maar wel een mooie matte finish.
Als leer niet heel vies is gebruik ik altijd de Optimum leather protectant. Echt een supper makkelijk te gebruiken product dat ook gelijk voor het dashboard en deurpanelen gebruikt kan worden.
 

CDK

Forumguru
in principe kan je alle lederonderhoudsproducten gebruiken, maar als je op www.carclean.nl kijkt dan kom je heel mooie producten tegen ;) Dodo Juice, Smart, Gyeon etc.
 

Jese8

Ex-lid
Hoevaak of snel moet je dit doen? Heb de auto nu een half jaar maar kan ik het dan al voeden en reinigen? Of is dat overbodig?
 

EfEr

Actief lid
@Jese8 Dit hangt een beetje van de omstandigheden af zoals: intensief gebruik, staat de auto vaak in de volle zon etc.
Zelf hou ik meestal ook ongeveer een half jaar aan voor onderhoud aan he leer.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jese8

Ex-lid
Thanks, meteen gedaan vandaag :-) word niet veel gebruikt en niet intensief. Maar binnenkort wel een aantal zon erop op vakantie. Is zo een zonscherm voor het vooruit van Skoda nou een verstandige keuze om te gebruiken?

Plaatje bij het praatje:
 

Bijlagen

  • DSC_0044.JPG
    DSC_0044.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 68

Octavia32

Forumguru
Ik doe meestal wat vaker dan twee keer per jaar.
Zo heb ik afgelopen weekend voor de meeting ook nog eens mijn interieur verzorgd
 

turboturbo

Forumguru
@Jese8 zo'n zilver dekentje werkt enorm goed!

Ik leg dat ding vaak gewoon op het dashboard aan de binnenkant, onder de voorruit. Dit voorkomt dat het plastic van het dashboard heel heet wordt. Wel zo comfortabel want het duurt minder lang voordat je interieur afgekoeld is.
 

Frank C

Forumguru
Wat zouden jullie adviseren voor onderhoud van stuur leder? Na verloop van tijd wordt het gladder, gaat glimmen en dat ziet er niet zo fraai uit.
 

Jese8

Ex-lid
Heb hem
van de week gereinigd en conditioner erop gesmeerd. Bij mij glom die niet trouwens. Wellicht helpt dit ook bij uw stuur?
 

emiel10

Senior Member
Stuur eerst reinigen met een melaminsponsje (bij de action erg goedkop)en een beetje water en daarna voeden met een van de hierboven genoemde middelen.
 

H@RM

Senior Member
Goed oppassen met melamine sponsjes op leer. Het blijft immers een schuurspons!
 

Frank C

Forumguru
Stuur eerst reinigen met een melaminsponsje (bij de action erg goedkop)en een beetje water en daarna voeden met een van de hierboven genoemde middelen.

Bedoel je die wit/blauwe sponsjes?

Goed oppassen met melamine sponsjes op leer. Het blijft immers een schuurspons!

Merci. Indien idd sponje zoals genoemd dan hebben die een "zachte" kant (wit) en een "schuur" zijde (blauw).
 
Bovenaan Onderaan