Versnelling wil soms wel, soms moeilijk en soms helemaal niet in de 1ste

FabiaFrans

Senior Member
Hallo, ik ben nieuw hier en zal ik mij en mijn auto even voorstellen. Mijn naam is Frans, ik ben 52 jaar en woonachtig te Amsterdam. Mijn zoon heeft mij zo'n 5 jaar geleden op het spoor gezet van de Skoda Fabia.

Het is een zwart metallic Fabia MPI 50 KW, AQW uit 2001. Mijn karretje heeft inmiddels een 176 Dkm op de klok staan.
Er zijn zo de gebruikelijke issues (spookslot in bestuurders deur, dreunende blower in hoogste stand, een keer een gebroken raammechaniek, CC die af en toe uitvalt etc.) die allemaal wel langs zijn gekomen in dit Forum.

Het probleem van mijn Fabia'tje is, zoals de titel doet vermoeden, redelijk serieus en voor mij als relatieve leek ook behoorlijk verontrustend. Zeker gezien de kosten die dit met zich mee zou kunnen brengen.

Anyway, een 3 maanden geleden had ik dus een gebroken kabel in het bestuurders ruitmechaniek. Ik ben naar een garage geweest en deze heeft een nieuw mechaniek ingezet. Omdat mijn APK er aan zat te komen, heb ik de auto ook meteen laten keuren bij hem. Toen ik de auto ophaalde vertelde de monteur dat hij ook een vastzittende remdruk verdeler gangbaar had gemaakt.
Sindsdien heb ik problemen met het vanuit stilstand inschakelen van de 1ste versnelling met name als de motor op bedrijfstemp. is heb ik de meeste problemen. Nu het weer iets kouder is gaat het schakelen iets beter. Nu heb ik inmidddels het halve internet afgestruind om te achterhalen wat dit probleem is.

Ik heb de indruk dat nog vóór de pook daadwerkelijk in de 1ste springt wordt tegen gehouden. Namelijk als ik de pook naar voren duw en geblokkeerd wordt kan ik rustig nog mijn koppeling loslaten zonder dat de tanden gaan poetsen. De andere versnellingen gaan soepel vooruit en terug. Er zijn geen onaangename geluiden tijdens het ontkoppelen en schakelen. Ook bij de 1ste niet, als tie in 1 springt dan is dat zonder gekraak of geknars. Ik heb de versnellingsbakolie vervangen en geen metaaldelen gevonden in de oude olie. De auto gaat ook niet rollen in de 1ste bij stilstand. Ik heb de schakelpook bekeken en kan daar niets in ontdekken. Loopt de plastic bal in een plastic lager?
Ik ga straks terug naar de garage en ga hem vragen of dit probleem iets te maken heeft met slecht ontluchten van de koppeling. Klopt het dat de koppeling werkt op de remdruk? Weet iemand meer te vertellen over dit probleem?

met groet

Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

milanseegers

Forumguru
Welkom. De druk en vloeistof van de koppeling komt inderdaad uit het 'remsysteem'. Deze houden dus verband.
De koppeling ontluchten kan via een nippel op de remcilinder als ik mij niet vergis.

Ik heb niet veel verstand van versnellingsbakken maar wellicht is het zo dat door een niet volledig ontkoppelde koppeling de ingaande as draait en de eerste versnelling niet vrijgegeven wordt?
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom Frans!

Ik zou als eerste even contact zoeken met de garage waar je geweest bent en het verhaal daar uitleggen. Als het een beetje service gericht bedrijf is, kun je waarschijnlijk wel wat nazorg / onderzoek laten doen.
Als het inderdaad een kwestie van ontluchten is zullen ze daar vermoedelijk ook niet al te moeilijk over doen.

Succes in ieder geval!
 

FabiaFrans

Senior Member
Dank voor alle reacties.
Ik ben zoals ik vermeldde naar de garage terug geweest. Daar werd geconstateerd dat één van de kabels naar de versnellings hevel opnieuw moest worden afgesteld. Hij kwam zogezegd "niet lekker voor zijn 1". Probleem is opgelost nu en Vakgarage Wester te Grootebroek heeft dit kosteloos voor mij gedaan. Ik hoop niet dat ik nu reclame hebt gemaakt.

groet Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Antera

Donateur
Mooi dat het opgelost is het leek me een klein beetje op ene wat minder wordende koppeling maar als het mechanish opgelost is dan was mijn diagnose onjuist.
 

Octavia32

Forumguru
Goed opgelost en fijn dat je garage het zonder kosten voor je heeft opgelost. Zulke dingen geeft vertrouwen in waar je jouw auto in onderhoud hebt. Daarbij een beetje reclame kan geen kwaad en doet je garage ook goed.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zat al te twijfelen over afstellen van de versnellingsbak (in feite afstellen van het mechanisme tussen de pook en de echte versnellingsbak), maar las dat het al is opgelost. Het is niet onmogelijk dat de monteur bij de vorige reparatie onbedoeld het schakelmechanisme ietsje verbogen/verschoven heeft. Op zich geen probleem zolang je het met opnieuw afstellen op kunt lossen. (je hoeft dus ook niet bang te zijn voor meer kans op schade/problemen in de toekomst)
 

Erik_NL

Forumguru
Ik ben zoals ik vermeldde naar de garage terug geweest. Daar werd geconstateerd dat één van de kabels naar de versnellings hevel opnieuw moest worden afgesteld. Hij kwam zogezegd "niet lekker voor zijn 1". Probleem is opgelost nu en Vakgarage Wester te Grootebroek heeft dit kosteloos voor mij gedaan.
Na eerste lezing van dit nuttige draadje heeft onze dealer Korterink De Lichtmis er onze Fabia tijdens een jaarbeurt op nagekeken. Die kon toen niets vinden.

Grootebroek ligt voor ons niet direct naast de deur (vanuit Amsterdam is dat trouwens evenmin het geval ...), en het euvel viel niet zo op omdat er eigenlijk nooit afstanden van > 70 km of stadsverkeer mee werden gereden. Daarmee raakte dit thema (bij ons) op de achtergrond.

Gisteren boden wij de Fabia voor inruil op een Citigo aan bij A-Point Amsterdam - 130 km - Het inruilaanbod was 300 € lager dan Martin Schilder ongezien had gedaan en 500 € lager dan een vakgarage dichter bij huis, met de opmerking dat onze Fabia zo moeilijk in de eerste versnelling was te krijgen. Daar kon ik niet omheen, want het was onderweg steeds erger geworden naarmate we stop & go dichter bij Amsterdam kwamen.

Je zou verwachten dat de oplossing van Vakgarage Wester algemeen bekend moet zijn. Onze Skoda-dealer heeft hier een steek laten vallen.
Wellicht zijn er anderen mee geholpen dat dit draadje nog eens onder de aandacht komt.
 

FabiaFrans

Senior Member
Heb inmiddels mijn mening fors herzien over Vakgarage Wester, te Grootebroek. Ik wilde mijn koppakking laten doen vanwege lekkage koelvloeistof. Na een jaar en 600 euri's lichter wordt ik door een gewone kwikfit garage op de hoogte gebracht dat hij denkt dat de kop nooit gevlakt is. Door een bevriende garagist laten checken. Vakgarage Wester heeft een staalborstel gehaald over de kop en een nieuwe pakking ertussen gepropt. Kosten 600 euri's

Moraal van dit verhaal: Ga nooit naar Vakgarage Wester te Grootebroek.
 

FabiaFrans

Senior Member
Als die gevlakt is dan is die ook aan de buitenkant volledig gereinigd. Okay dat is natuurlijk niet een volledige garantie maar als een kop gevlakt moet worden wil je geen vuil uitsmeren tijdens het vlakken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan