Voorstellen

Hallo,

Ik ben Marcel, kom uit de Hoeksche Waard en heb 2 dagen geleden de sleutels van mijn splinternieuwe Octavia Combi Businessline/Greenline in ontvangst mogen nemen.

Dit is mijn 2e Octavia, in 2010 heb ik mijn eerste Octavia (Combi 1.6 Tdi Elegance) in ontvangst mogen nemen maar nadat deze in juli 2013 al voor de 4e keer goed aan de achterkant geraakt was kreeg ik van de leasemaatschappij te horen dat deze total loss was.

Sindsdien heb ik een aantal auto's 'uit de pool' gereden maar mocht in mei eindelijk weer een eigen auto bestellen. net als een ander lid op dit forum ook gekeken naar de Volvo V40 maar toen bleek dat ik alleen met mij hoofd onder een hoek van 30 graden achter het stuur kon plaats nemen zijn we maar naar de Skoda dealer doorgereden.

Proefrit gemaakt en helaas moeten constateren dat de nieuwe versie net als mijn vorige Octavia wel heel soepel doorveert aan de achterzijde (heeft me al een fietsendrager gekost en met de caravan op de kogel neem je iedere drempel mee). Maar verder de vertrouwde wegligging en pittige 1.6 Tdi.
Omdat deze in de 14% categorie valt (mijn vorige was 25%) had ik wat ruimte om mezelf te verwennen met wat extra's:

- Technology packet
- Travel packet
- Licht pakket
- Lane assist
- Zilverkleurige dakreling en chromen raamlijsten
- Sunset
- 8 inch Columbus
- Chrystal 17" velgen
- Trekhaak en dan toch maar die hulpveren set

Ik zou 'm in week 36 krijgen maar door problemen met het technology pakket werd dit 43.
Uiteindelijk dus week 44.
Ik ben er weer erg blij mee en hoop dat ze de komende 4 jaar de achterkant nu met rust laten.

20141031_102400-jpg.31733


Marcel
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Welkom Marcel, bedankt voor je voorstelling en veel schadevrije en plezierige km's met je kersverse O3 toegewenst!
 
@Cordoba

Wat bedoel je?
Ik verwacht met een verlagingsset dat ik nog eerder de grond raak.
Bovendien heeft de dealer dit geadviseerd i.v.m. de caravan.

Marcel
 

CDK

Forumguru
@Marcel S het lijkt tegenstrijdig, maar @Cordoba heeft wel een punt, door de andere veerkarakteristiek van de verlagingsveren (progressief) zakken deze minder door, waardoor je in de praktijk met verlagingsveren zoals een Eibach Pro kit beter af bent als met de standaard veren, bovendien is het weggedrag stabieler met verlagingsveren ten opzichte van hulpveren.
 
@Corné de Kluijver

Bedankt voor de uitleg.
Maar zoals ik bij mijn voorstellen al aangaf rijd ik een lease auto en dan zijn niet alle opties beschikbaar.
En zo te lezen is dit niet iets dat 'af dealer' te leveren is.
Dus moet ik het doen met wat de leasemaatschappij wel 'toestaat'.
 

CDK

Forumguru
@Marcel S, ook de dealers leveren deze kits, je moet alleen goed dubbel checken of ze het juiste type er onder monteren ;)
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba

Wat bedoel je?
Ik verwacht met een verlagingsset dat ik nog eerder de grond raak.
Bovendien heeft de dealer dit geadviseerd i.v.m. de caravan.

Marcel

Jouw redenatie (of die van de dealer) lijkt logisch, maar de praktijk is anders. Door een verlagingsset wordt niet alleen de auto verlaagd, maar (als je het goed doet) veranderd ook het veergedrag. Als je bijvoorbeeld van een drempel afrijdt, zal op het moment dat de achterwielen net van de drempel af zijn, de achterkant nog wat verder inveren, met kans dat de achterkant (trekhaak, achterbumper ofzo) de drempel raakt bij het inveren. Bij een verlagingsset, is dat inveren veel minder en heb je dus kans dat een standaard auto bij het afrijden van een drempel, de drempel wel raakt, en een verlaagde auto niet. Ook als je op het forum gaat zoeken, zijn er meerdere mensen met diezelfde ervaring, dus het is niet alleen een theoretische mogelijkheid.

Het lijkt in eerste instantie heel onlogisch, maar een verlagingsset, kan dus evengoed jouw probleem oplossen. Dit alles in natuurlijk wel afhankelijk van welke auto, welke belading, kogeldruk op de trekhaak enz. Het is dus geen 100% zekerheid vooraf, dat is tegelijk ook het grote probleem.
 
Bovenaan Onderaan