Komt Falcon ooit weer terug bij Skoda?

Jewepe

Forumguru
@Falcon
Ik rij sinds een jaar ook in een Seat (in mijn geval een Altea XL) na twee jaar naar volle tevredenheid in een Octavia O2 gestuurd te hebben. En ik moet zeggen, die Seat's zijn helemaal niet verkeerd. Kwalitatief vergelijkbaar met de Skoda's, qua ontwerp geef ik toch een beetje de voorkeur aan de Skoda's. Voor mij is een auto echter een vervoermiddel dat aan functionele eisen moet voldoen, dus het interesseert me eigenlijk helemaal niets waar ik in rij. Als het maar een VAG-product is :jaja: met dieselmotor en DSG-bak. Perfecte combinatie, zeker met tuning van de DSG-dokter/TVS-Engineering :yeah:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Falcon

Donateur
DSG.. die had ik graag inderdaad willen hebben. Had daarom ook de Jetta Hybrid overwogen, maar die was mij echt té prijzig in de lease. (2013 model dan.. ivm 14% bijt.)
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb een eigen zaak, maar rij m'n auto privé en heb dus geen last van bijtelling. Ik betaal mezelf gewoon een kilometervergoeding. Is financieel gezien soms niet handig, maar dat bijtellings-gereken ................ :sterretjes:.

Enne ...............die DSG? Volgende auto gewoon doen! De centen meer dan waard. Dit is m'n derde VAG-auto met DSG en bij mij komt er niets anders op de oprit staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VWim

Forumguru
..., maar dat bijtellings-gereken ................ :sterretjes:.

Iedere zakelijke kilometer noteren om die vervolgens x 0,19 euro te doen is handiger dan 1 x per jaar een administratieve handeling?
Zo moeilijk is het niet hoor. Cataloguswaarde x bijtellingspercentage= extra inkomen in box 1. Verder kun je van al je zakelijke kosten in ieder geval de btw terugvorderen.
 

Falcon

Donateur
Ondertussen tijd voor een update :)

LEON
De Leon heeft wat rare dingen gehad de laatste tijd.

1. In de zomervakantie had ik plotseling een klapband rechtsvoor! Met een gangetje van 80km/u was dat even schrikken. Ondertussen hersteld, niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is geweest.
2. Motorolie moeten bijvullen bij een kilometerstand van 12.721km na melding van de boordcomputer.
3. Vanochtend kwam ik er achter dat een naafdop mist bij mijn velg linksvoor :( .. geen idee hoe dat kan.. maar zal weer een melding maken bij de dealer.
4. Mijn dorpellijst die normaal gesproken oplicht met de letters LEON lijkt niet meer te werken.. ook dit gelijk mee genomen in de melding bij de dealer.

Verder voldoet de Leon nog steeds.. het enige wat ik erg mis is een automaat. De auto heeft voldoende power in de 5 en in de 6 lekker cruisen.

Tijdens de meeting zal er verschillende aanpassingen met VCDS gebeuren.. mooie toevoegingen aan de standaard functionaliteiten van de wagen.

Ook zit ik steeds meer te neigen naar Eibach verenset.


MAZDA
Wat een ruime, stoere en praktische wagen is dit toch. Mijn vrouw maakt altijd gretig gebruik van de wagen met de oppaskinderen. Een paar zaken hebben gedaan:

1. Accu moeten vervangen ivm aanlaten staan van de binnen-verlichting.
2. Bluetooth Carkit geïnstalleerd
3. Motorolie bijgevuld
4. Ruitenwissers vervangen
5. Nieuwe automatten
6. Airco bijgevuld

Ondertussen staan zijn we van 149.100km bij aankoop naar 153.500km gegaan. Maar weinig kilometers maar zoals verwacht.

Door de vele stadkilometers lust de Mazda 2 liter motor wel wat. Gemiddeld 1 op 10. Maar goed dat wisten we :)
 

Falcon

Donateur
Tijd voor een update :)

LEON
Even gewacht totdat de Leon voor zijn 30k-beurt moet met alle kleine dingetjes. Na Sinterklaas gaat hij voor de volgende zaken naar de dealer:

1. Winterslofjes van Bridgestone
2. Dorpelverlichting fixen
3. OXXO Naafdop wordt toegevoegd. Ik heb ondertussen via China SEAT naafdoppen besteld... maar die zitten al 4 weken in een containerschip rond te dobberen ben ik bang :(
4. Interieurfilter stinkt, wordt vervangen
5. 30k beurt

De auto bevalt mij nog steeds prima. Enige wat mij zo af en toe irriteert is het trage navaudio systeem, maar goed.. zolang je Leonneke even 4 km met rust laat dan wil ze plotseling wel goed luisteren (spraakbediening is zeer prettig.. als het werkt!).


MAZDA

Begin november was het tijd voor de APK. Altijd even weer een spannend moment. Helemaal omdat dit voor ons de eerste keer was.

Uiteindelijk bleek er toch een puntje te zijn gevonden. 1 van de draagarmrubbers waren niet helemaal goed meer. Kon in principe nog wel even, maar toch uit voorzorg samen met de andere 3 gelijk laten repareren met een leuke korting. Incl. uitlijnen.

De Mazda heeft verder All Seasons banden er onder, dus verder is hij weer klaar voor de winter. Ik bedenk mij alleen net, als ik dit type, dat ik niet zeker weet of er zomerruitenvloeistof in zit of de winter versie... zometeen even checken :bloos:
 
Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Misschien moet dit ondertussen maar Falcon's autohistorie topic gaan worden onder Meet&Greet :shutup:

Goed, de enige constante is verandering.. dus er gaat weer wat veranderen :tegek:

Over 2 maanden ga ik stoppen bij de klant waar ik nu ben gedetacheerd en nu is er een kans dat ik dichterbij kom te werken. Omdat ik bang ben om dan aan mijn leasecontract nog vast te zitten en de auto veel stil kom te staan had ik het leasecontract van de Leon op het prikbord gezet. Binnen 1 week had ik een collega die mijn Leon wil overnemen :bloos:

Vanaf 1 maart heb ik dus geen Leon meer :pardon: ... Daarna ga ik eerst een maandje carpoolen, OV en met onze Mazda reizen. Even afwachten waar ik geplaatst wordt en dan bekijken of er weer een leasebak moet komen of anders gaan oplossen.

Het is toch een aardige kostenpost zo'n Leonneke (433 netto aan lease en 142 euro aan bijtelling)..

Zal de volgende dan toch weer een Skoda worden? :pieker:
 

micky

Forumguru
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar wat heeft je afstand te doen met wel of geen lease auto als ik vragen mag?
 

Falcon

Donateur
Op dit moment voornamelijk omdat er een kans in zit dat ik misschien zelfs in mijn woonplaats wordt ingezet. Omdat mijn vrouw (gastouder) een prima grote auto heeft, kunnen wij die dan gebruiken voor ook de privé km-ers. Haar auto zal dan van 5000 in het jaar naar waarschijnlijk 10000 in het jaar gaan.

De Leon doet bij mij netto een verschil van 570 euro per maand (netto).. en daar even vanaf gerekend OV/Carpoolen/Afschrijving+extra benzine Mazda... kom ik ongeveer op 200 euro per maand uit.. en dat zou dus dan een besparing per maand van 370 euro opbrengen en als ik in mijn woonplaats wordt ingezet zelf flink meer. Dat vind ik gewoon een flink bedrag die wij op dit moment voor aantal klus-doelen goed kunnen gebruiken.

@Corné de Kluijver: Ik moet toegeven de Fabia III combi lijkt mij wel wat... zeker met de 1.4TDI+DSG+VCDS aanpassing+verlaging.

Ook ben ik mij nog aan het verdiepen in de mogelijkheid om ZZP-er/franchiser te gaan worden.. mijn vrouw is dit al.. dus is wel wat tricky.. maar als je ziet wat het oplevert is zeker interresant. En dan wordt het verhaal natuurlijk ook weer heel anders :)

"Het enige constante in het leven zijn veranderingen" ;)
 
Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Even een update van mijn kant:

1. Leon is sinds zondagmiddag met zijn nieuwe leaser mee.
2. Carpoolen met collega bevalt tot nu toe goed.
3. Er lijkt schot in de zaak te komen om bij een klant in mijn woonplaats te komen.
4. ZZP idee is in de koelkast gezet.

De Mazda gaat binnenkort voor een grote beurt en still going strong.

Let's see what the future brings :D
 

Falcon

Donateur
Daar gaan we weer :D. Door een betere rol verdeling en commerciële redenen is mij gevraagd, door de klant en door mijn werkgever om bij mijn huidige klant te blijven werken. Even slikken natuurlijk, want ik stond klaar om in mijn woonplaats aan de slag te gaan en flink paar centen over te houden.

Maar na een goed gesprek met mijn werkgever (en de nodige centen erbij), ga ik akkoord hiermee.

Dus ik moet weer aan de auto. Dus ik dacht hoppa Skoda.. maar toen kwam de klant nog met een aanbod. Ze boden mij aan dat ik gratis kon parkeren in de garage en opladen van een elektrische auto. :bloos::pieker::pardon::tegek:

Gekke huis hier, want ik moet ook nog vrij snel beslissen want mijn collega gaat wel naar andere werkgever (dus carpoolen kan dan niet meer).

Op dit moment kom ik steeds uit op 1 specifieke auto, die mij het volgende gaat opleveren:
1. 200 euro netto verschil tegen over de Leon die ik reed. (mee gerekend dat ik bij de klant oplaad)
2. Comfort
3. Automaat (DSG!!!)
4. Leuke autotechniek waar ik als ICT-er wel wil ervaren en in wil mee participeren.

Toen kwam ik uit op de E-Golf:

volkswagen-e-golf-front-three-quarters.jpg


Om de opmerking alvast voor te zijn.. de GTE versie is bij mij duurder dan de Leon en dus geen optie. ;)

De e-Golf heeft een range van max 190km en bij stevig doortrappen 130km. Wel gelimiteerd op 140km/u helaas.

Met de nodige VCDS-aanpassingen en misschien nog ee stukje verlaging @Antera denk ik een hele leuke unieke auto te rijden.

Een gratis wallbox is onderdeel van deze auto.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan