Het nut van wax

guitar_billy

Senior Member
Hallo, even een basis vraag voor de poets fanaten hier !

-op mijn auto zit zwart metallic verf.
-op de verf zit lak, die beschermt de verf.
-op de lak zit nu wax
De verf is mooi; de lak beschermt de verf; wat doet de wax nu behalve mooie druppels maken?


Achtergrond:
Heb eerder dit jaar de auto een keer laten poetsen (polijsten) om krassen er uit te halen en ben sindsdien ook begonnen met 2-emmer wassen. Hier ben ik behoorlijk enthousiast over want met minimaal werk houdt ik de auto mooi schoon.

Echter de wax laag houdt ik niet in stand. Ben nu ruim een half jaar verder en merk toch dat het minder is als het was. Zelf waxen vindt ik niets, een wasstraat wil ik eigenlijk ook niet meer in.

Nu ben ik niet zo een glim freak, schoon is goed genoeg. Daarom wil ik graag eens begrijpen waarom de auto in de wax gezet wordt.
 

Cordoba

Forumguru
Wax zorgt dat vuil minder hecht en water ook beter afvloeit, bovendien voorkomt het dat allerlei vuil heel erg vast aan je lak gaat zitten. Een auto die goed in de wax staat, zorgt dat ie veel makkelijker/sneller is te wassen.

Als de glans niet belangrijk is, kun je ook voor een sealant (sythetische wax) gaan: die blijft langer zitten, en wat velen doen: eerst een sealant en daar nog een wax over om een langere standtijd te krijgen. Andere optie om de standtijd van je wax flink te verlengen: gebruik shampoo met toegevoegde (Carnauba) wax.

Overigens klopt je benaming niet helemaal: lak is hetzelfde als 'verf'.
Zwart metallic is in jouw geval de kleurlak, daarover heen zit 'blanke lak' een transparante laag, die ervoor moet zorgen dat de kleur beter blijft, en je bij polijsten niet direct de kleur eraf polijst.

Vooral rommel als teer, hars, bomentroep enz. hecht gewoon veel minder bij een goede waxlaag. Bijvoorbeeld vogelpoep spuit je er met een flesje met spray-kop vrij makkelijk af, en de kans mogelijke lakschade is kleiner, of als er wel lakschade is, is die vaak kleiner bij een goed beschermde lak. Hoe donkerder je lak, hoe meer zaken gaan inbranden met een zomerzonnetje, dus een zwarte auto is heel erg gebaat bij een goede bescherming en het zo snel mogelijk verwijderen van vogelshit.
 

H@RM

Senior Member
@Cordoba was me alweer voor met zijn uitgebreide antwoord.
Kleine opmerking, sealents hoeven niets onder te doen doen qua glans, je mist alleen de "warme Carnauba gloed" op zwart of donkere kleuren.

Om nog even op de standtijd in te gaan. Een half jaar is zeer netjes. Mocht je helemaal geen omkijken meer willen hebben naar bescherming dan zou je eens richting coatings moeten gaan kijken. Maar de coatings die jaren standhouden zijn allemaal voorbehouden aan de pro's en daarmee loopt het allemaal aardig in de papieren.

Zonder reclame te maken zijn er genoeg producten te vinden die 1 hooguit 2 applicaties per jaar nodig hebben om de auto het hele jaar door te beschermen die een wipe-on & wipe-off verwerking hebben.
 

peperskoda

Forumguru
Tegenwoordig kun je je auto ook (laten) voorzien van een keramische coating. Ik gebruik produkten van Gyeon en die blijven lang je lak beschermen. Wanneer je je auto zou laten voorzien van bijvoorbeeld Gyeon MOHS en je wast je auto met een shampoo van Gyeon dan blijft de bescherming meerdere jaren in tact. Het kost wat, maar dan heb je ook wat zonder dat je elk half jaar je auto hoeft te (laten) poetsen.
 

Jee13

Forumguru
Collinite 845 is gemakkelijk zelf aan te brengen, is niet duur en heeft hoge standtijd
 

smutzkanone

Forumguru
ik klei mijn auto's echt niet elke 3 maanden/voor elke waxbeurt.
Ik probeer wel elk week te wassen,maar das met drogen erbij ook geen uur werk.
Het is maar net waar je je tijd aan wilt besteden.ik vind het geen vervelend werk(kleien en de 3e pass polijsten wel), dus als de vrouw een of andere net5 serie wil kijken ga ik de auto wassen en/of waxen.
Wel is het zo dat als kijk hoe ik het vroeger (15 jaar geleden) deed met een doekje en vloeibare turtle wax,veel te dik aangebracht en bijna niet uit te poetsen.En hoe ik het nu doe met een aplicator pad en pastewax.Ik nu 6 autos doe in de tijd van vroeger.
Als je het juiste materiaal hebt,het op de-een juiste manier gebruikt en een goed systeem hebt is het echt zo gebeurd.
maar iedereen moet idd zelf weten of ie de tijd er voor over heeft
 

smutzkanone

Forumguru
Waarom.Als de vervuiling die je er normaal met kleien wel vanaf krijgt zo vast zit dat het met gewoon wassen blijft zitten, waarom zou het dan met waxen wel loskomen en krassen veroorzaken.
 

Joske

Forumguru
dan breng je de wax enkel handmatig aan vermoed ik dan? en uitpoetsen ook handmatig? of gebruik je wel een DAP oid? :)
 

smutzkanone

Forumguru
ik heb een rotary,en die gebruik ik alleen voor polijsten.
wax ,sealent en glaze breng ik altijd handmatig aan met een rode monello aplicator pad en poets ik uit met een mf doek( die vouw ik 2 keer op, en wissel regelmatig van kant).
Ik zie het voordeel van machinaal opbrengen niet. Handmatig doe ik het sneller en nouwkeuriger (scheelt afplakken)
 

CDK

Forumguru
nauwkeuriger misschien wel, je gebruikt ook meer product als machinaal maar sneller gaat zeker niet :nono:
 

peterrapid

Forumguru
Vandaag dus ook sealant en wax aangebracht en met (eerste maal) Rotary moet ik wel zeggen dat het snel gaat hoor, natuurlijk alle kantjes en hoekjes heb ik manueel gedaan om toch geen risico te nemen maar alles bij mekaar toch 4u bezig geweest.
 
Bovenaan Onderaan