Harde tik bij het opkomen van de koppeling.

Johan de Jong

Nieuw lid
Goede dag allemaal.

Ik zal mij even in het kort voor stellen.
Mijn naam is Johan de Jong en heb sinds januari 2013 een citigo.
Het lijkt wel een maandagmorgen auto want er is altijd wat mee.
Auto heeft nu 49000 km gereden en het is een 60 pk uitvoering.

Eerst een tikkend geluid in de auto tijdens rijden op slecht wegdek.
Kwam achter bij de klep vandaan en is dus opgelost.

Na stilstand naar rechts trekkend stuur.
Het bleek achteraf als de auto met de wielen scheef onder de auto stond geparkeerd er problemen ontstonden.
De auto begon tijdens rijden dan naar rechts te trekken.
Als de auto stond geparkeerd met de wielen recht, was er geen probleem.
Is opgelost door een software update.

Het volgende probleem is er nu, een harde tik tijdens het opkomen van de koppeling.
Het schakelen ging ook niet al te flitsend.
Ben daarmee naar de garage geweest en men heeft de drukgroep vervangen.
Het schakelen gaat nu wat beter maar de harde tik heb ik nog steeds.
Dus weer naar de garage en er is wel een probleem geconstateerd.
Men heeft niet verteld wat het probleem kan zijn behalve dat er contact met de importeur wordt opgenomen.
Tot zover iets meer vernomen van de garage, is een week geleden.
Gisteren moest ik remmen op een wegdek, wat van asfalt over ging naar klinkers.
Hoorde een hele harde tik/knal wat ergens bij het
motorblok vandaan kwam.
Was net, of het blok ergens tegen aan sloeg.
Zijn er ook mensen die bekend zijn met dit probleem?
Begin deze auto aardig zat te worden, om de haverklap naar de garage toe.

Vriendelijke groet, Johan
 

Desperado

Forumguru
Het laatste zou een kapotte motorsteun kunnen zijn. De overige zou ik zo niet weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Monteurtje

Forumguru
Tik met opkomen van de koppeling hebben heel veel Citigo's. De een meer als de andere. En dat is ook 2 jaar geleden denk ik meegedeeld, Nu kan ik niet beoordelen of jij dezelfde tik hebt.
Maar het geluid waar ik aan denk is niet te verhelpen.
 

CDK

Forumguru
zoals @Monteurtje al aangeeft is dit een bekend 'probleem' wat kennelijk niet oplosbaar is want hier is al het nodige over gezegd en geschreven, behalve de oplossing, want die is helaas uitgebleven....
 
@Johan de Jong , die tik van de koppeling hebben wij ook . Laatst bij Ames het probleem weer voorgelegd en het schijnt zo te horen , UP en MII hebben er ook last van . Persoonlijk denk ik dat het geen kwaad kan .
Overigens was ik bij de dealer voor een andere kwaal , het schijnt dat er een slecht hangende hitteschild van de uitlaat is op sommige modellen . Wij dus ook en hebben de New en improved versie nu. Als dat hitteschild los begint te geraken komen er ook allerlei geluiden onder de auto vandaan , ik dacht eerst (in het begin) dat het de koppeling of motorsteun was .
Dus misschien even naar dat hitteschilt laten kijken
 

Johan de Jong

Nieuw lid
Even een kleine update van mijn harde tik in de koppeling. Heb net contakt gehad met de garage en is mij mede gedeeld dat het een construtieve gegeven is. Dus er zit een construktiefout in de citigo. Het laatste bericht over het hitteschild daar kan ik mij ook wel in vinden en laat dat na kijken.
 

turboturbo

Forumguru
Kan het me goed voorstellen. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij of zij 'moet' leren leven met zo een dergelijke constructie fout....
 
Onze zoon en mijn vrouw hebben ieder een Citigo. De Citigo van onze zoon heeft al nieuwe koppelingsplaten (ze maakten lawaai) De auto heeft nu last van de bewuste tik. De auto gaat morgen naar de garage. De Citigo van mijn vrouw heeft dergelijke problemen niet. Heb de indruk dat een en ander te maken heeft met montage vanuit de skoda fabriek met onderdelen van verschillende leveranciers.
 

Steerclear

Senior Member
De tik bij het schakelen is een bekend verschijnsel. Geen probleem. Geen constructiefout. Heel veel auto's hebben dit, alleen bij "onze" auto's is dit zoveel duidelijker waarneembaar omdat andere geluiden (afrolgeluid, windgeruis, motorresonantie, uitlaat) dit geluid niet overstemmen. Zouden ze bij VAG de auto's te stil gemaakt hebben?
 

Blackciti

Senior Member
Tik met opkomen van de koppeling hebben heel veel Citigo's. De een meer als de andere. En dat is ook 2 jaar geleden denk ik meegedeeld, Nu kan ik niet beoordelen of jij dezelfde tik hebt.
Maar het geluid waar ik aan denk is niet te verhelpen.
Bij die van mij, 75 pk versie, hetzelfde euvel. Ook als je vlak na het starten de koppeling op laat komen hoor je in negen van de tien keer een ratel die verdwijnt zodra de koppeling weer wordt ingetrapt. Dan is het net een diesel die staat te ratelen. Als de motor op temperatuur is doet het zich niet meer voor. Alleen die hoorbare tik bij het opschakelen blijf je wel horen. Al verschillende keren mee bij de garage geweest en daar neigen ze naar product eigen geluid. Maar als dat werkelijk een product eigen manco is, want ik noem het een manco, dan vind ik dat toch een kwalijke zaak, daar ik dat nog nooit eerder heb meegemaakt. En ik kan wel zeggen dat ik in mijn leven heel wat nieuwe auto's van veel verschillende merken heb gehad waar dat absoluut niet speelde. Dit komt namelijk niet erg betrouwbaar over en dat voor een VW product. :mad:
 
Bovenaan Onderaan