H4 of H7 lampen

Waalko Kramer

Forumguru
Wat voor type lampen dimlicht gaat er in de Roomster Fresh 1.2 TSI DSG?
Dagrijverlichting vervangen door helder licht welk type heb ik dan nodig.

En heeft de roomster ook parkeerlicht of standlicht als standaard?
 

hemi24

Forumguru
Pak eens rustig de handleiding erbij dan kun je nalezen welk type lamp(unit) je Roomster heeft.
Er zijn versies met H4 reflectorlampen maar ook met H7 projectorlampen.
Stadslichten (parkeerlicht) zou bij beide versies aanwezig moeten zijn in de vorm van een W5W lampje.
 

Noord26

Forumguru
Dat is vrij makkelijk te zien. H4 is 2 gloeidraden in 1 lamp. H7 is een losse lamp voor groot- en dimlicht. Handleiding is daarin te algemeen en praat over alle opties.

Als je lens koplampen hebt is het altijd h7.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Pak eens rustig de handleiding erbij dan kun je nalezen welk type lamp(unit) je Roomster heeft.

Ik wil het alvast weten zodat ik speciale lampen kan bestellen en aan de dealer overhandig en dat ze bij aflevering er al in zitten!
Maar weet je ook of er parkeerlicht/standlicht in de Roomster zit!
 

Noord26

Forumguru
Je hebt de auto nog niet, ok.. Dan had je deze vragen aan de dealer moeten voorleggen natuurlijk. Parkeerlicht is wettelijk verplicht op een auto, dus ja.
 

EdK

Forumguru
tsja dealer kan het je zo vertellen, dus als het niet in de pdf manual staat gewoon ff langsgaan en vragen
 

peperskoda

Forumguru
De Fresh heeft projectorkoplampen en dus H7. Dagrijverlichting is niet standaard op de Roomster, tenminste niet op de NL uitvoeringen voorzien van het Scout bumper pakket. Als je de lampen wilt vervangen door helder wit licht zonder meteen een Xenonsetje aan te schaffen dan is de Philips extreme +100% een goede optie. Deze heb ik ook in mijn Roomster gemonteerd en ben er erg tevreden mee.
Het parkeerlicht van de Roomster werkt vrij eenvoudig. Bij uitgeschakeld contact zet je de richtingaanwijzer schakelaar omhoog voor verlichting aan de rechter zijde van het voertuig en naar beneden voor de linkerzijde van het voertuig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelfs mijn beide NSU's (Prinz-4L, eind jaren '60) hadden zoiets al - zij het niet via de stadslichten maar met één gecombineerd wit/rood bolglaasje op elk van de beide voorspatborden, waarbij het rechterglaasje met de rode helft naar voren was gemonteerd.
Wat je noemt "oog voor detail" bij de voorlopers van Audi...
 

AGTon

Forumguru
Ik denk dat je er niet slecht aan doet om de lampen te verwisselen. Ik heb zelf de standaard lampen er nog inzitten, en vind de lichtopbrengst toch wel mager. Zit soms echt te twijfelen of ik wel licht aanheb.
 

rikusples

Senior Member
Dit is een topic waar ik ook wat aan heb.
Ik zocht dit ook, kon het niet vinden in de boekjes.
Hartelijk dank.
 

rikusples

Senior Member
Vanmiddag bij halfords in haarlem nog een setje philips H7 extreem + 100% kunnen kopen voor 50%.
Gan ze binnen kort erin zetten.
 

Cordoba

Forumguru
.... Dagrijverlichting is niet standaard op de Roomster, tenminste niet op de NL uitvoeringen voorzien van het Scout bumper pakket.....
:sterretjes:Volgens mij is dagrijverlichting al een poosje verplicht voor elke nieuw geleverde auto, alleen een flink deel van de occasions heeft het (nog) niet.
 

Cordoba

Forumguru
Wat het parkeerlicht betreft: ik denk dat er spraakverwarring is. Wat volgens mij verplicht is, is wat in Nederland vaak stadslicht wordt genoemd, en in Vlaanderen standlichten, waarbij dus zowel links als rechts op de auto verlichting brandt. Parkeerlicht wordt vaak gebruikt, als je de mogelijkheid hebt om slecht aan één zijde (links/rechts) van de auto voor én achter verlichting aan te hebben op een geparkeerd voertuig. Parkeerlicht is (dacht ik) niet wettelijk verplicht, maar zat al op mijn eerste auto (Golfje uit '79).
 

Rallye

Forumguru
En op al mijn Peugeots (de laatste in 1999 aangeschaft, dus wellicht is het inmiddels anders) zat geen parkeerlicht (wel standlicht). Ik heb het altijd typisch iets voor Duitse auto's gevonden. Gebruik het nu wel erg vaak trouwens.
 
Bovenaan Onderaan