Achterlichten van de Fabia

Joske

Forumguru
Allen,


mijn "probleem" is het volgende:

Ik heb het altijd wel wat gevonden maar nu valt het me toch meer en meer op, de achterlichten van de F1 stellen toch eigenlijk niet zo veel voor vind ik.. Het is een kleine unit en geeft te weinig licht voor de achterliggers.

En omdat we nu wat meer met veiligheid bezig zijn, gezien hetgeen er gebeurd is in het verleden, zoek ik een betaalbare oplossing om meer licht te creëren op de achterkant van de Faab. Iemand een idee?

(oh, en 2 mistlichten inbouwen in de kofferklep is geen optie.. :D sorry @Canon-Eye :D )

En ook het volgende: gaan de lampjes die er momenteel inzitten na verloop van tijd minder licht geven? Of is het gewoon steeds volle sterkte ongeacht de leeftijd van de lampjes?

alvast bedankt voor de input :thumbsup:
 

Joske

Forumguru
ik vind de units te klein, vandaar mijn vraag hoe ik dit eventueel kan oplossen zonder te ingrijpend te worden. Dat heeft niets met mijn zonnebril te maken @Noord26 :lezen:
 

Cordoba

Forumguru
Gloeilampen geven na verloop van tijd altijd minder licht Joske: dat komt door de wolfraam gloeidraad die tijdens de levensduur langzamerhand verdampt, en die damp slaat neer aan de binnenkant van het bolletje, en houd dus licht tegen (daarom ziet een kapot lampje ook vaak zwart: dat is de gloeidraad die op het glas zit).

Wat de lichtopbrengst betreft: ik denk dat je je niet moet vergissen in het echte licht Joske. Jonge auto's met Led achterlichten lijken heel fel als je er precies recht achter staat, maar als je er schuin achter staat (iets opzij, of. bijv. vanaf boven vanuit vrachtwagen/bus) dan geven ze juist vaak heel weinig licht.

Een ander aspect: je moet wel goed verschil blijven zien met de remlichten, ook met het mistachterlicht. Mijns inziens, zijn te sterke achterlichten waardoor je remlichten nauwelijks meer opvallen gevaarlijker dan gewoon standaard achterlichten.

Of heb je het over de achteruit-rij-lampen? Daar zijn zelfs hele felle LED-lampen voor te vinden, zelfs zo fel dat ze bij een keuring waarschijnlijk afgekeurd worden wegens verblinding.
 

Joske

Forumguru
neen, echt wel gewoon de achterlichten @Cordoba :)

terechte opmerking betreft de remlichten maar er zit natuurlijk nog steeds het derde remlicht dus dat moet wel meevallen ;)

Maar dan ga ik gewoon even 2 nieuwe bolletjes steken en zien wat het verschil is, dat is een eenvoudig te testen (en goedkope) oplossing.

Mss is LED ook een oplossing aangezien ik toch geen canbustoestanden op de Faab heb qua kapotte lamp controle ofzo.
 

Joske

Forumguru
alé, ik zeg niet dat er geen lampcontrole "kan" zijn op een Fabia 1 maar op mijn auto kan ik het alleszins niet zien. Het gebrek aan maxidot zal misschien daar de oorzaak van zijn :)
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb een Elegance, dat zal het zijn....
Bij mij zit het er in ieder geval wel op. (ook canbus)
 

milanseegers

Forumguru
@Joske wellicht dat er lampjes te koop zijn met een hogere licht opbrengst?

Ik zou in iedergeval geen kerstboom leds in bouwen.
Vind dat bij de meeste, ook nieuwe auto's, er afschuwelijk uitzien.. maar dat is slechts mijn mening. :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Of heb je het over de achteruit-rij-lampen? Daar zijn zelfs hele felle LED-lampen voor te vinden, zelfs zo fel dat ze bij een keuring waarschijnlijk afgekeurd worden wegens verblinding.
@Joske : Geen zorgen.
Al monteer je bij wijze van spreken een ouwe 55W halogeen-mistlamp als achteruitrijlicht, zolang de schakeling netjes is gekoppeld aan de achteruitversnelling (dat is bij mijn weten - in NL - de enige eis) kunnen ze je niks maken.

Kijk maar eens naar die werklichten die vaak achterop bv. afzetcontainerauto's zitten, daar geldt hetzelfde voor - officieel dan toch...
En inderdaad, ten aanzien van de achteruitrijverlichting is er - zeker bij de Fabia - wel ruimte voor verbetering.
Ben benieuwd wat versie 3 op dit gebied gaat bieden... ;) ***)

Voor het overige ben ik het eens met @Cordoba's uitleg. Steek gewoon eens een paar nieuwe bolletjes van de originele sterkte (en hou ook je achterlichtglazen aan binnen- en vooral buitenzijde schoon, dat helpt ook).

***) Edit:
Het achteraanzicht in post #527 biedt enige hoop. Beide achterlichten vertonen een behoorlijk wit vlak (om een mooie rooie "C" te creëren natuurlijk). De buitenste helft is kennelijk voor de richtingaanwijzer (zit vermoedelijk een oranje bolletje achter), dus nu hoop ik maar dat de binnenste helften beide een voldoende sterke blanke pit bevatten als achteruitrijlicht...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed heb, heeft de Fabia I een duplolamp voor het achterlicht: de eerste gloeidraad voor het gewone achterlicht, en de 2e voor het remlicht, en ik dacht nog een 2e duplo lamp om het oppervlak van het remlicht te vergroten (of is die 2e duplolamp nu voor mistachterlicht)
 

Canon-Eye

Forumguru
Die ene duplolamp (achterlicht 5W, remlicht 22W) kan ik me wel herinneren; volgens mij zit er voor het mistachterlicht een enkelvoudige 22W in.
Maar 't is wel dik 7 jaar geleden dat ik een F1 reed, dus ik kan me vergissen. Wat niet wegneemt dat een stel nieuwe bolletjes wonderen kan doen: kost weinig geld en moeite.
 

turboturbo

Forumguru
Het achterlicht unit van de fabia I is als volgt opgebouwd.

Van boven naar beneden:

Remlicht 21W
Knipperlicht 21W
Reflector
Achteruitrij lamp 21W
Stadslicht + mistlicht - duplo lamp 5W/21W

000000097680-1.jpg


Misschien kan je de unit zo modden dat je in de bovenste 'kamer' ook een duplo lamp maakt zodat je bij stadslicht 4 verlichte kamers hebt ipv 2.

Daar heb ik zelf wel eens over gefantaseerd :)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@turboturbo
als ik het mij nog goed voorheb betreft het principe van de duplolamp heeft deze ook een andere fitting? Want hoe gebeurt de schakeling naar feller licht geven? Meer stroom door de lamp sturen?

Maar wel een leuk ideetje alleszins ;)
 

Joske

Forumguru
Betreft de 10W opmerking heb ik volgende lampjes gevonden, de vraag is, past het :D

http://www.winparts.nl/verlichting/...v-ba15s-per-stuk-0730507-philips/p107341.html

en deze Visionplus

http://www.winparts.nl/verlichting/...2v-set---2-stuks-0730526-philips/p107277.html

ik zou dus eigenlijk de naam van de fitting moeten weten :pieker:

EDIT:

via de Philips PAL guide online kom ik tot de constatatie dat (bijna?) alle lampjes in de achterlichtunit P21 gemeenschappelijk hebben, maar waar staat die P21 voor?

Dat is toch niet de naam van de fitting?

dus achterlicht met aanduiding wattage: P21/4W
remlicht: P21 (dus 21W veronderstel ik dan)
achteruitlicht: P21W


zou je dus een lampje voor remlicht ook in een achterlichtfitting kunnen stoppen... :pieker:

dat gaan we straks eens bekijken als de Faab terug thuis is ;)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
En als ik me goed herinner moet (moest er in elk geval vroeger) een bepaalde minimum afstand zijn tussen het mistachterlicht en de andere rode lichten (rem-, achter-) teneinde verwarring te voorkomen.
Maar het kan natuurlijk zo zijn dat deze eis inmiddels is vervallen... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan