Achterlichten van de Fabia

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij zag je die dual cycle verlichting juist tientallen jaren geleden al, vooral bij de toen nog in zwang zijnde Amerikanen (Chevy's, Oldsmobiles en zo). Je had er met 3 achterlichten per kant, en bij het remmen en/of richting aangeven gloeiden die gewoon feller op. Prachtig gezicht was dat...
 

Cordoba

Forumguru
Joske ik ken niemand die zo betrouwbaar is als ikzelf, daarom controleer ik alles nog even.:angel:

@Canon-Eye ik weet niet of die oude Amerikanen echt al een DC-aansturing hadden of dat het een dubbele gloeidraad constructie was, en het zou zelfs nog kunnen dat ze gewoon de spanning op de lamp aanpasten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een oom van mij had zo'n dikke Olds (jaren '50-'60) en volgens hem zaten daar enkelvoudige lampjes in. Hoe dat verder precies zat ging mij op die leeftijd boven m'n pet, maar die uitspraak herinner ik me nog wel van verjaardagsgesprekken...
 

Canon-Eye

Forumguru
Probeer nou gewoon eens een setje nieuwe bolletjes, da's geen mega-investering en toch dikke kans dat het al behoorlijk opknapt...
 

Joske

Forumguru
zal ik ook doen hoor :)

de oranje lampjes zijn trouwens aan het afbladderen zie ik, normaal doe ik dat nooit los en vandaag viel me dat op. Mits wat fantasie zie je ook wel een licht-zwarte glans op het achterlicht zitten dus vervangen kan normaal gesproken enkel maar verbetering geven.
 

EdK

Forumguru
Gewoon de opgegeven lampjes ( wattage ) aanschaffen en erin proppen en dan ter aller tijden de lichtopbrengst bij avond bekijken.
En ga je achterlichten niet met een grotere lichtopbrengst vervangen, dit kan alleen maar verblindend of verwarring geven voor je mede weg gebruikers...
 

Joske

Forumguru
ok, zal ik doen ;)

nu gauw even nog een fotootje maken in het donker, kwestie van referentiemateriaal te hebben
 

EdK

Forumguru
foto zegt mij niets
Kijk eens tot hoeveel meter je de lichten nog ziet branden
En herhaal dit ook zodra de nieuwe erin zitten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Foto zegt ook niet alles, tenzij je volledig handmatig instelt en onder precies dezelfde omstandigheden en op dezelfde afstand fotografeert - en dan zal het verschil nog steeds lastig te zien zijn.
Heb je misschien nog ergens een losse belichtingsmeter uit het analoge fototijdperk liggen? Daarmee zou je een verschil in lichtopbrengst moeten kunnen vaststellen...
 

Cordoba

Forumguru
foto zegt mij niets
Kijk eens tot hoeveel meter je de lichten nog ziet branden
En herhaal dit ook zodra de nieuwe erin zitten.

Beter nog: vervang ze aan één zijde, en bekijk het verschil, dan heb je beiden op één foto met dezelfde belichting en kun je het goed beoordelen. Overigens viel mij juist vanmiddag op dat recht achter de Fabia de achterlichten redelijk fel zijn, maar sta je er schuin achter, dan is lijkt de lichtopbrengst een stuk minder. Ik dacht vanmiddag dat één achterlicht weinig licht gaf, maar toen ik er recht achter liep, gaven ze beiden evenveel licht.
 

EdK

Forumguru
tsja zou zomaar kunnen komen door reflectoren in een unit en het glas is in een soort prismaglas gegoten.
Is niet een simpel vlak stukkie gekleurd plastic hoor
 

Joske

Forumguru
Zo, achterlichten zijn toen daags nadien vervangen (maar heb het wat drukker dan normaal, vandaar mijn late respons ;) ). Ze "lijken" feller maar het kan even goed het gedacht zijn... :pieker:

En ik had ook nieuwe lampjes voor de richtingaanwijzers mee gebracht aangezien bij deze de oranje verf aan het afbladderen was. Dus zo gezegd zo gedaan, lampjes vervangen.. Door philips exemplaren, niets bijzonders, gewoon €2.80 voor 2. Wat dacht je nu... een week later dat knipperlicht kapot! :mad: Dus dat vorige zat er al bijna 8 jaar in en werkte dus nog gewoon, dit een week en het is al kapot.. :tegek:

Het oude maar terug gestoken dus.. :lezen:
 
Bovenaan Onderaan