Welke velgen aanschaffen

lovely305

Forumguru
Domme vraag waarschijnlijk maar ik kom er echt niet uit!

Ik heb heel goedkoop een setje winterbanden kunnen kopen.
165/70 R14 met 7,5 mm profiel.

De stalen velgen waar ze omheen zitten passen niet.
5 gats:banghead:

Nu zoek ik me suf naar velgen, maar ik snap er niks van!!!:arghh:
Waar moet ik op letten??
 

CDK

Forumguru
aah dat is vervelend! :(

Je moet letten op de steekmaat volgens mij is dat bij de Citigo 4 x 100
De inchmaat R14 in jouw geval
Vervolgens de ET waarde dat zit op ongeveer 35, mag max 5 mm afwijken.
En je naafgat van 57.1 mm.

Dat was het zo ongeveer wel ;)
 

EdK

Forumguru
En ga je nu voor een compleet nieuwe set kijken ( 2e hands ) of alleen nu voor stalen velgen en zet je de banden over van de verkeerde velgen naar de straks goede die je gaat vinden ??

Denk dat je de verkeerde velgen ook wel weer op MP kwijtraakt voor leuk prijsje
 

EdK

Forumguru
@lovely305 email eens met de volgende toko http://www.bandenservicevandenenghel.nl/ en vraag een prijs op voor nieuw en of ze tweede hands hebben liggen !
Heb mijn velgen met winterbanden daar ook vandaan en is misschien een half uur rijden voor je maar voor mij scheelde het met de Yeti tov de dealer een ruime 400 euro toendertijd

De kwikpit en euromeesters kunnen niet tegen zijn prijzen op al stunten ze dan met hun prijzen.

Wie niet waagt die niet wint.
 

EdK

Forumguru
Zou gewoon emailen als eerste met ze, heb ik toendertijd ook gedaan en in algemeen heb je dezelfde of de dag er op al een antwoord van ze.
Althans dit was bij mij het geval.

@Rosinfield heeft volgens mij ook goede ervaringen met hun toen hij nog in Henk reed ( henk was zijn Yeti )
 

lovely305

Forumguru
Ik ga eerst even op mijn werk neuzen...personeelskorting is ook niet verkeerd ;)
Mocht ik dat te duur vinden dan ga ik achter jouw tip aan EdK:bloemen:
 

EdK

Forumguru
Tsja als de korting de inkoopsprijs van de werkgever is zonder verdere toeslagen dan kan daar bijna geen winkel tegenop.
Succes verder en we lezen het wel hier......

Maar je weet dat het een zomerse winter word dit jaar !!??
 

EdK

Forumguru
Winterbanden zijn afgelopen winter niet op de Yeti gemonteerd geweest.
En staan dus lekker in hun lange zomerslaap in de schuur op de standaard.
Afgelopen winter ( zomer ) dat ik dacht nu word het tijd om ze te wisselen gaven de weersvoorspellers door dat de temps weer omhoog gingen in 2 of 3 dagen en dus was het weer niet nodig om ze te wisselen.
En het beetje sneeuw wat er is gevallen was volgens mij alleen in het friese en wat er boven ligt, en tsja daar mag ik niet komen met mijn hollandse paspoort....
 

Cordoba

Forumguru
@lovely305 Alleen andere velgen is misschien niet de goedkoopste oplossing: voor het overleggen van de banden, ben je inclusief nieuw ventiel (vaak geen overdaad) en balanceren iets van 15-20 euro per band kwijt. Dat betekent dat je een stel goedkope velgen moet scoren om dat terug te verdienen.

Overigens is steek 4x100 gewoon de oude VW-standaard, dus mogelijk dat je die stalen velgen ook vind op een sloperij (zoeken op VW, Audi, Seat, Skoda), dan moet je nog wel even de ET waarde en diameter(14") in de gaten houden, de naafgatdiameter is bij vrijwel alle VAG-modellen sinds de jaren 70 gelijk gebleven.

Linkje om te zoeken (zoek wel naar demontage auto's, niet op schadeauto's) of anders deze, zoeken naar onderdelen is meestal duurder en werkt lang niet altijd goed.
Overigens kun je bij het vinden van een geschikte donorauto het beste eerst even contact opnemen met de sloperij om te checken of de wielen nog niet verkocht zijn, en of ze in orde zijn (en niet bijv. 1 wiel beschadigd bij aanrijding). Eventueel kun je ook nog 4 reservewielen pakken: dat is eigenlijk altijd een stalen velg.
 

Cordoba

Forumguru
Gevonden mogelijke donorauto's:
- nr 1 (in Ede)
- nr 2 (in Blokker NH)
- nr 3 (ook in Ede, ander bedrijf dan nr. 1)
- nr 4 (Zutphen)
- nr 5 (Zwaanshoek, in de buurt van Schiphol)
- nr 6 (ook Zwaanshoek, zelfde bedrijf)
- nr 7 (Ede zelfde bedrijf als nr. )
- nr 8 (Blokker NH)
- nr 9 (Almere, wel even ETwaarde en de diameter checken)
- nr 10 (ander bedrijf in Almere, wel even checken of alles past)
- nr 11 (zelfde bedrijf als 10, ook alle maten checken)
- nr 12 (zelfde bedrijf als 10, ook alle maten checken)

Lijkt voorlopig genoeg om mee aan de slag te gaan.
 

lovely305

Forumguru
@Cordoba Wauw, jij hebt er werk van gemaakt! Thanks!:thumbsup:

Het overleggen, balanceren etc. doe ik gratis samen met een collega.
Dat zal geen extra kosten geven.

Ik had gisteren ook al een mailtje gestuurd naar de sloop in Almere, maar nog geen reactie.
Ik vond deze velgen in Almere er echt niet uitzien trouwens.:stop:
 

Cordoba

Forumguru
Even kijken wat je wil en wat er kan, mogelijk kan je ook goedkoop een paar lichtmetalen velgen scoren.

Wat sloperijen betreft: mijn ervaring is dat bellen vaak beter werkt dan mailen (de meeste autoslopers hebben nog een ouderwetse instelling), maar ook per telefoon maken sommigen er een rommeltje van.
 
Bovenaan Onderaan