Bougies vervangen

turboturbo

Forumguru
Ik bedoel de in het rood omcirkelde onderdeel op jouw foto:

1422196428360-2056338868.jpg

Ik kan het niet heel goed zien op de foto die je geplaatst hebt, de daadwerkelijke klep van het gasklephuis is niet zichtbaar, maar heeft er alle schijn van dat die pikzwart is.

Bij een aantal vage motor problemen (zoals: inhouden, stotteren etc) wordt hier meestal een eerste rijtje uit te sluiten mogelijke oorzaken genoemd (zoals de staat van de bougies bijv.) waar vaak ook het gasklephuis tussen zit. Niet altijd levert dat de gezochte oplossing, maar de motor loopt er volgens mij altijd weer ietsje mooier van als het gasklephuis goed schoon is.

Het is meer, dat ik dezelfde motor (1.2 12V) in mijn Fabia heb, en het gasklephuis een keertje gereinigd heb nadat ik een foutcode had die te maken had met de EGR klep (weer een ander onderdeel, maar die wel met het gasklephuis verbonden is) Oplossing zou zijn EGR + gasklephuis schoonmaken (wellicht EGR vervangen indien storing terug zou komen). Een bijkomend symptoom was dat ik merkte dat er vermogensverlies en toenemend brandstofverbruik was opgetreden over een periode van een aantal maanden - zo langzaam, dat ik het nauwelijks door had.

Toen er daadwerkelijk een storing in het dashboard tevoorschijn kwam, heb ik na uitlezen de EGR + het gasklephuis schoongemaakt en merkte daarbij dat er aan de EGR eigenlijk niet veel schoon te maken viel (waarschijnlijk heb ik 'm door het schoonmaken wel terug beter gangbaar gemaakt, is mijn vermoeden achteraf) waarbij ik vooral zag dat het gasklephuis dus heel smerig was. De EGR stuurt precies op die plek zijn uitlaatgassen retour het inlaat traject in, namelijk. Ik heb het gasklephuis voorzichtig schoongekrabd en merkte na de ingreep meteen dat ik weer het volle motor vermogen zoals ik dat gewend was geweest, weer terug had en het brandstofverbruik weer zakte. Het effect was geweldig!

Kortom, het was meer een opmerking in de trant van: he dat zwarte gasklephuis valt me op, dan dat er acuut een probleem is, hoor. Ik zou het gewoon even in gedacht houden mocht je ooit in de toekomst dergelijke problemen of symptomen krijgen. En bezien of dat mogelijk te maken heeft met een vervuild gasklephuis. :) Ik denk dat er talloze motoren probleemloos rondrijden met een gitzwart gasklephuis. :jaja:
 
Laatst bewerkt:
Beste TurboTurbo,

Super uitleg. Ik begrijp wat je bedoeld. Ik had je vorige Topic ook gelezen. Gelukkig, is alleen de buitenkant vies, en de binnen zijde 'helemaal' schoon.

Super dat je de moeite hebt genomen om mij hierin te helpen / sturen.

Stel dat ik het gasklephuis toch (op een later tijdstip) wil reinigen. Wat is dan de beste wijze. Moet ik deze demonteren of kan deze blijven zitten? Dit i.v.m. de EGR klep.

Kan ik gewoon een doekje / tandenborstel en reiniger gebruiken? Ik kan me namelijk voorstellen dat het gasklephuis moet demonteren van de motor, aangezien er ook vuil in zou kunnen vallen.....

Nogmaals dank! Fijne dag allen.
 

turboturbo

Forumguru
Graag gedaan :)

Absoluut demonteren. Anders kom je niet goed bij de onderkant. En je wilt idd niet dat er veel troep in het inlaat traject valt.

Ik kreeg het zelf met vloeistoffen en borstels totaal niet schoon. Ik heb de laag roet er gewoon geschraapt, heel voorzichtig met een bot mesje.

Als de stekker van het gesklephuis los is geweest moet het gasklephuis wel ingeleerd worden. Dat kan de dealer doen of een forum lid met VCDS. Ik ken iemand in mijn regio die dat voor me gedaan had. Je kunt iemand zoeken uit jouw regio hier op het forum in het VCDS topic.

Maar misschien is het ook mogelijk om het gasklephuis te demonteren zonder de stekker los te maken, en een bakje eronder te leggen en 'm dan goed schoon te maken.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@Weggie
ben je er nu al in geslaagd de bougies te verwijderen?

Je moet volgens mij toch eerst de bobines verwijderen en dan pas kan je aan de eigenlijke bougies... is dat mss de verwarring momenteel? :)

(maar nogmaals.. ik heb geen motorcode van jou, staat op sticker vooraan in onderhoudsboekje of op de sticker die gekleefd is in de koffer waar al dan niet een reservewiel ligt)

Bobines met vermogenseindtrappen uit- en inbouwen
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
t Tegenhouderset -T10118-
t Trekker -T10094A-

Uitbouwen

– Trekker -T10094A- op de bobine met de vermogenseindtrap in de -richting van de pijl- plaatsen.
– De bobine met de vermogenseindtrap iets lostrekken.
– Montagegereedschap -T10118- zoals afgebeeld aanbrengen.
– De stekervergrendeling voorzichtig losmaken en de steker lostrekken.

Inbouwen
– Trekker -T10094A- op de bobine met de vermogenseindtrap plaatsen.
– De steker op de bobine met de vermogenseindtrap drukken totdat deze hoorbaar vastklikt.
– De bobine met de vermogenseindtrap met behulp van de trekker -T10094A- op de bougie in de cilinderkop drukken.

S28-0166.png
 

Cordoba

Forumguru
Opmerking voor @turboturbo Als het gasklephuis echt vervuild is, moet het na een schoonmaakbeurt altijd gereset/ingeleerd worden. Door de laag vuil wordt de 'dicht'-stand van de gasklep namelijk anders. Er moet een klein beetje lucht doorheen kunnen anders slaat de motor af, maar niet te veel, dan blijft ie te hoog in de toeren. Het inleren is niets anders dan de fabriekswaarde voor (vooral de 'dicht'-stand) de gasklep weer invoeren, normaal tijdens gebruik wordt die waarde heel geleidelijk aangepast aan de hand van wat de ECU aan waardes van alle sensoren binnen krijgt. Als je de gasklep niet opnieuw inleert, kan ie in extreme gevallen niet of heel moeilijk starten, en zal ie stationair te veel lucht aanzuigen, en tijdens gebruik zal dat heel geleidelijk weer goed komen, doordat de standen langzamerhand aangepast worden door de ECU.
 

Berry1912

Forumguru
1.4 16V heeft 4 penbobines.......

Aan 2 kanten een schroevendraaier eronder en de bobine omhoog "wippen".
elec draadje onder de stekkers doorsteken en omhoog trekken, minder kans op afbreken van het ´o´zoveel gebruikte plastic. Afgelopen week zojuist gedaan na 155K op de teller, wist niet dat die org VAG pitten zo lang meegingen, oh ja en een prachtige verbranding.

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan