Skoda fabia greenline b. chiptunen.

scorda

Lid
Het verschil is zeker merkbaar toen ik de box verwijderde voordat ik de auto inruilde nog een week zonder gereden
nou dan mis je hem pas echt dat magische boxje
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb zowel met de SB als met de JD versie gereden. Ik vond er geen wezenlijk verschil in zitten. Op de rollenbank in Wateringen was er wel verschil te zien. Mijn opmerking mbt tot de aankoop van de box bij een andere tuner kwam niet zo maar even uit de lucht vallen. Een collega kocht ook een "JD"box.... Dit bleek de standaard SB te zijn. Getest op de vermogenstestbank te Wateringen. We kwamen daar met 4 boxen en drie 1.2 TDI's. Bleken 2 SB en 2 JD boxen te zijn. 1 JD box gaf storing P0078 (ofzo) brandstofdruk te laag. Box bleek op stand 9 te staan. Moest van JD op stand 6. Daarmee is de storing niet meer terug gekomen. 1 box bleek een oudere versie te zijn, die had nog externe 12v voeding nodig.
 

MacManiac78

Forumguru
Even reageren op een PB, zodat het voor iedereen duidelijk is:

--

Goedenavond macmaniac78,
Las dat jij in wateringen bent geweest voor het chip tunen.
Waar ben jij geweest omdat te laten doen?
Groetjes



--

Nee, ik (we)heb(ben) de auto('s) niet bij Rica laten chiptunen, we hebben de auto's daar slechts op de vermogenstestbank gehad, omdat we allemaal dezelfde motor in de auto hebben /(hadden) en we diverse chiptuningsboxen hadden met onderlinge verschillen. De Ecomotive was in een run (snelweg) altijd sneller, deze bleek met een oude versie SB box te rijden (externe 12V aansluiting) De Polo had een JD box. (En een motor storing) Mijn Faab met een SB box en een Faab met een een "JD"box (wat een SB bleek te zijn).
Omdat we geen appels met peren wilde vergelijken zijn alle boxen in de Polo getest. Er zijn meerdere runs per box gemaakt. De uitdraai heb ik helaas niet (ik zal mijn oud collega vragen of ik deze van hem inscannen mag, zodat ik deze kan plaatsen).
De oude box gaf een groter piekvermogen tussen 2000 en 2500 RPM dan de nieuwe boxen. Daarna nam het vermogen sneller af. Het vermogen van de JD box liep langer door. De andere 2 boxen hadden een min of meer vergelijkbare curve. De één had wat meer hobbels in de curve dan de ander (Verwarloosbaar, aldus Rica). Nadat de motorstoring was verholpen (Op advies van JD de box van 9 naar 6 terugzetten) presteerde de box nagenoeg gelijk als de eerdere meting. Storing bleek vaker te zijn voorgekomen. Te lage brandstofdruk. Inmiddels heeft de oude SB box een software update gehad. De hoge piek gaf volgens SB storingen (noodloop) bij langdurig doorduwen. (Autobanhn en heuvel op werd als voorbeeld genoemd) Hoe deze curve nu verloopt is mij onbekend. Voor ik de SB box plaatste heb ik enkele dagen met een Venturabox en een SB kunnen rijden. Van de Ventura box is geen curve gemaakt. Ik vond de SB box beter presteren dan de Venturabox. (Vermogen kwam pas laat vrij bij de Ventura) Ik heb eveneens met de JD box gereden, en hoewel deze beter presteerde op de uitdraai, heb ik heb verschil niet waargenomen. Meten is weten natuurlijk en de resultaten spreken voor zich, maar.... de slechts marginale verschillen in vermogen heb ik niet waar kunnen nemen. Want we spraken over iets van 5 pk en 20 nm verschil. Wie dat verschil voelt, moet hypersensitief zijn.
En voor de mens(en) die steeds weer bij Mark (JD) gaan huilen: ("Mark, Mark, iemand zegt wat stouts over JD") welke tuner het ook is, ik ben niet voor of tegen.... ik weet dat JD een expert is en daar doe ik niets aan af. Ik vind alleen wel dat we ook transparant moeten blijven. Vraag elke willekeurige tuner of dit marginale verschil merkbaar is.... en zij die eerlijk zijn, zullen allemaal hetzelfde antwoord geven. Stellen jullie deze vragen zelf maar en post uw reacties. Dan is het niet steeds dezelfde die kritsich durft te zijn.

Ik zal slechts de uitdraai plaatsen, zodra ik deze in handen heb, dan mag iedereen de conclusie zelf trekken.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, die Mark is een uiterst talentvol mannetje hoor. En naar ik nu verneem dus ook op het vlak van de psychotherapie! :) Dat had ik nooit achter hem gezocht!
 

LT83

Forumguru
Op een koppel van rond de 200-240nm is 20nm toch een behoorlijk verschil niet?
Ik ging met mijn Octavia toentertijd bij stage 2 van 410 naar 445nm en als je dat merk je zeer sterk, dat is ook circa 10% verschil maar iedereen zal het misschien anders ervaren....
 

Canon-Eye

Forumguru
Op een koppel van rond de 200-240nm is 20nm toch een behoorlijk verschil
Zeker wel, dat moet je wel goed merken.
Maar dat betekent ook dat allerlei draaiende componenten - bij regelmatig aanspreken van dat extra koppel - navenant zwaarder worden belast. Dit roept bij mij dan weer de vraag op in hoeverre die lagers, versnellingsbak, aandrijfassen etc. daarop berekend c.q. tegen bestand zijn, nog afgezien van de extra slijtage die dit sowieso veroorzaakt.

Dus, strikt voor mezelf sprekend: nee dank u, ik laat het wel zoals het is.
Zal ik over een rit van 2 uur misschien 10 minuten langer doen - wat ik niet verwacht, overigens. Nou, èn...? :pardon:

(En als ik ooit heel erg behoefte krijg aan meer power, dán koop ik wel een auto die dat van huis uit aan boord heeft...)
 

Canon-Eye

Forumguru
Mee eens, hoor. Maar voordat "veel mensen" alleen daarop hun beslissing baseren wilde ik op de andere kant van dezelfde medaille wijzen. Vervolgens is het natuurlijk ieders eigen keuze voor of tegen.

In het "opinie-stukje" spreek ik dan ook nadrukkelijk (zoals aangegeven) alleen voor mezelf.
 

mzzls1

Senior Member
Even een update;
Ik rij nu een paar weken met een ventura box ideaal. Helaas moet ie eruit.

Je merkt het tijdens het rijden echt, het scheelt een hoop, trekt net wat lekkerder. Zuiniger is niet heel veel, maar wel iets.

Box moet eruit, omdat de eigenaar weer terug komt van vakantie/zaken reis.
 

Schippersss

Forumguru
Zeker wel, dat moet je wel goed merken.
Maar dat betekent ook dat allerlei draaiende componenten - bij regelmatig aanspreken van dat extra koppel - navenant zwaarder worden belast. Dit roept bij mij dan weer de vraag op in hoeverre die lagers, versnellingsbak, aandrijfassen etc. daarop berekend c.q. tegen bestand zijn, nog afgezien van de extra slijtage die dit sowieso veroorzaakt.

Dus, strikt voor mezelf sprekend: nee dank u, ik laat het wel zoals het is.
Zal ik over een rit van 2 uur misschien 10 minuten langer doen - wat ik niet verwacht, overigens. Nou, èn...? :pardon:

(En als ik ooit heel erg behoefte krijg aan meer power, dán koop ik wel een auto die dat van huis uit aan boord heeft...)
Ik ben wel benieuwd naar een verhaal van iemand die door chiptuning zijn/haar motor in puin heeft gedraaid. Ken er namelijk niet een! Zit toch al heel wat jaren op forums.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wie heeft het nou over "de motor in puin draaien"?
Ik in elk geval niet - ik leg vooral uit waarom ik niet kies voor de zwaardere belasting van lagers etc. vanwege de daaraan verbonden kansen op extra reparatiekosten.
Niet meer en niet minder.
 

Schippersss

Forumguru
Dat zeg ik ook niet.

Men roept altijd dat het chippen slecht zou zijn, maar ik ben wel benieuwd naar zo verhaal waaruit dat blijkt. auto's rollen de fabriek uit met een vermogen die overal ter wereld gehaald moet worden, dus ook in landen met slechte benzine en een laag octaan getal. Hier in Nederland hebben wij goede peut en goed klimaat. Hier wordt door chippers gebruikt van gemaakt en dit alles binnen het veilige marge gehouden.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Dat, plus het feit dat je in veel gevallen ook dezelfde motor met meer vermogen zo uit de fabriek kunt kopen. Theoretisch zal het wel kloppen, maar praktisch zul je er nooit wat van merken
 

mzzls1

Senior Member
Ik ga die box wel missen, ik zal snel gaan sparen.
Ventura heeft een actie, maar wilde het bij jd of celtemp doen. lastig dit, haha
 

scorda

Lid
Ik nheb nog een box van jd in de aanbieding voor een 1.2 tdi mails als je interesse heb voor 300€ mag tie weg
 

Cordoba

Forumguru
Nee, ik (we)heb(ben) de auto('s) niet bij Rica laten chiptunen, we hebben de auto's daar slechts op de vermogenstestbank gehad....

Eerlijk gezeg met afstand de slechtste rollenbank die ik ooit heb gezien. Ik ben er ooit met een meeting geweest, wat opvallende zaken:
- auto's werden slecht vastgezet om te rollen
- de rollen waren zo versleten, dat bij veel auto's de banden slipten op de rollenbank
- bij verschillende auto's werden soms 3-4 man op de motorkap van de auto op de rollenbank gezet, om te zorgen voor voldoende wieldruk op de rollenbank.
Nu was bij die meeting niet het normale Rica(Wateringen) personeel aanwezig, maar de versleten rollen hebben daar niets mee te maken.

30jsdug.jpg
 
Bovenaan Onderaan