Yeti 1.8TSI gekocht

Rob1.8TSI

Forumguru
Zo, dank zij de Columbus goed thuis gekomen. Gekocht in Aalsmeer bij de goede man thuis in de garagebox onder een flat gebouw, toch beetje een lugubere omgeving.
Maar ja, gps muis is netjes weggewerkt achter het rechtse plaatje van het dashboard.
Verder alles geïnstalleerd, poort 50 opengezet, bluetooth en navi zijn aangemeld, nieuw kaartmateriaal en de laatste firmware en dit allemaal voor een hele redelijke prijs.
 

andrehj

Forumguru
Dus je hebt een Columbus gekocht ergens in een vage garagebox onder een flat? En die was niet van de vrachtwagen gevallen (lees: uit de auto gejat van een mede-Skodarijder)?
 

Rob1.8TSI

Forumguru
VAG-tuning, hij schijnt via een Skoda dealer de serienrs te kontroleren om te kijken of de navi als gestolen gemeld is, ook krijg ik de originele code om hem op te starten.
 

Vanenkelen

Forumguru
Tja het blijft altijd lastig om aanbieders van gewilde goederen op marktplaats goed in te schatten, er zullen boefjes tussen zitten en oprechte handelaren... Zo te horen heb je in ieder geval de vragen gesteld die je zou moeten stellen. Zat net nog wat op marktplaats te kijken en 400-500 euro is toch wel een gangbare prijs voor een RNS510 unit. Dan zijn ze met de introductie van de nieuwe navigatie units in de O3, Golf enzo wel fllink in prijs gedaald (zoals @EdK al zei).

Maarruh, hoe bevalt hij? Blij mee?
 

Rob1.8TSI

Forumguru
@Vanenkelen, hij bevalt goed, moet alleen nog uitzoeken of ik er ook andere stemmen op kan zetten. Deze "Truus" is wel erg eentonig. Verder vind ik het jammer dat ik mijn eigen snelheid niet kan zien.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
heren, ik heb weer een vraag.
Ik heb de Columbus netjes ingebouwd en nu heb ik ook de bluetooth set binnen gekregen.
Alles netjes gemonteerd, microfoon op de plaats waar hij hoort, in het plafond achter het schermpje met gaatjes.
Heb alleen een probleem, mijn samsung S3 wordt gekoppeld met de bluetooth set, echter de Columbus en het maxidot scherm doen helemaal niets. Ik heb de 1k8 035 730 D als bluetooth set gekregen bij de Columbus.
Wat doe ik fout??
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Dat heeft VAG tuning in Aalsmeer alvast gedaan bij het aanmelden van de Columbus.
Ik kan wel mp3 van mijn telefoon afspelen via de Columbus, ik zie dan bij media de bluetooth knop aan gaan.
Zou hij een foutje gemaakt kunnen hebben @ertromp
 

Rob1.8TSI

Forumguru
vanavond bij @surow geweest in Venlo, hij heeft gecontroleerd of de Bluetooth set was aangemeld bij de can gateway en dit was goed gedaan. Helaas nog geen contact tussen Columbus en BT set. Volgens Surrow was de BT set 1k8 035 730 D alleen geschikt voor de VW en zat daar het probleem. Op de terugweg naar huis VAG tuning in Aalsmeer een beetje pissig gebeld, hij verklaarde dat hij meerdere van deze set in zowel VW als Skoda had ingebouwd.
lang verhaal kort, hij stuurt mij een nieuwe set op.

Is er ergens op het forum een howto betreffende het updaten van de firmware van de Columbus?
 

surow

Senior Member
kijk hier:

img-0797-2195716639098256806.JPG


Deze is alleen voor VW, jij heb nodig deze:

premium-fse-7p6-035-730-f-2136252729264704690.jpg


Dus 7P6 035 730 xxx hoe hoger xxx hoe beter!
Ik kan niks goed zeggen over VAG tuning "bedrijf"
Ook jouw Columbus 3T0035680A is oude type. Probeer deze updaten met deze manual:

http://www.vwwatercooled.org.au/for...s-european-rns510-units-70579.html#post799562

Succes!
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Bedankt @surow kun je hier ook antwoord op geven:
Als ik de firmware update, volgens mij is 4120 het maximum wat ik kan downloaden, wordt de HDD ook opnieuw ingedeeld. ben ik dan al mijn kaart materiaal kwijt?
Wat zijn de verschillen tussen 2724 die ik nu heb en 4120?
 

surow

Senior Member
Firmware 402x modified ben je kaart data, music kwijt
Firmware 412x - voor 99,9% heb je alle data in zijn plek.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Dus als ik 4120 erop zet dan blijft mijn kaartmateriaal op de HDD, het probleem is namelijk dat de kaarten van 2014 voor geïnstalleerd zijn en ik er dus geen kopie van heb.
Kunnen je mij aangeven wat het verschil is tussen 4120 en 2724,
wat kan ik dan meer, m.a.w. is het aan te raden om te updaten?
 

surow

Senior Member
  • Voice Control (requires microphone – see Volkswagen RNS 510 Microphone Connection for voice control)
  • NEW Faster navigation and user interface
  • NEW Automatic illumination control
  • NEW Enhanced destination input
  • NEW hold down the setup button for 30 seconds and get the following menus: FM, AM and the new VERSION INFO (map version and type, hw and sw versions)
  • NEW Compass
  • NEW POI- see Volkswagen RNS 510 Maps POI – New Features with firmware 3xxx
  • NEW Languages – Arabic, Russian, Turkish and Polish
  • Speed Limit Display
  • Stability Improvements
  • Faster Startup (this has been improved on 2720)
  • Display OPS and RVC at the same time
  • SDHC 32 GB Support (HW04 and above)
  • Display Off on extras tab
  • Climatronic control if approriate climatronic fitted
  • Clock display if RNS 510 swtiched off
  • Excluded roads (under route options)
  • GPS coordinates entry
  • Additional adjustments for video
  • Larger RVC screen with transparent menus at the side
 

Rob1.8TSI

Forumguru
@surow alweer bedankt, kun je de volgende vragen nog beantwoorden,
als ik de update 4120 er op zet, blijven mijn kaarten dan op de Columbus staan
en is er ergens een how to in begrijpelijke taal, hoe ik de Columbus moet updaten?
 

EdK

Forumguru
Ergens in het columbus topic staat zo en zo een verhaal over een stukje software om weer terug te kunnen naar de oude firmware versie voor als de nieuwe niet zou werken
Ik zou dat zo en zo opzoeken en zorgen dat je dat bij de hand hebt voor het geval dat.....

Dan heb ik in verleden ook eens ergens gelezen hier op forum met het updaten dat als je een bepaalde versie had en een hogere versie wilde installeren ( firmware ) dat je dan een bepaalde versie als eerste moest updaten voor je verder kon met updaten naar de laatste.

Wat ik wil zeggen is zorg dat je goed voorbereid bent op het ergste voor als ik zeg als het fout gaat.
Want firmware updaten lijkt altijd probleemloos te gaan maar het kan ook fout gaan en dan zit je met gebakke peren.

Want dealers doen het in algemeen al niet eens voor klanten wat ze afwimpelen met u heeft de laatste versie.
Want gaat het fout dan is die dealer verantwoordelijk voor de schade aan de columbus wat vaak resulteert in een nieuwe of dat hij opgestuurd moet worden ter reparatie ....

Dus maw bezint eer gij begint en lees je goed in met wat te doen en bij twijfel heb ik zoiets van doe het niet !!
 
Bovenaan Onderaan