Goede occasiondealers voor een superb II ?

andrehj

Forumguru
maar ik heb e.e.a. berekend en het is voor mij al aantrekkelijk vanaf 11.000 km per jaar om te gaan dieselen. En dan heb ik de 1.8/2.0 TSI tegenover de 2.0 TDI gezet ;)

Ik heb mijn omslagpunt-berekeningssheet er nog maar eens bijgepakt, waarin de 1.8 TSI dsg naar de 2.0 TDI (170 pk) dsg wordt gezet, en op basis van deze cijfers (bedragen per jaar):
- Verbruik benzine 6.9 (mijn werkelijke verbruik, iets onder de fabrieksopgave)
- Verbruik diesel 5.9 (met dezelfde factor gecorrigeerd fabrieksverbruik).
- 50 euro extra per jaar aan kosten voor apk en onderhoud voor de diesel
- 22 euro hogere verzekering voor de diesel, door de hogere nieuwwaarde
- 788 euro wegenbelasting voor benzine (Gelderland, 1351-1450 kg)
- 1648 euro wegenbelasting voor diesel (Gelderland, 1451-1550 kg)
- Benzineprijs € 1,574
- Dieselprijs € 1,304
- Gelijke afschrijving

kom ik op een omslagpunt van 29.000 km per jaar.

En dan heb ik dus nog geen extra afschrijving van de diesel meegenomen. BIj een nieuwe auto moet je op de diesel ook nog € 5600 extra afschrijven. Wanneer je dat uitsmeert over 10 jaar, gaat het omslagpunt al naar 46.353 km.

Kortom, ik snap niet hoe je aan 11.000 km komt.

Voor mij persoonlijk ligt het omslagpunt zelfs op 65.000 km, omdat ik hier vlak over de grens voor € 1.44 benzine tank, terwijl het tanken van diesel daar niet interessant is.
 

dirkkroneman

Forumguru
Nou qua verbruik ben ik uitgegaan van spritmonitor en pak dan de wat minder zuinige rijders ;) Dus voor benzine (km/l) 1:10 en diesel 1:13/14. Verzekering heb ik eerlijkheidshalve niet naar gekeken.
 

andrehj

Forumguru
OK, dat maakt al een hoop uit. Deze waarden even ingevuld. 10 l/100km voor de TSI (ik zou niet weten hoe ik zo'n verbruik in NL zou moeten halen overigens) en 7.4 (100/13.5) l/100 km voor de TDI. Verder gelijk aan bovenstaande berekening.
Daarmee kom ik op een omslagpunt van 15.303 km. Als ik ook nog de extra afschrijving op diesel (van € 560 / jr) meeneem gaat het omslagpunt naar 24.500 km.
Beiden nog steeds ruim boven de 11.000 dus.
 

dirkkroneman

Forumguru
Nou zijn waardes van spritmonitor en als je dan praat over €1,709 en €1,30. Kijk maar naar mijn verbruik in het betreffende topic. Ik rijdt nu ca 1 op 9 ;)

Edit: de extra afschrijving vind ik juist onzin, want bij ca 200.000 km krijg je denk ik meer voor een diesel dan een benzine ;)
 

Noord26

Forumguru
Wow.. 1:9? Tuf je met een geblazen 3.6 V6 rond? Hier met een vaak zware rechtervoet (gechipte 1.8TSI) zitten we op 1:12,5 a 1:13,0 gemiddeld. Verbruik van @andrehj is idd niet representatief, maar 1:9 is dat ook niet. Als je uit zou gaan van 1:12,5 voor een gemiddelde 1.8 TSI rijder zit je aardig goed.
 

andrehj

Forumguru
€ 1.709 voor benzine? Waar is dat? De prijzen die ik hierboven hanteer zijn gewoon de huidige prijzen van de lokale Tinq.
Over die afschrijving: Ik heb de berekening gemaakt met en zonder.
Mét is namelijk ook best relevant, omdat ik mijn auto nieuw kocht en er van uit ga dat na een jaar of 12 deze nog 1000 euro op brengt. Die 5600 euro die Skoda meer vraagt voor de TDI zal dan toch betaald moeten worden.
Jij zegt dat je met 200.000 km (en 8 jaar oud?) meer krijgt voor de diesel. Dat is vast ook wel zo, maar is dat ook 5600 euro meer? Ik denk dat dat veel minder is, misschien 1000 euro. Dat verschil zul je toch af moeten schrijven.
 

dirkkroneman

Forumguru
Wow.. 1:9? Tuf je met een geblazen 3.6 V6 rond? Hier met een vaak zware rechtervoet (gechipte 1.8TSI) zitten we op 1:12,5 a 1:13,0 gemiddeld. Verbruik van @andrehj is idd niet representatief, maar 1:9 is dat ook niet. Als je uit zou gaan van 1:12,5 voor een gemiddelde 1.8 TSI rijder zit je aardig goed.
Ehm mijn eigen rijstijl is voor een berekening voor mezelf niet representatief? :pieker: Mijn auto is stage 2 gechipt he, ik rijd veelal korte stukjes maar als ik de auto warm gereden heb mag ik hem graag flink voluit trappen (je koopt nu eenmaal niet een auto met flink vermogen om zuinig te rijden).
 

dirkkroneman

Forumguru
€ 1.709 voor benzine? Waar is dat? De prijzen die ik hierboven hanteer zijn gewoon de huidige prijzen van de lokale Tinq.
Over die afschrijving: Ik heb de berekening gemaakt met en zonder.
Mét is namelijk ook best relevant, omdat ik mijn auto nieuw kocht en er van uit ga dat na een jaar of 12 deze nog 1000 euro op brengt. Die 5600 euro die Skoda meer vraagt voor de TDI zal dan toch betaald moeten worden.
Nou zoals ik al zei :lezen: ga ik uit van 98 ;) En wel van Ultimate. Ik vind dat een benzine (met wat meer vermogen) dat gewoon verdient (behoud van het blok).
Ik heb het nu over een occasion kopen, vind de meerprijs van een diesel nog niet zo gek hoger La van een benzine. Uiteraard ga ik dan niet van dezelfde km stand uit. Ik vind dat je een benzine niet 1 op 1 met een diesel kunt vergelijken qua km stand. Daar ik er van uit ga dat je met een diesel meer (probleemloze) km's kunt/gaat maken t.o.v. het bouwjaar.
 

Noord26

Forumguru
Zelfs als het rendabel voor je zou zijn. Denk je niet dat je een benzine zal missen? Dr gebeurd zo weinig meer met een diesel boven 4000tpm, terwijl een benzine dan pas op gang komt. Gezien het verbruik zoek je graag toeren op en een beetje beleving wat daarmee gepaard gaat. Iets wat een normale diesel (of je moet een 3.0l + uitvoering rijden met dubbele turbo) toch aardig ontbreekt. Even die schop in de rug in het middengebied, maar nooit dat opzwepende bovenin..
 

dirkkroneman

Forumguru
Klopt, maar daar zal ik dan van af moeten stappen. Voorkeur qua beleving ligt ook echt bij benzine, misschien juist wel goed. Word ik wat rustiger van zo'n S2 icm een diesel blok :)
 

Octavia32

Forumguru
Nou daar wil ik ook wel wat over zeggen. Als je een occasion koopt dan liggen zowiezo het omslagpunt dichter bij elkaar. Ik kocht destijds een O2 diesel (2.0)om deze daarna te laten chippen ik wilde wel het benzine gevoel behouden namelijk en dat is vooral door de koppel toename behoorlijk gelukt. Nu ik overgestapt ben naar een Superb ben ik terug gegaan naar benzine omdat een superb diesel het omslagpunt namelijk groter maakt vanwege de MRB.
 

Octavia32

Forumguru
Heb ik ooit een laguna 2 gekocht, aardige lui daarzo kon daar ook mijn O1 20v inleveren om na de hand hem bij ab mulder te koop zien staan. Maar goed daar is keus genoeg. Zijn ex lease modellen
 
mmmm lekker dan ben ik aan onderhandelen en wilde as dinsdag proefrit maken is die witte suberb ineens verkocht !
 
Bovenaan Onderaan