Onderhoudsinterval

Barrokok

Actief lid
Ben even benieuwd welke onderhouds interval de meesten van jullie aanhouden? Longlife of de Vaste onderhoudsservice. Ik ben zelf geen autokenner, dus hoor ook graag waarom.

De Longlife Onderhoudsservice, laat je één keer in de 2 jaar laat doen, of bij 30.000 km. Hier wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen een grote en een kleine beurt.

Aan de andere kant hebben ze het over de Vaste onderhoudsinterval, waarbij er wel een onderscheidt wordt gemaakt tussen de grote en de kleine beurt.

 
Ik persoonlijk houd de kleine/grote (vaste) beurt aan. Dit omdat ik maar 10000 km per jaar rijd
Tevens heeft mijn Citigo geen longlife onderhoud mogelijkheid volgens mijn dealer.
 

MacManiac78

Forumguru
PURE geldklopperij! Bij het toepassen van LongLife olie heeft ELKE auto een langere onderhoudsinterval. Via VCDS is deze optie OOK voor de Citigo gewoon te selecteren!
 

Noord26

Forumguru
Sterk advies was, zeker bij een gechipte auto, om vaste intervallen aan te houden ipv LL. Dus ik stap vanaf dinsdag over op 15.000km/jaar, ipv maximaal ipv 30.000/2 jaar. Mijn huistuner vertelde dat hij door LL intervallen toch regelmatig dicht geslibde kanaaltjes in blokken is tegen gekomen en dat dat hoogst waarschijnlijk niet het geval was bij oliewissels om de 15Dkm incl filters. Onderaan de streep kan 15Dkm interval zelfs goedkoper uitpakken op langere duur als 30Dkm was zijn standpunt.

@koreaan: wij hebben dezelfde huistuner. ;)
 

Barrokok

Actief lid
Reactie dealer:

Voorschrift voor jullie auto is 1 jaar of 15.000 km. In geval van 10.000 km betekend dit dus 1 keer per jaar naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Er bestaat niet echt meer een grote of kleine beurt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij het toepassen van LongLife olie
Maar bij onderhoud (of op z'n minst: controle) gaat het toch niet alleen om de motorolie maar ook om andere zaken die even worden nagelopen?
Ik voel me daar prettig bij en heb trouwens ook geen zin om er, buiten de gebruikelijke vloeistofnivochecks en bandenspanningscontrole, tussentijds zelf vuile handen aan te besteden. Of het per saldo zo heel veel duurder is, staat trouwens nog te bezien; uiteindelijk weet je nooit welke problemen c.q. ongemakken (bv. pech/vertraging onderweg; ik rij er niet alleen zelf mee) er door vroegtijdig ingrijpen zijn voorkomen.
Ik heb voor dat gevoel en gemak de eventuele extra kosten daarom wel over...
 

koreaan

Forumguru
@Noord26 teller staat op 82000 volgens het boekje hoef ik pas bij 90.000.
Heb recent een oliewissel en check up gedaan bij de dealer alles zag er prima uit.
Aangezien ik weinig rijd zal misschien binnenkort besluiten een kleine beurt uit te voeren.
Dit zal ik dan bij de dealer laten uitvoeren. Voor een grote beurt zal ik naar vag techniek gaan.
 

MacManiac78

Forumguru
Ligt er helemaal aan hoeveel kilometers er gereden worden en wat voor kilometers dit zijn. 15k of 30k per jaar scheelt enorm en of het hoofdzakelijk stads of snelweg kms zijn. Toevoeging van 0,5 ltr 0W30 scheelt ook.
 
Bovenaan Onderaan