Hoog olie verbruik 1.8TSI

andrehj

Forumguru
Oliepeil gaat beter :D
Oliepijl kan ook:
oliepijl.jpg
:maakmegek:
 

Tupel

Lid
Dit lijkt hetzelfde probleem als ze al bij verschillende Audi's hebben gehad. Kan ik hier verder nog iets mee?
 

canth

Actief lid
Ik heb precies hetzelfde probleem met een 1.8TSI/DSG. Wagen is oktober 2010 op kenteken gezet. Het olieverbruik bleef binnen de perken tot ongeveer 150.000km. Nu zit ik op ongeveer 180.000km en moet om de 1.5 tankbeurt (~1000 km) een liter olie bijvullen. Ben maar gestopt met long-life olie, dat is zonde geld, na 4/5K km is alle olie toch vervangen. Ik krijg overigens binnenkort een nieuwe lease-auto en maak er dus geen probleem van. Voor de rest loopt de motor als een zonnetje.
 

Tupel

Lid
Vandaag weer een telefoontje gehad. Zij gaan niet zelf een revisie uitvoeren dus hebben ze geprobeerd wat informatie in te winnen over dit probleem.

Zelf zeggen ze dat Skoda (VAG eigenlijk) nogal geheimzinnig over dit soort problemen doet en dat ze niets los willen laten over mijn type motorblok op dit punt. De garage heeft nu één en ander uitgezocht en via een bedrijf in Duitsland misschien gevonden wat het probleem is. Dat zou dan zijn (als ik het goed begrepen heb) dat de zuigers niet helemaal de juiste maat hebben en ietsjes kantelen en daardoor een deel van de zuiger (denk ik, of de cilinder) ovaal wordt waardoor er olie tussendoor vloeit dat dus weer verbrand.

Nu willen ze met een motor revisie bedrijf erbij gaan kijken in de motor (ben de auto weer een dag kwijt dus) of dit ook daadwerkelijk is gebeurd. Mocht dat zo zijn dan moeten ze zuigers speciaal laten maken in Amerika die wel kloppen en deze erin plaatsen. De cilinders worden dan ook gehoond. Dan zou ik de auto alweer 10 werkdagen kwijt zijn...

Een beetje vreemde situatie. Maar we wachten dus maar weer af.
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Nu willen ze met een motor revisie bedrijf erbij gaan kijken in de motor (ben de auto weer een dag kwijt dus) of dit ook daadwerkelijk is gebeurd. Mocht dat zo zijn dan moeten ze zuigers speciaal laten maken in Amerika die wel kloppen en deze erin plaatsen. De cilinders worden dan ook gehoond. Dan zou ik de auto alweer 10 werkdagen kwijt zijn...

Een beetje vreemde situatie. Maar we wachten dus maar weer af.

Zuigers speciaal laten maken in Amerika lijkt mij wel heel vreemd, dit zijn gewoon normale VAG onderdelen.
Alhoewel als de cilinders uitgehoond worden krijg je overmaatse zuigers kom je al een beetje tegen de 1800cc+.Daarom begrijp ik ook niet waarom er niet met zuigerbussen wordt gewerkt deze bussen die vervang je gewoon en zet gewoon de zuigers terug met nieuwe zuigerveren.

Zuigers CDAA blok.jpg

Hoe dan ook dit blijft een interessant onderwerp, succes met de verdere ontwikkelingen.
 

Schippersss

Forumguru
Dat de zuigers te klein zijn bij de 1.8 tsi motoren heb ik pas ook gehoord van iemand. Vond het toen een raar verhaal maar dat wordt nu toch wel bevestigd.
 

Beun12

Forumguru
Heb gelukkig hier nog geen olie probleem ondervonden, maar
als ik dit zo leest is het wel een aandachtspunt.

(1.8 TSI met 95.000 km bj 2010)
 

turboturbo

Forumguru
Interessante materie, zeker als VAG daar zo geheimzinnig over doet.
Als er een productiefout in de orde van te kleine cilinderbussen aan de orde is, is daar misschien ook wel reden toe (om dat te willen verzwijgen)
 

Tupel

Lid
De auto is weer bij de garage geweest en ze hebben nu in de motor gekeken (met een camera denk ik). Het blijkt inderdaad zo te zijn dat er slijtage is aan de cilinders door het horizontaal heen en weer bewegen van de zuigers. Ik heb nu een afspraak staan in januari. Dan gaan ze de kop eraf halen en beslissen of het een revisie wordt of een nieuw blok (het laatste is sneller, het eerste is voor hun goedkoper).

Over de geheimzinnigheid. Wat ze mijn verteld hebben is dat PON de auto's goedkoper heeft willen inkopen en daarmee een bepaalde garantie niet meer heeft bij de fabriek. Hierdoor is er ook weinig coulance o.i.d. voor dit probleem (ik meen tot 100k kilometer nog wel wat) en houden ze verder hun mond erover.
 
Laatst bewerkt:

Tupel

Lid
Zo, het heeft even geduurd, maar hier dan een update.

De auto is 12 januari naar de garage gegaan. Het heeft uiteindelijk 3 weken en een dag geduurd voor ik hem weer terug had. Dat is natuurlijk vervelend, maar als het probleem opgelost is ben ik wel tevreden. Vervangend vervoer heeft me niet veel gekost gelukkig (wel erg klein -> Fiat 500!).

Wat hebben ze gedaan:
Het motorblok is er uiteraard uit gehaald en geïnspecteerd door een motor revisie bedrijf. Conclusie, lichte schade aan de cilinderwanden en de olieschraapveren werkten niet goed. Hoe het precies allemaal technisch zit weet ik niet echt, ik ben dan ook geen automonteur.

Ze hebben de zuigers schoongemaakt en opgestuurd naar een bedrijf in Amerika om ze te laten aanpassen waardoor het probleem met het olieverbruik opgelost zou zijn. De cilinders zijn gehoond en ze hebben overmaats zuigerveren op de zuigers geplaatst zodat deze niet meer heen en weer kantelen waardoor de slijtage aan de cilinders schijnbaar ontstond.

En nu?
Nu is het weer 1000km test rijden en terug naar de garage voor een check. Ik hoop uiteraard dat het probleem nu gewoon echt verholpen is (ook over 100k kilometers nog steeds). De auto loopt erg soepel moet ik zeggen. Ook de lichte ratel die ik had met starten is er niet meer. Sowieso erg fijn om weer in deze verder heerlijke en ruime auto te kunnen rijden (na drie weken in een Fiat 500 gereden te hebben, wat niet fijn is met een zoontje van bijna 1). Het vermogen was weer even wennen (in positieve zin) :)

Afwachten dus! Morgen een ritje naar Zwolle en terug. Even kijken hoe dat gaat.
 

Beun12

Forumguru
Hopelijk is het probleem nu definitief verholpen.
Ik hoop dat ik deze klachten met m'n 1.8 TSI niet krijg. :thinking:
 

Highway

Forumguru
Hm, Amerika? Lijkt me ook een beetje ver weg ja - vooral omdat het een auto met Duitse onderdelen is.

Ik ben erg benieuwd wat ze aan de zuigers gedaan hebben. Het klinkt een beetje wat ik met mijn 1.6 vvti Toyota (uit 2000) heb gehad.

Zoals ik het probleem heb begrepen:

Daar was het ook een combinatie probleem: de zuigerveren waren niet goed - blijkbaar een verkeerd materiaal gebruikt. Tevens waren de olie afvoergaatjes in de zuigers te klein.

Omdat de moderne motoren snel warm moeten worden om zo minder te vervuilen, wordt het flink warm bij de zuigers. Indien je olie van mindere kwaliteit gebruikte, ging de olie verbranden door de temperaturen.

Hierdoor kreeg je koolafzetting. Dit ging in de retour gaatjes van de zuiger zitten, waardoor de olie niet afgevoerd kan worden. Hierdoor werd er meer olie verbrand. Resultaat - ook de zuigerveren gingen vast zitten. Was dit erg genoeg, ging je cylinder ovaal slijten wat het probleem alsmaar verergerde.

Toyota heeft het toen aangepakt door 2x zoveel en grotere olieretour gaten in de zuiger te maken, en de zuigerveren van een ander metaal gemaakt.
 

Tupel

Lid
Het moest volgens hen ik Amerika omdat ze in Nederland deze aanpassingen niet doen met een draaibank. Kan het me ook niet echt voorstellen maargoed. Zij doen voor de Audi 2.0 tfsi blokken ook zaken met dit bedrijf voor nieuwe zuigers.

Wat ze precies hebben aangepast weet ik ook niet echt, maar het verhaal van @Highway leek het wel op in ieder geval. Voorlopig rijdt de auto nog prima, alleen met koude start had ik in het begin dat de auto een beetje 'hobbelde' alsof er een cilinder niet mee deed, maar na een paar meter gereden te hebben was dat weg. Dit lijkt nu helemaal weg te zijn... Kan ook wel weer een bobine zijn die niet helemaal lekker is. Daar zijn er in een half jaar tijd ook al 3 van vervangen (waaronder 2 maal dezelfde...).

We zitten nu op 600 km dus nog 400 te gaan. Van het weekend ritje op en neer naar Zwolle vanuit Waddinxveen waardoor dit een beetje meer opschoot.
 

Tupel

Lid
Weer een update: Olieverbruik na 1000 kilometer is nihil en hopelijk blijft dit zo. Minpuntje is alleen dat bij een koude start het soms wat langer duurt voor de motor daadwerkelijk start en hij onrustig loopt. Staat nu weer bij de garage en de compressie blijkt niet goed te zijn bij een koude start... Helaas de auto dus weer even kwijt :(
 
Bovenaan Onderaan