Het VWE onderzoek

Waalko Kramer

Forumguru
Het VWE onderzocht de APK’s van de twintig populairste merken van ons land en keek daarbij onder andere naar het aantal afkeurpunten bij auto’s van 4 tot 10 jaar oud. Daarbij scoorden vooral Renaults opvallend slecht met liefst 10,1 punten. Toyota’s scoren het best met slechts 1,5 afkeurpunt, gevolgd door Mazda, Nissan en Suzuki. Kortom de Franse daar moet je van af blijven en de VAG merken zijn hard op weg om bij de Fransen aan te sluiten. Mooi vergelijk van de RDW, een prima kwaliteits meter.


Skoda staat op de 16e plaats met 3,7 afkeurpunten.

Als je dat zo ziet dan is Skoda toch de beste van de VAG-groep.
 

Bijlagen

  • autotest.jpg
    autotest.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 50

Hetzer

Forumguru
Skoda in ieder geval het beste VAG merk.
Al zegt zo'n test ook niet veel, zaken zoals versleten ruitenwisser bladen en versleten banden zijn ook apk afkeur punten, toch??
En deze zullen er ook wel tussen zitten
 

Havana

Forumguru
Vreemd resultaat. Nissan en Renault delen toch ook veel techniek en staan ver uit elkaar. Zelfde verhaal als Seat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik combineer de APK van onze 10 jaar oude en tegenwoordig weinig meer rijdende Twingo altijd met een voorjaars-kleine beurt. Dan heb je vanzelf dat gedoe niet want eventuele lampjes en banden en andere problemen zijn dan al gesignaleerd en zonodig opgelost. En de keuring is dan ook nog gratis, op de afmeldkosten na.
Maar ja, wie qua onderhoudskosten voor een duppie op de eerste rang wil zitten loopt de kans verkeerd uit te komen...
 

jalex_h

Forumguru
Zegt me geen bal. Mijn vrouw is nu aan haar tweede Clio bezig, staat inmiddels bijna op een ton en de eerste heeft ze naar de 2 ton gereden. Bij elkaar hebben die twee minder problemen gehad dan mijn Superb en Touran bij elkaar. Maar ja, de Touran heeft 1 keer APK gehad en het is nog maar de vraag of de Superb zijn eerste APK mee gaat maken terwijl ik er nog mee rij dus die kom je in de APK-statitistieken nauwelijks tegen.
 

MarcoO2

Forumguru
Skoda in ieder geval het beste VAG merk.
Al zegt zo'n test ook niet veel, zaken zoals versleten ruitenwisser bladen en versleten banden zijn ook apk afkeur punten, toch??
En deze zullen er ook wel tussen zitten
Tuurlijk zitten die er ook tussen. Maar dat geldt voor ieder merk, dus in die zin beïnvloed dat dit resultaat niet.
 

Ron_2

Senior Member
Precies, Marco.
Je was me net een paar minuten voor.
Onderzoeken van de consumentenbond naar betrouwbaarheid van auto's laten een vergelijkbaar beeld zien.

De kreet "Duitse kwaliteit" uit de reclamespotjes neem ik ook met een korrel zout want de Duitsers staan er weliswaar iets beter voor den de Fransen maar kunnen niet tippen aan de Japanners.
Ook onze Jeti heeft al wat mankementjes gehad die hij gezien de leeftijd en lage km's niet hadden mogen hebben.
Het is goed opgelost door de garage en eventuele kosten zouden toch voor de leasemaatschappij geweest zijn, maar overnemen aan het einde van de leaseperiode doen we niet, we denken daarna zelf een (kleinere) Japanner te kopen.
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem met dergelijke onderzoekjes is dat ze veel te oppervlakkig zijn, een leeg ruitensproeier tankje kan net zo goed een afkeurpunt zijn als een doorgerotte bodemplaat, maar daar maakt zo'n onderzoekje geen verschil tussen. Een andere reden dat auto's met dezelfde techniek toch heel anders kunnen scoren, kan liggen aan totaal andere berijder van de auto (bijv. door ander imago, of andere prijsstelling): de één is heel precies met zijn auto en wil alles tiptop in orde hebben, de ander onderneemt pas actie als ie echt niet meer rijdt.

Een ander punt waarom het onderzoek waardeloos is: je kun niets zien over de leeftijd en aantal km's van de auto's in het onderzoek, daar kan ook nog wel eens veel verschil in zitten.
 

Hetzer

Forumguru
Tja is ook een punt, bij vw, audi en skoda zullen wel wat meer ex lease auto's (dan bijvoorbeeld suzuki / toyota ) bij zitten, met wat meer dan een gemiddeld kilometrage.

Persoonlijk verbaasd het mij altijd, dat er nog zoveel vooroordelen zijn..
Italiaanse auto roesten echt niet meer dan gemiddeld, Skoda is geen Oostblok barrel meer.. en Japanners degelijk en altijd betrouwbaar ????
Heb zelf in mijn kennissenkring recent een 4 tal negatieve ervaring met een Yaris, Aygo, Avensis en een Nissan Pathfinder
Allemaal relatief jonge auto's met grote problemen zoals versnellingsbak, airco en elektronica problemen...

Echt zegt imho helemaal niets :laugh:
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Ook even rekening houden dat VAG auto's vooral Audi en VW ook iets vlugger van eigenaar veranderen en nogal populair zijn in tuningsmilieu's die het technisch misschien niet altijd goed doen vb die allerlei boxen op internet kopen enz. Correct onderhoud is soms ook ver te zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat dit voor (oudere) Seats evengoed geldt, maar wat dacht je van alle door petjes getunede Civics, om maar iets te noemen? Maar dat is dus ook precies wat ik bedoelde: bepaalde merken/modellen hebben een bepaald imago, en vaak het daarbij behorende publiek.
 
Bovenaan Onderaan