Superb1.8tsi

h.r.

Actief lid
Hallo allemaal. Ben nieuw op het forum. Ben sinds een maand de trotse bezitter van een geweldige skoda superb uit 2010 met 128.000km. Het grote probleem is dat hij veel olie verbruikt 1liter op de 7 a 800km.
Is toch niet echt normaal lijkt mij. Wat kan ik hier aandoen?
 

RogerS

Forumguru
Hallo h.r. het zou netjes zijn als je je eerst voorstelt op het meet & greet gedeelte.

Middels de zoek functie kun je al veel topics vinden die over dit probleem gaan...
 

Octavia32

Forumguru
Wat kon je er aan doen, de auto laten controleren dmv een carterdruk test en doormiddel van een visuele inspectie van je cilinders......
Wat kan je er nu aan doen een motor revisie en das geen goedkoop grapje.
Weet er zelf namelijk alles van ik heb ook een 1.8 tsi en heb zelfs een nieuw blok laten plaatsen.
 

CDO

Forumguru
Ik ben ook "ervaringsdeskundige" alhoewel het bij mij nog niet zo erg is.

Ik zit aan een liter op de 3.000 km, waarbij het opvallend is dat wanneer ie een beetje op zijn flikker krijgt (met een zware caravan er achter) het verbruik afneemt....

Ik laat het voorlopig zo.

Let wel: er is een coulance tot 4 jaar oud..... misschien val je er nog net in. Er moet dan wel een olieweging plaatsvinden.
 

Noord26

Forumguru
Coulance tot 4 jaar oud? Daar is bij mijn dealer niets van bekend..

Wij zitten met ongeveer 26.000km op e en halve flesjes 5W30. Dus circa 1 liter olie op elke 7500km. Dat is nog wel te doen. Auto krijgt om elke 15.000 toch verse olie. dus 1 liter tussen de beurtjes bijvullen en dat wordt netjes aangegeven wanneer het zo ver is.

Elke 3.000km een liter bijvullen is ook lekker dan! Als je de long-life intervallen zou halen van 30.000 moet je tussen beurten door 10 liter bijvullen? Als je dealer prijzen voor de olie aan houd ben je dan meer kwijt aan alleen de olie als aan de beurtjes zelf.

:(
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
Als het bij mij dan ook verder verslechterd stap ik over op regulier onderhoud om de 15.000km en op dikkere olie, en als dat niet helpt krijgt ie een schop:mad:.

Maar..... we moeten geen topic kapen, schiet de topicstarter niets mee op.

En ook al is het 10 liter a 25 euro per liter zijnde 250 euro dan is dat voor mij een jaarbedrag aangezien ik cirac 30K per jaar rijdt. Hij moet nog een jaar of 1 a 2 mee. dan is de keus makkelijk gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Zespri

Forumguru
Zo werkt dat niet met die coulance regeling tis niet zo zeer regeling dat je kunt zeggen je hebt recht op dat....

Je moet iets kunnen aantonen en daar zit nou juist het probleem in. Nou heeft PON lees SKODA een procedure in het leven geroepen en voor dat je denkt oke er is procedure en dus wisten ze van het probleem. Ook hier gaat dat niet op bijvoorbeeld een vliegtuig is uit gerust met zwemvesten dit houdt ook niet automatisch in dat men er vanuit gaat dat men gaat landen in het water tenzij het een watervliegtuig is. Het is dus een voorzorg maatregel elk zich zelf respecterend bedrijf zal zo iets hebben om zich zelf in te kunnen dekken.

Daarnaast is er een rechtelijke uitspraak geweest die zegt dat je van een auto die normaal gebruikt wordt ( en dus niet gebruikt wordt voor te racen of andere doeleinden dan waar die voor bedoeld is) redelijk wijs mag je dan zeggen dat de auto minimaal 10 jaar mee moet kunnen gaan. Zonder al te veel reparaties die het rijden met die wagen onmogelijk maken. ( mijn vrije vertaling mocht hier iets niet aan kloppen voel u dan vrij om het aan te vullen / aan te passen) Let op geen olie gebruik wordt niet specifiek genoemd.

Afijn terug naar Het verhaal gaat als volgt:

Je kunt dus pas in zo regeling terecht komen als je redelijk wijs kunt zeggen dat jou auto met bepaalde leeftijd en / of km stand niet zoveel olie hoort te gebruiken. Mijn auto was net geen vier jaar oud, bovendien had ik toen nog maar 57000 km gereden.

Ik ben ook nog eerste eigenaar en heb keurig in onderhoud bij een skoda dealer.

Ik merk op een gegeven ogenblik olie gebruik klopt niet, vond dat ik steeds meer olie moest kopen zag het op de rekening steeds weer terug komen en ben met dit verhaal naar de dealer gegaan.

Vervolgens werd het eerst een beetje de boot afgehouden in de trend van weet u het wel zeker , hoeveel gebruikt tie nu en opmerking heeft u er al meer last van gehad etc etc ... Toen werd me ook mede gedeeld dat normaal gebruik 1: 1000 km is. Ik weet niet hoe u uw oliegebruik bij houd maar bij mij was guth het lampje gaat branden toen wakker geworden meer in de gaten houden via de pijlstok en later pas ook km en data er bij noteren.

Toen ik eindelijk de bal aan het rollen had en ik ook onder tussen de verhalen hier op de site gelezen had gaf dat best wel een dreun zo van oke waar gaat het heen.

Vervolgens kwam ik er achter dat er een 1000 km olieweging is en dat de start is van het bewijsvoering om in die procedure terecht te komen... overigens men ( mijn garage) kwam er zelf niet mee.

De olieweging gaat als volgt men tapt alle olie af dit vangen ze op en wegen dit af. Vervolgens vullen ze de motor weer. Dit houdt in dat het exact moet worden gevuld volgens het instructieboekje van het jaar dat uw auto gemaakt is en moet de olie van dat type zijn die in dat boekje vermeld staat.

Men zal dan aan u vragen wat voor wegen rijdt u A wegen zijn snelwegen/ B wegen de 60-80 km wegen.
ook een vraag was hoeveel procent rijdt u A en hoeveel procent B en waar voor gebruikt u die auto.

Bij mij is deze meting op dit punt fout gegaan... en eerlijk gezegd was dit mijn eigen stomme schuld.

Dan ga je die 1000 km rijden let op als je normaal gesproken woon-werk verkeer rijd ga dan niet opeens rondjes rijden om de kerk om sneller aan die 1000 km te komen.

Oke dan is het zover je hebt die 1000 km gereden dan gaan ze de boel af tappen. Het verschil tussen de eerst meeting en de tweede meeting is dat gene wat je verstokt hebt.

De meeting is dus dan in gewicht die wordt dan omgerekend naar liters waarbij het "normaal gebruiksopgave van de fabriek 1liter op de 1000 km" de grens is. Gebruikt minder dan 1 liter op de 1000 km dan doen ze niks lig je er boven dan wordt er gepraat met PON/skoda

Mijn auto is 4 jaar oud en 57000 km en dus had ik aangetoond dat mijn wagen te veel olie gebruikte.

Dit gaf reden dat de garage paar testen gaat doen oa druksensor bekijken, ontluchtingklepje deze waren allemaal oke.

Dus vervolgens werd vermoed dat het zuigerveerringen kunnen zijn. Maar om dit aan te kunnen tonen moet men de kop van de motor verwijderen en de letterlijk alle zuigers één voor één gaan bekijken op slijtage.

Dit is een behoorlijke kosten plaatje

Dit kan men niet testen door bv een compressietest , je kunt het niet horen en niet zien van buitenaf ik niet maar ook de monteur niet, je zou het misschien door in lab je olie te laten testen kunnen zien dat meer vervuiling is maar ook dat zegt eigenlijk ook niks.

Daarnaast komt nog een adertje onder de grasmat vandaan.

Onze motoren kun je niet zomaar een zuigerveertje vervangen helaas schijnt het probleem meer te omvatten dan alleen de veren. Je moet zelfs denken aan totale nieuwe zuigers en zuigerveren maar ook drijfstangen.

Hiermee komt de kosten post op ca 3000 euro en let op de monteur die met je auto bezig is zit hier nog niet eens bij.

De coulance bestaat dus uit dat PON/ SKODA een deel vergoed ( dit deel is weer afhankelijk van je leeftijd auto en wat de auto gereden heeft dus km ook hier kun je geen recht uit onttrekken.) een deel is voor rekening van je garage en de rest is voor jou eigen rekening.

In mijn geval zei de garage ca1000 euro waarop ik zei dat gaat ik niet betalen waarop men op een andere idee kwam namelijk doe er dikker olie in 10W40 zet de service interval op 15000 km.

Kijk het lek is dan wel niet gedicht maar die olie is een stuk goedkoper en ja moet dan keer extra een beurt geven aan de auto maar dat is goed koper dan die ca 1000 euro. Bovendien wist mijn garage dat ik die auto ga weg doen en dus is het mijn probleem niet meer...

Ik geef direct toe ik was verleid om dit te doen totdat ik een ander bedrijf om raad vroeg... Als ik dit had laten doen dan kan ik me auto alleen maar inruilen bij dit bedrijf geen ander bedrijf had dan een cent gegeven voor deze wagen .. reden ze hebben geknoeid met de service interval en daar houd men niet van.

Nu begrijp je ook dat hier mensen zijn die dus een tweede handse 1.8 tsi hadden gekocht en toen dit kregen uiteindelijk maar besloten om een andere motor er in te zetten dat kan namelijk best interessant zijn.

Dus uiteindelijk hangt het gewoon af wat voor deal jij kan maken met je garage en wat bij jou situatie past..
 
Laatst bewerkt:

h.r.

Actief lid
Ik heb ook navraag gedaan bij de dealer. Ik moest inderdaad eerst een meting doen met dat olie wegen. Kosten 250 euro. Aan de hand hiervan wordt een besluit genomen wat te doen. In het ergste geval moeten de zuigerveren en zuigers vervangen worden. Kosten ca. 4500 euro incl. arbeidsloon. Maar ze gaan dan eerst aan de reparatie beginnen en dan aan de hand van wat ze tegen komen krijg ik een vergoeding van Skoda.
 

Zespri

Forumguru
Ik wens je veel succes en sterkte, ik ben onder tussen ook weer begonnen met de olieweging test.
kijken wat er uit komt
 

h.r.

Actief lid
ben benieuwd wat ze bij jouw zeggen. Ik kreeg te horen van een collega dat je niet zomaar dikkere olie mag gebruiken, omdat er een oliedrukpomp dan niet voldoende smering krijg waardoor deze stuk kan lopen??
 

Zespri

Forumguru
Je mag er inderdaad niet zomaar dikkere olie in gooien. Laat ik het zo zeggen de motor is zo ontworpen dat je juist die dunnere olie moet gebruiken. Heeft iets te maken met de warmte afdracht en het feit dat als de olie dunner is deze gemakkelijker rond te pompen valt, wat weer minder energie kost en geld. Allerlei onderdelen waaronder de pomp kunnen wat lichter geconstrueerd worden. Dus is geheel wordt de motor weer wat lichter en wat weer gunstiger is voor het gebruik etc. Nu zal het niet erg veel uitmaken of je nu 5w30 of 10w40 er in doet want er zit tenslotte altijd een marge in bij welke grens hij geconstrueerd is. Maar PON /Skoda adviseert dan wel elk jaar een beurt en dus zou de service interval van 30000 km naar 15000 km moeten worden gezet.

Er zitten dus wel wat haken en ogen aan het zomaar wisselen van dunnere naar dikkere olie.

Al weet ik dat hier best wel wat mensen zijn die mijn verhaal ( zoals ik het begrepen en gelezen heb) afdoen als onzin. Maar onder tussen is het me nu door tig mensen juist afgeraden om het te doen waaronder een onafhankelijk bedrijf die niks te verliezen of te winnen heeft en dat deed bij mij de weegschaal toch doen overslaan van niet doen.
 

h.r.

Actief lid
vandaag terug geweest naar de dealer. Wil graag weten hoe verder. Krijg volgende week terugkoppeling wat ze kunnen doen met de coulance regeling. Heb bijna 1.5 liter bijgevuld op 1100km. (slik) en ook nog 5w30. En dan maar zeggen dat een tanken duur is.
 

Zespri

Forumguru
Dat is niet zo mooi.

Als men zegt dat het de zuigveren zijn. Dan zul je nieuwe zuigers incl veren moeten hebben maar ook de drijfstangen vervangen en natuurlijk diverse pakkingen reken op een kleine 12 a 16 uur werk voor 1 monteur.

Om dit te kunnen zien moet de koppakking er af. Misschien dat ze zoals bij mij eerst onder bij het carter gaan kijken of daar wat te zien is maar meestal is het de kop.

Vervolgens zullen ze komen met een paar opties

1ste optie .... gewoon door rijden en het voor lief nemen.
2e optie dikker olie in en de service interval aanpassen niet dat het probleem echt weg gaat maar de olie is wat goedkoper.

of toch de kop er af en dan krijg je onderstaand verhaal


De coulance regeling houdt in dat men de rekening gaat delen in 3 .

Dus (pon /skoda )(garage)en jij . let op de rekening zal een hoog bedrag zijn reken tussen 3000 en 4500 euro

Puur theoretisch zou je dan een bedrag moeten betalen van 1000 tot 1500 euro hangt dus af van je deal.

Je moet je afvragen of jij dat bedrag wil dokken en of je auto het waard is.

Soms komen ze ( meestal bij tweedehandse wagens ) met de oplossing om een ruilmotor in te zetten...
wat goedkoper alternatief echter is die motor goed of beter heeft die die updates gehad... hoe zit het met de waarde als je auto uiteindelijk wil verkopen tja dat zul je moeten vragen en dan zelf bekijken of hun verhaal geloofwaardig is.

Of gewoon gaan voor die reparatie en zorgen dat je zo gunstig mogelijke deal krijgt.
Voordeel is wel je motor is als nieuw , goed verkoop argument als je later de auto weg doet.

En tja reken het voor je zelf uit en kijk hoe je zelf in dit verhaal staat.

ik wens je veel sterkte dit zijn geen leuke gespreken
 
Laatst bewerkt:

h.r.

Actief lid
ben bij de skoda dealer geweest. Kreeg te horen dat ik helemaal geen coulance meer kreeg i.v.m. de leeftijd?? van de auto (4 jaar) en km stand. Wel kreeg ik korting van de skoda dealer als ik tot reparatie over zou gaan, maar blijft toch nog een flinke rekening. Ga eerst eens proberen met andere olie. 5w40 i.p.v. 5w30.
 

andrehj

Forumguru
@h.r. : Je zegt dat je de auto net hebt. Wat zegt de verkopende partij? Dit lijkt me toch een duidelijk verborgen gebrek, wat bij de koop al aanwezig was.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad zoals @andrehj aangeeft als je de auto op 20 september hebt gekocht dan zou ik via een rechtsbijstand e.e.a. laten verlopen. De verkopende partij heeft in deze nl. ook mededelingsplicht
 

Stejogini

Actief lid
Even een vraag tussendoor geldt dit verhoogde oliegebruik alleen voor 1.8 tsi's of ook voor andere motoren als 1.4? Wij hebben nl net een 1.4 tsi Superb gekocht. Natuurlijk nog geen olie lampje gaan branden of bijgevuld, maar wordt er wel een beetje zenuwachtig van
 
Bovenaan Onderaan