Moet jij ook zo vaak je lichten vervangen?

Luke

Forumguru
:nono::nono: Hallo mensen, ik heb verleden week nog maar pas mijn standlichtje vervangen rechts vooraan, daarnet zag in het naar huis toe rijden dat ik opnieuw een foutmelding had! Nu is blijkbaar mijn derde remlicht aan vervanging toe...
De foutmelding zegt: "Check third brake light".:(
Eens gaan kijken en inderdaad, er is iets mis. Alle ledjes werken nog maar de lichtjes branden niet permanent met dezelfde intensiteit. Ze flikkeren en gaan beduidend minder fel dan tevoren.
Iemand ervaring mee? Wil dit zeggen dat er ergens iets niet goed vastzit? Of is het een teken aan de wand dat ik de ledstrip moet gaan vervangen (cfr. een neonlamp die aan het einde van z'n carrière roze begint te schijnen)?
En is dit makkelijk zelf te doen?
groetjes
Luk
 

Joske

Forumguru
Volgens mij werkt een LED goed of niet.. Dus mijn idee zou zijn: de ledjes zelf zijn nog ok maar er is precies een probleem met de spanningregeling. Ben wel een noob op het gebied van elektronica dus het is maar even luidop denken dat ik doe :)

mss dat @EdK of @Cordoba hier wel iets zinnigs over te zeggen hebben :)
 

Cordoba

Forumguru
Al die mensen die last hebben van lampen die als een malle slijten hebben wellicht iets aan dit handige dingetje. Stond bij mn zoektocht naar nightbreaker van osram bij zaken die mensen ook kochten. Expliciet bij vermeld voor autos die last hebben van piekspanningen en hoge slijtage van lampen.

https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-overspanningsbeveiliging-12-v-377175.html

Ik gok dat die hele beveiliging niets anders is dan een Zenerdiode, met andere woorden een identieke spanningsregeling aan wat er op/in je dynamo zit. Als de Zener van je dynamo niet goed meer is, moet je die gewoon vervangen en niet rotzooien met een 2e Zener. Als de Zenerdiode van je dynamo namelijk een hogere spanning toe wil laten dan het Conrad-apparaat, gaat de dynamo spanning leveren omdat de 'eigen' Zener dat vraagt, en de extra Zener laat het weer wegvloeien.:banghead:


Wat het 3e remlicht van @Luke betreft: je kunt even kijken of er een draadbreuk in de aansluiting zit, maar het meest waarschijnlijke is scheuren corrosie binnen in de unit voor het 3e remlicht, dus vervangen. Mijn advies haal de aansluiting van het 3e remlicht even los, en kijk of ie wel normaal brandt als je er direct de spanning op het 3e remlicht zet (dan weet je zeker dat het niet veroorzaakt wordt door slechte massa, of probleem elders in het circuit, denk bijvoorbeeld aan remschakelaar met grote overgangsweerstand).
 

maup72

Lid
Ahaa die zener natuurlijk...eh geen flauw idee. Maar wel een goed klinkend logisch verhaal dus ik geloof je gelijk overigens. Ik heb, effe afkloppen, nog geen kapotte lampjes gehad dus ik ben vooralsnog blij.
 

turboturbo

Forumguru
Weet niet of deze tip hier al een keer is genoemd, las ik eens ergens (weet niet meer - misschien wel hier op het forum :) ): wacht even met de dimverlichting inschakelen na het starten van de motor. Ook voor je de motor uit zet, schakel je de verlichting weer vast uit.

Ik weet niet of dit klopt, maar het leek mij wel logisch dat er wat meer piek en dal spanning (...) plaats vindt direct na de (koude) start. En wanneer je de motor uitschakelt met ingeschakelde verlichting misschien ook een kleine dip hebt....?
 

ElScorpione

Forumguru
Nooit problemen hier. Ik heb nog maar 1 keer een lamp in de koplamp moeten vervangen en 1 keer een achterlicht (die heb ik toen maar meteen allemaal gedaan). Sindsdien nooit meer problemen gehad. Ik rijd ongeveer 30.000 per jaar in deze auto.
 

EdK

Forumguru
zou maar eens de connectoren nakijken op corrosie van je derde remlicht.
En zoals @Cordoba al verteld als je hem los haalt dan ook eens bekijken op scheurtjes in het plastic waardoor kans bestaat dat er vocht is ingetreden.

Remlichtschakelaar zelf vermoed ik niet direct als de normale remlichten geen rare dingen vertonen.
Dus met @Joske zijn handleiding even remlicht uitbouwen en hierna controleren op scheuren en rechtstreeks aan de 12V DC ( accu ) hangen.
Is hij dan goed werkend dan de connectoren eens controleren op corrosie en indien dit het geval is dan even reinigen en anders eens kijken of de massa draad nog goed contact maakt.

En met een goede universeelmeter moet van connector van derde remlicht goed te meten zijn of de binnenkomende spanning constant is en niet fluctueerd !!
 

ertromp

Forumguru
:nono::nono: Hallo mensen, ik heb verleden week nog maar pas mijn standlichtje vervangen rechts vooraan, daarnet zag in het naar huis toe rijden dat ik opnieuw een foutmelding had! Nu is blijkbaar mijn derde remlicht aan vervanging toe...
De foutmelding zegt: "Check third brake light".:(
Eens gaan kijken en inderdaad, er is iets mis. Alle ledjes werken nog maar de lichtjes branden niet permanent met dezelfde intensiteit. Ze flikkeren en gaan beduidend minder fel dan tevoren.
Iemand ervaring mee? Wil dit zeggen dat er ergens iets niet goed vastzit? Of is het een teken aan de wand dat ik de ledstrip moet gaan vervangen (cfr. een neonlamp die aan het einde van z'n carrière roze begint te schijnen)?
En is dit makkelijk zelf te doen?
groetjes
Luk
Op dat 3e remlicht is voor de 2009 / 2010 O2 FL een terugroep actie geweest. Er kunnen haarscheurtjes in de behuizing ontstaan met als gevolg vocht in de lamp. Wellicht daardoor die storing.
 

Bijlagen

  • Scheuren_in_het_derde_remlicht_-_Octavia_II_Combi.pdf
    35,7 KB · Weergaven: 33

Luke

Forumguru
Hallo lieve mensen,

op onderstaande link vind je een kleine update over de Octavia, maar om hier even on topic te blijven, het vervangen van het derde remlicht heeft me met een OEM-part 60€ gekost... Nadat de garage me er 100€ voor wilde aanrekenen.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/2010-skoda-octavia-combi-gl.8528/page-3

Ah, en @turboturbo , ik gebruik je tip nu. Fingers crossed!! ;)

Verder, wat betreft de scheurtjes, ik heb het originele stuk in mijn handen gehad en er was van corrosie geen sprake. Gewoon pech gehad...
 

maup72

Lid
Op dat 3e remlicht is voor de 2009 / 2010 O2 FL een terugroep actie geweest. Er kunnen haarscheurtjes in de behuizing ontstaan met als gevolg vocht in de lamp. Wellicht daardoor die storing.

Krijg nou wat...dat heb ik ook. De vraag is nu. Kan ik met dit verhaal zo naar de dealer stappen om dit euvel te laten verhelpen? Gelijk nog ff voor de zekerheid gekeken.
Ja exact zelfde plek
 

GJ M

Forumguru
Krijg nou wat...dat heb ik ook. De vraag is nu. Kan ik met dit verhaal zo naar de dealer stappen om dit euvel te laten verhelpen? Gelijk nog ff voor de zekerheid gekeken.
Ja exact zelfde plek

Ben hier ook benieuwd naar. Heb een 2009 FL. Heb weliswaar geen problemen, maar wil eventuele problemen wel graag voor zijn.

Waar kan ik trouwens vinden of mijn auto al voor een terug roep actie is geweest? Bij de rdw is het pas sinds 2012 geregistreerd
 

Joske

Forumguru
Waar kan ik trouwens vinden of mijn auto al voor een terug roep actie is geweest?
bij jouw of "een" dealer, die kunnen dat zien in het systeem. Soms worden er ook stempels bij geplaatst van terugroepacties in je boekje en op je optie-sticker. (maar niet consequent genoeg om daar op af te gaan)
 

ElScorpione

Forumguru
Bij mij zit er in mijn kofferbak op het frame een sticker waaruit blijkt dat de mijne terug is geweest voor een recall (in mijn geval een recall op de regelunit van de motor i.v.m. koude start problemen destijds).
 

maup72

Lid
Oké. Ik zal t boekje er eens op naslaan maar de gelijkenissen met de foto's van de recall zijn dermate dat ik niet geloof dat de mijne is terug geweest
 

Luke

Forumguru
'k Ben door de keuring. Maar nu ging het lampje alweer branden voor het dagrijlichtje linksvoor. Dat regelen we morgen wel...
 

Pruim

Nieuw lid
Wij waren met onze Fabia Greenline 1.2 TDI Greenline van 4 jaar oud aan het zoveelste setje dimlicht toe, ik denk wel nummer 5 of 6. Steeds ging de een snel na de andere stuk. Fijn dat anderen het een makkie vinden om te vervangen, maar ik kreeg het zelf de eerste keer niet voor elkaar en heb het daarna ook niet weer geprobeerd, de garage kon het veel sneller.

Maargoed, ik had er zo schoon genoeg van dat ik http://www.xenonjan.nl/ opgebeld heb. Kon meteen langskomen en hij heeft een set xenonverlichting ingebouwd. Zou veel langer mee moeten gaan volgens Xenon Jan (hij heet echt Jan!).

Bijkomend voordeel is dat we veel beter zicht hebben dan eerst, vind het echt een vooruitgang. En nooit gemerkt dat tegenliggers er last van hebben.
 
Bovenaan Onderaan