Lekkage (achter) Fabia II

Sk_Hans

Forumguru
De Fabia van mijn vrouw heeft al een tijdje last van lekkage. Het betreft een Fabia II 1.4 16v van 2009. De auto heeft geen zonne/panorama dak oid.

Een hele tijd geleden hadden we er heel af en toe last van dat er in de kuip van het reservewiel water stond. Ik heb dat een paar keer weg laten lopen door de rubbers in de bodem even te verwijderen. Na twee keer vond ik dat wel genoeg en heb in elke rubber een klein gaatje geboord. Sindsdien nooit meer last gehad van water in de reservewiel kuip. De kofferruimte is kurkdroog.

Sinds een half jaar of zo is de linker zitplaats (achter de bestuurder) van de achterbank vaak nat na een tijdje regen. Verder is er aan de binnenbekleding etc nergens iets van een vochtplek te zien. Alleen het zitvlak is nat. De rugleuning en kofferruimte zijn gewoon droog. Bij de laatste beurt (eind van de zomer) kon de dealer ook niets vinden. Uit voorzorg zijn toen enkele rubbers van een soort rooster achter de achterlichten vernieuwd. Die waren oud en kapot. Hij dacht dat het probleem daarmee opgelost zou zijn.

Het probleem blijft echter. Ik ben bang dat als ik de auto nu opnieuw naar de dealer breng, hij de volledige binnenbekleding en achterbank gaat demonteren, rubbers van de achterklep vervangen en wellicht ook nog de achterbumper moet demonteren etc. Oftewel dat gaat waarschijnlijk heel veel geld kosten waarbij van te voren niet duidelijk is of dat het probleem op kan lossen.

Is er iemand die een dergelijke lekkage eerder gehad heeft? Of die weet wat de oorzaak en oplossing zou kunnen zijn?
 

Joske

Forumguru
Je zit duidelijk met een lek ergens, wat je eventueel zou kunnen gebruiken als opsporing van het lek is om oude kranten te kleven in je auto achteraan. Bijvoorbeeld achterkant achterbank (kant koffer), binnenkant deur, onderkant zetels, etc.. Bij het minste vocht verkleurt de krant en heb je misschien een betere indicatie waar te gaan zoeken.

De achterlichtunits heb ik idd al eens iets over gelezen betreft vochtproblemen maar dat is dus al aangepakt door de dealer als ik het goed lees? Het zou natuurlijk kunnen dat doordat er nu gaatjes in je reservewielbak zitten het water gewoon wegloopt maar dat er alsnog water gewoon binnen komt..

En waar je eventueel ook kan kijken zijn de waterdoorvoeren aan de wielkasten, als het water daar niet weg geraakt zoekt het uiteindelijk toch een andere weg en dat kan dan naar binnen zijn natuurlijk :).
 

Sk_Hans

Forumguru
Vanmiddag heb ik de zijbekleding van de kofferruimte en een deel van de achterbank verwijderd om wat beter zicht te krijgen. Gek genoeg was er nergens vocht te zien. De auto staat nu weer buiten en ik heb hem flink gesproeid met de tuinslang, maar nergens een lek te bekennen.

Het lijkt eerder alsof het water van beneden (spatwater?) komt, via de bevestiging van de achterbank. Die bevestiging was wel vochtig en de achterbank is ook juist daar nat. Het vocht lijkt overigens ook wat vettig te zijn en geen gewoon water. Kan er eventueel wat spatwater van onder de auto uit naar boven/binnen spetteren en meteen wat smeermiddel of zo meenemen? Ik zal straks wel even een foto maken.

full


full
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Vuil water voelt mijn inziens altijd vettig aan ;)

en de kans is groot dat deze punten bij fabricage ingevet of geolied zijn geweest dus dat lijkt mij niet zo vreemd.


Je hebt de wagen wel ineens goed gestript moet ik zeggen :thumbsup: ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Als je de bekleding al zover los hebt gehaald. Dan iemand zoeken die je kan helpen. Kofferbak helemaal droog maken. Erin gaan zitten en iemand anders met de tuinslang de auto nat maken langs alle kieren. En kijken of je een spoortje ziet.
Advies controleer de ontluchtingspanelen. Die willen wel een lekkage veroorzaken. De afdichting wordt poreus en gaat lekken. Zitten achter de bumper. Maar kan vervangen worden door achterlichtunit uit te bouwen en dan kun je erbij.
 

EdK

Forumguru
Nu je alle bekleding zo te zien allemaal los hebt zou ik naar de wasstraat rijden met een tweede persoon en die laten rijden en jij in de kofferbak tijdens de wasbeurt.
En dan wel de wasbeurt nemen die ook de onderkant schoonsproeit zodat je rondom water onder druk tegen de wagen gespoten krijgt.
En dan maar hopen dat je resultaat gaat zien en niet zoals naar de tandarts gaan met kiespijn en er aangekomen niets meer hebben...
 

Sk_Hans

Forumguru
Vanmiddag nog eens een hele tijd met de tuinslang op de auto gespoten, vooral op de naden en kieren van de raam en achterklep. Daarna een paar volle emmers ineens over de achterkant van het dak. En toen weer de tuinslang (vastgemaakt aan een trapje) ruim een half uur lang op de de achterkant van het dak laten lopen. In de auto heb ik overal keukenrol gelegd, waardoor je makkelijk kunt zien of het nat wordt. Tot nu toe is er nergens ook maar één druppel water te zien. Begint dus op dat tandarts idee te lijken....

Veel troep in de wielkasten of zo dat iets blokkeert, lijkt me ook niet waarschijnlijk. De auto is weliswaar intussen 5 jaar oud maar heeft nauwelijks 25.000km gelopen en alleen gereden op vrij schone wegen in de stad.

Ik wacht nog een uurtje om te kijken of er niets doorsijpelt. Dan wellicht maar weer opbouwen (Althans proberen want het is een rotklus als je zoiets niet gewend bent). Voorlopig wordt er geen regen voorspeld en moet de auto toch weer gewoon bruikbaar zijn.

@Monteurtje die ontluchtingspanelen zijn door de garage vernieuwd bij de laatste beurt. Rubbers waren inderdaad kort geworden. Daarna was alles helemaal droog en vervolgens een tijdje later toch weer de achterbank nat.
 

EdK

Forumguru
Zou toch nog een wasstraat pakken met bodem reiniging , zou me niets verbazen als daar ergens het water vandaan komt.
Enne je denkt dat je op schone wegen rijd, maar die schone wegen zijn vuiler dan je denkt hoor !!
Rij maar over een natte klinkerweg en geheid dat je de modder en het zand uit de voegen wegtrekt je wielkasten in..
Maw onderschat dit niet
 

Waalko Kramer

Forumguru
De Fabia van mijn vrouw heeft al een tijdje last van lekkage. Het betreft een Fabia II 1.4 16v van 2009. De auto heeft geen zonne/panorama dak oid.

Een hele tijd geleden hadden we er heel af en toe last van dat er in de kuip van het reservewiel water stond. Ik heb dat een paar keer weg laten lopen door de rubbers in de bodem even te verwijderen. Na twee keer vond ik dat wel genoeg en heb in elke rubber een klein gaatje geboord. Sindsdien nooit meer last gehad van water in de reservewiel kuip. De kofferruimte is kurkdroog.

Sinds een half jaar of zo is de linker zitplaats (achter de bestuurder) van de achterbank vaak nat na een tijdje regen. Verder is er aan de binnenbekleding etc nergens iets van een vochtplek te zien. Alleen het zitvlak is nat. De rugleuning en kofferruimte zijn gewoon droog. Bij de laatste beurt (eind van de zomer) kon de dealer ook niets vinden. Uit voorzorg zijn toen enkele rubbers van een soort rooster achter de achterlichten vernieuwd. Die waren oud en kapot. Hij dacht dat het probleem daarmee opgelost zou zijn.

Het probleem blijft echter. Ik ben bang dat als ik de auto nu opnieuw naar de dealer breng, hij de volledige binnenbekleding en achterbank gaat demonteren, rubbers van de achterklep vervangen en wellicht ook nog de achterbumper moet demonteren etc. Oftewel dat gaat waarschijnlijk heel veel geld kosten waarbij van te voren niet duidelijk is of dat het probleem op kan lossen.

Is er iemand die een dergelijke lekkage eerder gehad heeft? Of die weet wat de oorzaak en oplossing zou kunnen zijn?


Nu je dit schrijft heb ik de laatste tijd aan de rechterkant op de achterbank ook veel watervlekken en vraag me af waar dit door komt.
Raam is gewoon dicht en je kan de achterramen helaas niet elektrisch bedienen. Of het mechanisme is kapot zodat het raam elke keer gaat zakken...

Ik sta ook voor een raadsel.
 
Bovenaan Onderaan